Författare Ämne: Förfäder i svärdet?  (läst 9191 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Förfäder i svärdet?
« Svar #20 skrivet: november 15, 2010, 17:32 »
Jo, men som jag skrev innan, så kan man ju dra till med vad som helst i så fall. "Elefanter var så vanliga i norden under vikingatid, så det skrevs inte något om dem".

Absolut. Men det var ju du/ni som började med att avfärda bentanken med att inget var skrivet om den... Lika befängt? ;)

Hursom, denna diskussion är väldigt spännande och jag älskar att se hur argumenten alltid möts av genomtänkta tankar på detta forum.


Deltod vid slakten av en kalv häromdan och det är ganska enkelt att tänka sig in i hur magiskt fornmänniskan måste ha sett på detta med blod, ben osv. Livet självt.
 Den där stenen som stals (men återfanns) för nåt år sedan (rödstenen?) var väl antagligen något som smordes vid slakt?

Stålet, knivbladet, som hittades nedstucket i askan i järnåldershuset... vad betyder det? Rituellt utan tvekan iaf.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Förfäder i svärdet?
« Svar #21 skrivet: november 15, 2010, 18:45 »
Absolut. Men det var ju du/ni som började med att avfärda bentanken med att inget var skrivet om den... Lika befängt? ;)

Nej, vad jag menade var att om man har en hypotes, så bör man finna stöd för den. Annars är den väldigt lätt att avfärda. Det är faktiskt dessutom så att bevisbördan ligger på framläggaren av en ide, det är därför man "försvarar" sina uppsatser på universitet, och inte tvärt om.

Visst blir det givande diskussioner på detta forum. Jag lägger ju också fram rätt vilda ideer, för att bolla dem med folk som är mer insatta i ämnen än jag. Det är väl det som är kul. Man måste dock vara beredd på att få sina ideer nedskjutna ibland. :)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Förfäder i svärdet?
« Svar #22 skrivet: november 15, 2010, 19:16 »
Nej, vad jag menade var att om man har en hypotes, så bör man finna stöd för den. Annars är den väldigt lätt att avfärda. Det är faktiskt dessutom så att bevisbördan ligger på framläggaren av en ide, det är därför man "försvarar" sina uppsatser på universitet, och inte tvärt om.

Visst blir det givande diskussioner på detta forum. Jag lägger ju också fram rätt vilda ideer, för att bolla dem med folk som är mer insatta i ämnen än jag. Det är väl det som är kul. Man måste dock vara beredd på att få sina ideer nedskjutna ibland. :)

Helt riktigt.
Man kan ju inte styrka denna tanke med konkreta bevis, utan snarare föra fram den som varandes ganska trolig.
Om man tänker sig in i järnåldersmänniskans liv så är det mycket som pekar på att de antagligen gjorde allt i sin makt för att skapa ett svärd, spjut och yxa som, i deras egna ögon var oövervinnerligt.
Smidesprocessen var nog inget undantag från t. ex husbyggandet - där ser vi olika typer av offer/magi ända in i modern tid.


Men... som du säger - det går ju bara att spekulera.

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Förfäder i svärdet?
« Svar #23 skrivet: november 16, 2010, 18:34 »
Att ben används i smedjan, är inte bara antikvarisk forskning. Både i min egen, och i grannes gårdssmedja, står fortfarande bentunnorna kvar sedan 40-talet.
Men, en liten fundering från en amatör.
De tidsperioder de "mäktiga" svärden smiddes och brukades, sammanfaller inte dessa i stort sett med tider, då kremering av liken var förhärskande?
Lär inte ha varit mycket kvar att stö ut i ässjan?

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Förfäder i svärdet?
« Svar #24 skrivet: november 17, 2010, 09:07 »
Det hela blir självklart än så länge väldigt hypotetiskt men jäkligt spännande ändå eftersom det absolut inte är långsökt.
Det behöver ju inte ha varit "kremerade" djur och människor som använts. Även om brandgravskicket var förhärskande så kan man ju ha gjort undantag. Sedan var ju inte dåtidens kremeringar särskilt effektiva jämfört med dagens ;).
Ofta finner man ganska rejäla benbitar i gravar. Dessutom vet vi ju att flera delar av människan plockats bort innan gravsättningen. Här finns ett intressant forskningsfält. Återstår bara att hitta några konkreta belägg. Tycker personligen att det finns all anledninga att titta närmre på. Alla skumma person och djurnamn på svärd skulle få ytterligare en innebörd. Hur är svärdssmidartraditionerna i Japan, Spanien, Böhmen. Finns det inga etnologiska skildringar av smide där liknande spörsmål dryftas? Med tanke på vad man läst om människan i etnologiska och antropologiska studier rörande all annan kulturell verksamhet, så tycker jag det låter orimligt att man skulle använda benkol i svärdsframställning utan att det skulle ladda föremålet på något sätt.