Författare Ämne: Äldsta inskrift om eller av kvinna i Skandinavien.  (läst 3398 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Äldsta inskrift om eller av kvinna i Skandinavien.
« skrivet: september 16, 2010, 22:15 »
Jag undrar vilken som kan vara den äldsta kända inskrift om eller av kvinna i Skandinavien. Jag har noterat några runstenar på nationalmuseet i Köpenhamn exempelvis av Åsa som lät rista in följande, eller Ragnhild som lät resa en skeppssättning över sin döde, men de är ju från 900-1000-talet, rätt sent. (Tidiga runskrifter av eller om män känner jag till)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Äldsta inskrift om eller av kvinna i Skandinavien.
« Svar #1 skrivet: september 16, 2010, 23:51 »
På Rökstenen (800-tal) nämns ju "Gunns häst" i en kenning och likaså att någon blev gäldad genom en kvinnas offer, men det är ju rätt tunt.

I Himmelstalund utanför Norrköping finns en runristning med den äldre runraden braido vilket troligen är ett kvinnonamn. Teckenformerna är ålderdomliga, knappast yngre än 500-talet, men en del betvivlar ristningens äkthet.

Det finns ytterligare några urnordiska namn som ev. är kvinnonamn: eho, fino, fozo, hariso, lamo, lezo, men i alla dessa fall är det osäkert om det verkligen är kvinnonamn

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Äldsta inskrift om eller av kvinna i Skandinavien.
« Svar #2 skrivet: september 17, 2010, 01:27 »
Tunestenen. Ek wiwaR after woduride... som jag tolkar till: "Jag änkan efter skogsröjaren". Vad andra tolkar det till kan ni läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tunestenen . Den skall enligt uppgift vara från 400-talet men borde ju rimligtvis vara äldre än 800-tal iaf.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Äldsta inskrift om eller av kvinna i Skandinavien.
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2010, 16:28 »
I Gårdslösa i Skåne, i en grav från sent 200-tal - tidigt 300-tal, fanns en fibula med  inskriften "EK UNWODZ", där Unwodz tolkas som namnet på den begravda kvinnan. Fibulan finns nu på Historiska museet i Stockholm...

http://www.historiska.se/historia/manadensforemal/2009/De-forsta-runorna/

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Äldsta inskrift om eller av kvinna i Skandinavien.
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2010, 20:33 »
Borde det inte vara Unwoda om det är ett kvinnonamn? Unwodz låter som ett maskulint namn i nominativ.

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Äldsta inskrift om eller av kvinna i Skandinavien.
« Svar #5 skrivet: oktober 10, 2010, 01:24 »
Runeskriften på sølvfibulaen fra Gårdløsa, Smedstorps sogn, Skåne, dateret til år 200-300 e.Kr. (DR EM 85; 128 A) siger:

”ek unwodz”

Det mener jeg skal opfattes som "jeg kom ud af woð/vóð", hvor "woð/vóð" er den shamaniske tilstand Woðan/Wotan befinder sig i når han mentalt "vader" fra rum til rum under drømmerejsen. Runerne i Ældre Futhark er ridset af sølvfibulaens ejermand og er tilegnet denne person.

Runeindskriften skal sidestilles med den stort set identiske indskrift på Bue-fibulaen fra Himlingøje (DR EM85;128B), dateret til ca. år 200 e.Kr. Her er rejst i Ældre Futhark:

”widuhudaR”

Det er af Moltke fortolket som:

”(ek) widu hundaR”

(kigger man nærmere på dragtnålen kan man se at er er pladsmangel hvor runerne er rejst. Jeg er derfor rimeligt sikker på at der ikke er tale om stavefejl med det manglende "n", men at at venstresiden af "d"-runen er tiltænkt som en binderune med lydværdi "n").

Runerne skal opfattes som “Jeg, jægeren fra skoven”, hvor "jægeren fra skoven" (widu hundaR) er en kenning for ulven. Ejeren af denne bue-fibula forbinder derfor sig selv med ulven og kæmper derfor i kampformen ulvhednar.

mvh

Flemming





« Senast ändrad: oktober 26, 2010, 20:20 av Gorm »