Diskussionen mellan oss började med att jag hävdade att begreppet etnicitet inte har någon entydig definition. Du svarade att "Etnisk svensk betyder att man har föräldrar vars förfäder i princip bebott landet norr/norr-ost om Öresund sen 'urminnes tider'." Därefter har du gett ett antal referenser som säger tvärt emot det du säger och istället stödjer min uppfattning att etnicitet är kopplat till kulturell tillhörighet snarare än genetisk.
Jag kanske är ofin nu, men är det möjligen så att du har något annat modersmål än (riks)svenska och att ordet etnicitet har en annan betydelse där?
Vilka referenser har jag angett som visar att historisk etnicitet är kopplat
enbart till kultur och
överhuvudtaget inte till genetik...?!
I övrigt betyder nog ordet
etnicitet det samma i Lund och Umeå som det gör just sydväst om Månkarbo. Numer håller vi oss alla med Linnes taxionomi och grekiska ordböcker.
"Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor med gemensamt ursprung och egenskaper. En folkgrupp eller etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av endogami, det vill säga gifte inom gruppen. (...)
Exempel på folkgrupper är kurder, judar, samer och svenskar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet
Månne du missförstår att man sen 1900-talets social-darwinism har enkla ord som 'folk', 'folkslag', 'stam', 'ras' och "nation" blivit spolat, med badvattnet efter senaste världskrigs ideologiska kemtvätt - och "ersatts" med termen 'etnicitet'. Dock, efter genetikens intåg har vi åter fått använda ord som "biologisk arv" som bas för termen "etnicitet"...?
På engelska användas ofta termen 'ancestry' (härstamning/avstamning) inom såväl biologin som etnologin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_ancestryI tyskan används ordet "abstammung".
http://de.wikipedia.org/wiki/AbstammungHär har ordet 'stam' tydligen fått behålla en vidare mening. Du får gärna förklara varför ordet etnicitet inte kan användas för att beskriva den genetik som skiljer t.ex. islänningar, samer, finnar och svenskar.
---
Efter Alex Haleys "Roots" (1976) tog diskussionen om 'etniska minoriteter', rötter och rättigheter lyckligtvis fart. Vad jag nu efterlyser är att man
också törs diskutera Nordens etniska
majoriteter i samma syfte - innan dom skandinaviska folkslag och språk assimileras i det multi-kulturella Europa. Att förhindra en djupare diskussion om ursprunget till Sveriges traditionella folk och kulturform blir just lika kriminellt som att obstruera debatten om judars, samers eller norrmäns rötter - eftersom det fråntar den gemene svensk möjligheten att uppfatta och utveckla en historisk identitet.
I det sammanhang bör man inte förbjuda ett ända ord eller uttryck, ej häller en biologisk systematik. Inom botaniken, juridiken och i husdjursaveln redovisar man fortfarande 'stam-tavlor' för äkta och oäkta raser, rena och blandade linjer - UTAN att ens tänka på den ena rasen som - i sig - "bättre" eller "sämre". Då kan det värka konstigt att man inom de post-moderna socialvetenskaper måste kokettera med semantiken och rent av tillslöja det historiska sambandet mellan vår arktiska natur och dito kultur.
Debatten om beslöjade araber kan alltså fungera som kompensationsbeteende och substitut för en djupare debatt om
beslöjade sidor av vår egen historia. Ett tydligt täcken därpå är att argumentationen tenderar till det 'politisk korrekta' häller en det vetenskapligt klargörande. Den typ misstag bör dock ett ärligt och redligt media, som detta forum, lugnt kunna avklara...