Måske havde jeg forventet en mere konstruktiv form fra din side, men – sådan er det nok når man som fagmand skal forsvare en hypotese. Jeg er lægmand og har ingenting at miste.
Sværere er det at kapere, at for dig gælder åbenbart andre regler om at opstille teorier og gisne.
Jyllands samling understøttes af, at Danevirke blev rekonstrueret i perioden 951-61. Kilde: Danevirke og Kovirke af H. Hellmuth Andersen 1998 s. 146.
Jeg mener stadig at du overfortolker kildematerialet omkring Mistivojs (Mistivir) indflydelse på danernes kristning - og er ikke enig med dig i dateringen. Den politiske uro i området syd for Jylland afspejler en periode fra lidt før år 970 - til ind i 980-erne. Indenfor den tid, indgår Harald og Mistivoj en alliance. Annalerne fortæller –
År 968 sendte Otto I et budskab fra Italien, hvor han opfordrede til angreb på en urolig slavisk stamme, men i hovedkvarteret i Werla blev i stedet vedtaget - "at der ikke var mandskab nok til at føre to krige på en gang, da en krig mod danerne stod for døren".
Jeg er heller ikke enig i din kirketeori med bisperne - og at Harald Blåtand allerede år 948 skulle have indgået en sådan aftale. Hvor har du det fra! Jeg har ikke tidligere set litteratur, der understøtter ovenstående teorier – og her står du vist ret alene.
Gennem min forskning har jeg lært Harald Blåtand at kende som en person der er godt uddannet, taler flere sprog, er en dygtig diplomat og forhandler, har rationel sans for infrastruktur og logistik - samt flair for urbane strukturer, herunder en ny hustype. Desuden udviser han god urbanitet overfor sine forældre. Jeg har utrolig svært ved at få denne personlighed til at passe ind i en enorm kongsgård, der skulle være et tingsted omgivet af en kolossal symbolsk palisade - uden formål og i en tid med forbrug af mange ressourcer. Og slet ikke i sammenhæng med at Danevirke rekonstrueres 951-61, Danevirkes hovedvold udbedres lidt før år 968, Hedeby befæstes kraftigt sammen med Ribe år 968.
I spørgsmålet om tyske Henrik I, det svenske Hedeby-dynasti og kong Gnupa - fortæller kilderne deres historie. Du blev meget tavs? Curt Weibull har disse, lidt ældre, men interessante betragtninger -
"De konunger, som förmått sätta sig fast i trakten kring Hedeby och härska här unde minst trenne generationer, kunna aldrig betecknas som danska småkonungar vid gränsen eller som herrer över ett litet stycke av Danmark. De måste varit mäktiga härskare".
Kilde: Sverige och dess nordiska granmakter under den tidigara medeltiden af Prof. Curt Weibull 1924 s. 49 og 52.
Hvad angår kongernes data tager du ligeledes fejl. Her gætter jeg ikke eller genbruger hvad andre har skrevet. Jeg har udført en mangeårig research med udgangspunkt i de oprindelige historiske kilder, hvilket er blevet til bogen ”Vikingetidens konger” fra år 2009. Jeg er ikke bekendt med at der findes andre lignende litteratur. Bogen findes på samtlige danske biblioteker.
90% af alle vikingekongernes biografier bygger på disse historiske fakta - og studiet har medført, at jeg i dag har et holistisk syn på vikingetiden, som jeg selvfølgelig ikke må forvente at du matcher (på mit speciale). Det er der ikke mange der pt. kan. Læs bogen og bliv klogere på kongernes kronologier.
Så må det vist være nok for denne gang.