Varför har man då 100% danska mynt tex i Skåne och på Själland medan tyska mynt dominerar i Blekinge.
Vad betyder "100%" och "dominerar" i det här fallet? Jag vet jag har frågat efter det tidigare - men du har fortfarande inte angett någon numismatisk översikt/analys för tiden i fråga. Finns den?
Om det är som du påstår bör de tyska mynten vara utspridda över hela det danska området för att sedan sluta efter Svein Ulfssons regeringstid. Istället fortsätter de in på 1100-talet och är inte utspridda över det danska riket.
Den logik du konstruerar är ingen nödvändig följd av dom fakta jag just återgett. Dessutom förklarade du aldrig varför man i Blekinge hade tysk mynt - på ett område vart den sista anti-katolska kungen i norr - Emund S- regerade intill 1060/61.
Missionsverksamheten i dom nya markerna i norr orkestrerades hursomhelst under Adalberts stora ärkestift - där Adalbert ville skipa ett eget, tysk 'patriarkat'. Iden stod i direkt konkurrens med Svein Ulfssons ambitioner - och tidigare avtal med påve Leo IX (anno 1048-49) - om ett eget, danskt/nordiskt ärkestift - i Rosskiöld.
Efter Leos död (1054) lyckas det Adalbert att undvika en avknoppning av Bremens makt över 'Dacia' (Norden), genom att framföra iden med ett eget patriarkat i Bremen. Därmed fick renegaten Ulfsson aldrig sitt ärkestift - varför biskopsstiften i Rosskiöld (och senare Lund) fick fortsätta rapportera och skatta till Bremen.
Adalberts huvudaktörer i Sverige var Acilinus, Adalvards d.e. och Sigfrid - därefter Adalvard d.y. och Egino.
Det större inslag av tyska mynt i dom
nya missionsmarkerna - norr om Landmäre - är mao. inte speciellt förvånansvärt. Att Sven Ulfssons danska mynt fick fortsätta ha företräde i det danska Skåne är häller i0nte speciellt konstigt - givet att den skånska ön tillhört Danmark sen 'urminnes tider' - och redan låg under Rosskiöld - intill Lund stiftades 1060.