Författare Ämne: Viking  (läst 4513 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Viking
« skrivet: september 20, 2010, 01:00 »
Vilket av följande alternativ är troligast och varför? Och finns det fler?

1. Viking kommer av de som gömmer sig i viken, alltså skandinaviska sjörövare
För mig låter det som en banal tolkning men kan väl egentligen inte negligeras ändå, sjöröveri var ju vanligt och säkert lurade dom ofta i vikar. Grammatiskt finns väl vad jag förstått inte mycket att invända

2 Viking kommer av vik/vig och betyder alltså krigare.
Populär tes bland lärda med bra koppling till bl.a. envig. Dock kan man ifrågasätta grammatiken. han som "dog i viking" måste då ha en vidare inebörd än att dö i strid, annars skulle ju ing-ändelsen vara helt onöding. Man dör ju inte i enviging. Ing-ändelsen tyder väl egentligen på en substantivering och vig är väl ett substantiv. Hur ser verbformen ut av vig/vik? Eller kan ing vara en annan form som jag i så fall missat`?

3 Viking kommer av vika och är alltså en som avviker, ger sig iväg.
Nämns också ibland men sällan i något vidare resonemang, ofta starkt förenklat till att vika, byta kurs. Själv tycker jag man kan applicera det på en som ger sig iväg, jmfr med "viker hädan".  Att vika sig antyder "flyende" vilket egentligen passar illa med krigs och plundringståg. Men ett stort antal skandinaver viker sig faktiskt och ger sig iväg till andra sidan östersjön, till Brittiska öarna, till Normandie, till Island och Grönland osv. Enligt de källor vi har om tidig migration är den påfallande ofta påtvingad av politisk oro eller resursbrist. Viking skulle i så fall betyda emmigrant. Grammatiskt är det då ett substantiverat verb .


Det finns säkert finare och mer exakta grammatiska termer än de jag använt och den hugade får gärna rätta.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Viking
« Svar #1 skrivet: september 20, 2010, 10:01 »
Det kan naturligtvis vara en kombination av alla tre, men personligen tror jag mest på det tredje alternativet. De som "avvek" bör till största delen varit  yngre bondsöner, som inte hade arvsrätt och fick söka sig lyckan som handelsmän, men också några fredlösa (som vem som helst fick slå ihjäl inom landets gränser) som bara hade sjörövare eller legoknekt (ofta samma sak) att välja på att bli.

Att "dö i viking" kan väl för övrigt helt enkelt betyda att dö på vägen?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Viking
« Svar #2 skrivet: september 20, 2010, 13:55 »
Skälen till utvandring har säkert varierat, men säkert har arvslösa utgjort en betydande del. Utvandringen behöver på inget sätt ansetts som permanent eller medfört låg status.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Viking
« Svar #3 skrivet: september 20, 2010, 17:35 »
Män från viken (här i betydelsen dåtidens namn på Oslo).

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Viking
« Svar #4 skrivet: september 20, 2010, 18:40 »
När jag lekte runt lite i runstensdatabasen så hittade jag många texter där "vikingr" som personnamn nämns.

För att relatera till ämnet...

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Viking
« Svar #5 skrivet: september 20, 2010, 20:12 »
Man tyckte kanske att det var idealiskt att man kunde skapa ett uttryck som kunde betyda dra iväg, resa långt, vifta (med vapen) och bära last hem... allt i samma run-ordstam, uik ?  :) anambiguation?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Viking
« Svar #6 skrivet: september 20, 2010, 22:06 »
Män från viken (här i betydelsen dåtidens namn på Oslo).

Också ett alternativ förstås.  Men kan man då "dö i viking"?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Viking
« Svar #7 skrivet: september 20, 2010, 22:38 »
Också ett alternativ förstås.  Men kan man då "dö i viking"?
Nja, kanske om man tänker sig att just osloborna var de första "sjörövarna" och att deras framfart med tiden landade i ett begrepp.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Viking
« Svar #8 skrivet: september 21, 2010, 08:28 »
Ja, Orkeyinga-sagan är helt klar över att "viking" står för en plundrings-/härnadsresa. På ett ställe pratas om en man som regelbundet varje år drar ut i en "vår-viking" och senare en "höst-viking". Men det kan motsvara en sen betydelse av ordet, sagan (som innehåller många verkliga händelser) är ju nedskriven i början av 1200-talet.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Viking
« Svar #9 skrivet: september 21, 2010, 13:34 »
Ja det är ju inte omöjligt att begreppet innefattar olika typer av resor och att innebörden med tiden kan ha begränsats.   Jämför med räd som idag har en våldsam innebörd.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"