Om häradet vore så nytt i Skåne borde väl ett äldre skikt synas? Vilket är det?
Intressant fråga. Om man sneglar på namngivningen av de skånska häradena, så är det tyvärr en större spridning (och därför svårare att tolka) av namn än i t ex Mälardalen.
I MD kan man fortfarande enkelt se både "hundare" och det äldre begreppet "hund" i häradsnamnen. En ganska tydlig "omskyltning", m a o.
Det finns en möjlighet (ren spekulation nu) att
kind och
hund och finska
kunta delar rot, i betydelsen "folk, klan...".
Det svealändska
hundare borde då inte dela rot med
hund, utan speglar en senare indelning, antagligen baserat på antal gårdar/enheter inom ett område.
Så småningom tränger
härad ut alla äldre benämningar.
Ett tänkvärt citat av en arkeolog (?) från ett äldre inlägg på Arkeologiforum.
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2830.msg20820.html#msg20820
I fallet Danmark kan vi vara ganska säker på att de hade en organisation som kunde skaka fram betydande flottor. Tillräckligt starka för att permanent erövra stora delar av England och även besöka andra.
Jag vet inte vad den danska arkeologin har gett oss när det gäller ledungshamnar och skeppshus, men de danska Trelleborgarna styrker väl tanken på att de vikingatida danerna var väl organiserade.
Så vi kan se det så här:
- Under 8-900 tal är danerna välorganiserade sjömilitärt sett.
- De sjöfarande folken längs Sveriges öst- och västkust talar samma språk som danerna
- Sagorna pekar på täta kontakter mellan folken inom Skandinavien, både fredliga och andra
- Adam av Bremen lär oss att landet Sverige existerar och det är inte danskt.
Är det givet detta rimligt att anta att de svenska kusterna för t ex 1000 år sedan saknade förmåga att koordinera försvaret? Eller är det rimligt att anta att en sådan förmåga fanns?
Om vi sedan ska ägna oss åt trådens ämne...
Jag är väl medveten om det ifrågasättande som finns kring Landamäri, men jag i alla fall fått intrycket
att texter som är knutna till ÄVgL (runt 1225) placerar Blekinge söder om den dansk/svenska gränsen.
Vad nu det kan vara värt.