Författare Ämne: Medeltida eldvapen i Norden  (läst 8474 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Medeltida eldvapen i Norden
« skrivet: maj 14, 2010, 14:35 »
1861 hittades den s k Loshultsbössan av arrendatorn Nils Svensson i Loshults socken, i gränstrakterna mellan Skåne och Småland. Den är från 1300-talet och antas idag vara det kanske äldsta bevarade handeldvapnet i världen.

Vad har vi mer för medeltida eldvapen som är funna här i Norden?


Bild på Loshultsbössan (eller Loshultskanonen som den också kallas):

http://catview.historiska.se/catview/media/315022

Liten film om avfyrandet av medeltida eldvapen:

http://www.youtube.com/watch?v=xXXVeh96m_M&feature=related

Artikel om Loshultsbössan:

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=1343


Ju äldre desto bättre.


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2010, 15:51 »
Tack för tipsen, skall bli intressant att titta närmare på.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2010, 17:03 »
Det finns betydligt fler medeltida eldvapen och vapendelar i samlingarna. Sök även på "pistol", "stångbössa", "hakebössa", "krutkammare" och "kanon" (i det sistnämnda får du med även en del benprylar gjorda av kanonben, men det gör ju mindre).
Man har tydligen haft en del problem med hur man skulle klassificera de senmedeltida skjutvapnen, som ju inte utan vidare kan indelas i handvapen och kanoner.
Det går tyvärr inte så bra att söka på datum. En stångbössa från Husaby biskopsborg, som rimligen är från 1400-talet är daterad "1966"!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2010, 17:35 »
Det finns en serie böcker om artilleri som är mycket detaljerad samt som har ett imponerande stort register över källor. Författare: Jonas Hedlund.

Första boken i serien behandlar artilleriets uppkomst. Den behandlar tiden före artilleriet, blidor osv, när artilleriet kom till Europa och senare Sverige och behandlar artilleriets utveckling fram till och med Vasatiden. Följande böcker följer artilleriets utveckling fram till 1900 tal.

Första boken är mycket svår att få tag på men finns troligen att låna på i alla fall några bibliotek. Den är unik i sitt slag och innehåller en massa intressanta listor över artilleri, var kanonerna fanns, vilken sorts kanoner som fanns var, hur många kulor (lod) och hur mycket krut samt går igenom slott efter slott över hela dåtida Sverige.

Vad jag vet är detta det mest omfattande och djuplodande verk som gjorts över artilleriets utveckling i Sverige (troligen det mest djuplodande i världen…)

Jag studerade detta verk ingående när jag försökte förstå borgarnas utveckling i samband med allt grövre artilleri eftersom artilleri har ett direkt samband med borgarnas murar, murarnas uppbyggnad, tjocklek, vinklingar osv. Det var ju en ond cirkel, när artilleriet kom byggdes murarna kraftigare för att motstå artilleri – vilket tvingade fram kraftigare artilleri – vilket tvingade fram ännu starkare murar.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2010, 17:42 »
Citera
Jag studerade detta verk ingående när jag försökte förstå borgarnas utveckling i samband med allt grövre artilleri eftersom artilleri har ett direkt samband med borgarnas murar, murarnas uppbyggnad, tjocklek, vinklingar osv. Det var ju en ond cirkel, när artilleriet kom byggdes murarna kraftigare för att motstå artilleri – vilket tvingade fram kraftigare artilleri – vilket tvingade fram ännu starkare murar.

Thomas

Precis som idag när man tittar på stridsvagnar osv, där Sverige faktiskt är en av de främsta aktörerna.

Avd: OT;)

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2010, 18:00 »
I samband med de slagfältsarkeologiska undersökningarna av slaget vid/i Fjäle myr 1361 påträffades kulor av järn tillsammans med skäktor, rustningslameller, spikar till spikklubbor mm. ute i den forna våtmarken. Vi har inte hittat några äldre och väldigt få, yngre föremål i det området. C14 dateringarna som utfördes på två kulor spretade rejält, men det finns många felkällor med sådan datering om jag förstått det rätt. Kulorna är svåra att förklara, det är rätt rimligt att tänka sig att Atterdags trupper hade med sig den tidens modernaste vapen, men sköt de kulor av järn? Vi får hoppas att höstens undersökningar ger oss mer information.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2010, 18:43 »
Jag har en hypotes att Ragnhildsholmens borg, Nycklaborg, är ombyggd för att motstå tidigt artilleri, alltså artilleri från ungefär den tid du nämner. Ombyggnadens art är sådan att endast artilleri kan ha varit orsaken till ombyggnaden – enligt min uppfattning (detta har diskuterats tidigare).

