Författare Ämne: Elin av Skövde-myt eller verklighet?  (läst 5647 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Elin av Skövde-myt eller verklighet?
« skrivet: november 11, 2010, 09:14 »
Elin av Skövde- Västergötlands skyddshelgon - skall ha varit en betydande kvinna.
Anser forskningen att hon fanns - finns det evidens eller annat om henne äldre än
1300-talet, 200 år senare?
Eller antas hon vara uppdiktad på 1300-talet?

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Elin av Skövde-myt eller verklighet?
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2012, 23:55 »
Jag läste i Sverres saga som skall ha skrivits i slutet av 1100-talet och början av 1200-talet. I den finns följande citat:
Citera
Atter talte biskopen: «Stadig faar jeg høre av eder birkebeiner, at jeg ikke har mot. Gaa nu du, Sverre, ene i land, men jeg skal gaa imot dig, og da skal det prøves, om apostelen Peter og den hellige Hallvard vil hjælpe mig mere, end den gautske hættekjærringen ,som du tror paa, vil hjælpe dig.»
Biskopen i det här fallet är Nikolas Arnesson. Detta citat indikerar enligt min mening att Elin/Helena var ansedd som ett helgon vid denna tid och därmed inte blev påhittad 100 år senare. Hennes namn nämns ju inte uttryckligen men pejorativet tycker jag är tillräckligt beskrivande.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Elin av Skövde-myt eller verklighet?
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2012, 13:10 »
Ja, Elin kan inte vara uppdiktad. En av de säkraste källorna är Brynolf Algotsson
som beskrev henne vid sekelskiftet 1200-1300. Hon helgonförklarades 1164 och referenser till henne finns i flera medeltida källor.
Inte säker på om hon verkligen var helgon ur Vatikanens synvinkel utan kanske snarare saligförklarad?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Elin av Skövde-myt eller verklighet?
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2012, 13:44 »
Jag läste i Sverres saga som skall ha skrivits i slutet av 1100-talet och början av 1200-talet. I den finns följande citat:  Biskopen i det här fallet är Nikolas Arnesson. Detta citat indikerar enligt min mening att Elin/Helena var ansedd som ett helgon vid denna tid och därmed inte blev påhittad 100 år senare. Hennes namn nämns ju inte uttryckligen men pejorativet tycker jag är tillräckligt beskrivande.

"Den gautska hättkärringen" var ju ett intressant motiv. Det kan ju passa på dom gamla nornorna (völvorna) såväl som dom 'nya' nunnorna.  Vad får dej knyta Sverres kvinnliga rådgivare/allianspartner just till Elin av Skövde?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Elin av Skövde-myt eller verklighet?
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2012, 20:11 »
Citera
Vad får dej knyta Sverres kvinnliga rådgivare/allianspartner just till Elin av Skövde?
Jag vill inte koppla detta till någon "rådgivare/allianspartner". Texten säger tydligt "som du tror paa". I den tidigare kontexten med "apostelen Peter og den hellige Hallvard" borde detta vara en direkt jämförelse. Alltså tolkar jag "den gautske hættekjærringen" som jämförbar med, men "underlägsen" dessa båda. Jag tolkade först Nikolas A:s "magsurhet" i denna fråga som indikation på någon form av "trosschism" mellan honom och Sverre. Detta har jag inte tillräcklig information för att ta ställning till men det skulle lika gärna vara känsligt med att Elin/Helena fått ett påveerkännande samtidigt som S:t Hallvard blivit utan. Å andra sidan var det samme påve som helgonförklarade Thomas Becket och tillbringade sin mesta tid som påve i Frankrike. Det skulle kunna tyda på att det fanns skilda strömningar inom kyrkan och eventuellt dess förhållande till kejsarmakten.

Utloggad Henrik Andersson

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Elin av Skövde-myt eller verklighet?
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2012, 21:14 »
Uppväxt i Skövde kommun som har St Elin som kommunvapen har jag fått lära mig att hon levde på 1100-talet.
Men också att Skövde ska betyda Skadevi från början. Skade den nordiska jaktgudinnan och vi ska väl betyda "helig plats"?
Min teori är att när kristendomen infördes så införde man kulten av St Elin för att sas ersätta tron på den hedniska gudinnan. Elin kan mycket väl vara en jordisk person som blev mördad och därmed kunde användas av kyrkan som en kristen motpol. Elin avbildas ofta med ett svärd vilket passar bra med tanke på att Skade är en gudinna som är ganska krigisk av sig.