Bohus port byggdes om efter samma principer hundra år senare – och då mot ännu kraftigare artilleri.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2010, 00:36 »
Jag har tidigare forskat lite i de tidiga eldvapnen i Norden i samband med att jag gick genom de äldsta räkenskaperna för Malmö men också då vi på Fotevikens Museum grävde ut Skanörskoggen som haft kanoner ombord; ett av de äldsta beläggen för skeppskanoner. Jag hade också anledning att rota i källorna kring sjöslaget utanför Helsingborg 1362 eller 1363 då den danske prinsen skulle ha skjutits med en kanonkula i huvudet.

Jag har lagt ut skriften som pdf på Fotevikens hemsida:
http://www.foteviken.se/pdf/Eldvapen.pdf
Här finns också en bild av Mörkökanonen som tillsammans med Loshultsbössan är de äldsta vi känner från Sverige.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2010, 15:41 »
Vid Faxeholm som stormades och brändes 1434 har ett antal kulor av olika kalibrar påträffats, så vid det laget var belägringsartilleri tydligen väl etablerat. Hur är det på slagfält mellan 1361 och 1434?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #10 skrivet: maj 15, 2010, 15:56 »
Jag har tidigare forskat lite i de tidiga eldvapnen i Norden i samband med att jag gick genom de äldsta räkenskaperna för Malmö men också då vi på Fotevikens Museum grävde ut Skanörskoggen som haft kanoner ombord; ett av de äldsta beläggen för skeppskanoner. Jag hade också anledning att rota i källorna kring sjöslaget utanför Helsingborg 1362 eller 1363 då den danske prinsen skulle ha skjutits med en kanonkula i huvudet.

Jag har lagt ut skriften som pdf på Fotevikens hemsida:
http://www.foteviken.se/pdf/Eldvapen.pdf
Här finns också en bild av Mörkökanonen som tillsammans med Loshultsbössan är de äldsta vi känner från Sverige.

Väldigt intressant skrift, tack för den.

Mörkökanonen är förutom att vara ett vapen också ett vackert konstverk.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #11 skrivet: januari 05, 2011, 23:47 »
Mycket intressant!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #12 skrivet: juni 16, 2011, 15:55 »
I samband med de slagfältsarkeologiska undersökningarna av slaget vid/i Fjäle myr 1361 påträffades kulor av järn tillsammans med skäktor, rustningslameller, spikar till spikklubbor mm. ute i den forna våtmarken. Vi har inte hittat några äldre och väldigt få, yngre föremål i det området. C14 dateringarna som utfördes på två kulor spretade rejält, men det finns många felkällor med sådan datering om jag förstått det rätt. Kulorna är svåra att förklara, det är rätt rimligt att tänka sig att Atterdags trupper hade med sig den tidens modernaste vapen, men sköt de kulor av järn? Vi får hoppas att höstens undersökningar ger oss mer information.

Fick ni fram någon mer information?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #13 skrivet: juni 18, 2011, 01:05 »
För den som är intresserad av artilleri (och väldigt mycket annat i samband med detta) rekommenderar jag Jonas Hedbergs böcker, Kungliga Artilleriet. Han skrev en serie om fyra böcker och de är absolut läsvärda – dessutom, han uppger varenda källa till allt han skriver! Makalöst bra!

Han börjar med katapulter och sedan det första artilleriet och slutar någon gång på 1800 talet om jag minns rätt. Mycket detaljerat, enormt mycket material och allmänkunskap om respektive tid samt beskrivningar på allt artilleri som fanns i Sverige. Långa inventarielistor och mycket specificerat – samt om igen – varenda källa uppges med hänvisningar om var källan finns. Jag har aldrig sett något bättre när det gäller källhänvisningar!

Bok 1 heter: Kungliga artilleriet, Medeltid och äldre Vasatid (den är svår att få tag på)
Bok 2 heter: Kungliga Artilleriet, Yngre Vasatid

Minns inte vad de andra två böckerna heter – men jag kan ta reda på det om någon är intresserad.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Medeltida eldvapen i Norden
« Svar #14 skrivet: juni 23, 2011, 11:47 »
Intressant att notera att Jonas Hedberg blev 104 år gammal. Här är en hyllningsartikel till honom på 100-årsdagen.

Överstelöjtnant Jonas Hedberg 100 år
http://www.aff.a.se/vf033_05.htm


Här är en liten minnesruna som också innehåller ett par foton på honom (på s 29-30)

http://www.artilleriklubben.se/arkiv/Artilleri-Tidskrift_2008-1.pdf
« Senast ändrad: juni 23, 2011, 12:20 av Piankhy »
Ju äldre desto bättre.