Författare Ämne: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna  (läst 64909 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #100 skrivet: maj 22, 2010, 09:59 »
Jag förstår att kvinnans synliggörande/osynliggörande i historiaböckerna kan behövas sättas i ett sammanhang men försök att återknyta till ämnet.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #101 skrivet: maj 22, 2010, 11:40 »
Den där nyhetssändningen visade ju att män får högre straff. Läs mer här. Angående gärningsmammorså kan de härja fritt. Och de kan visst få skyddad identitet på ett mycket lätt sätt. Jenny Segeljakt på Skatteverket säger så här:

”Man ska fylla i en enkel blankett och skicka med något dokument som intygar ens egen berättelse om varför man behöver skyddade personuppgifter. Det kan vara ett dokument från någon på socialtjänsten, en brottsofferjour, en arbetsgivare, en förening, skolan, vårdpersonal eller någon annan som helt enkelt skriver ett brev och berättar vad de vet om hur man hotas. Det kan också vara dokument från en rättegång, polisen eller sjukvården. Kan man inte skaffa fram ett sånt här intyg så kan man diskutera fram en lösning med oss.”

Här är en artikel om vårdnadstvisterna i Lund
http://www.skanskan.se/article/20100504/LUND/705049941/0/TTEKONOMI/

De orättvisor som männen utsätts för handlar inte om någon matriarkal maktstruktur eller könsmaktsordning, utan om mer komplexa förhållanden. Tyvärr förringas problemen i och med att den rådande statsfeminismen och dagens kvinnorörelse lobbar stenhårt för detta. Det är just detta som möjliggör Ann-Sofie Ohlanders mansfientliga utredning om grundskolans historieböcker. Ohlander kan fräckt nog bara påstå en sak utan att vi kan verifiera hennes ståndpunkter. Och hon kan klara sig ur detta för att man inte får ifrågasätta feministers analyser. Bara en sådan sak: hur många av er arkeologer här är det som törs ifrågasätta genusideologin inom arkeologin? Jag tror att få eller ingen kan det utan att riskera sin tjänst. Det kanske säger det mesta hur illa ställt det är.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #102 skrivet: maj 22, 2010, 12:16 »
De kvinnor som framträder starkt i Svenska historieböcker är:

Drottning Margareta
Drottning Kristina
Heliga Birgitta
Jeanne D'arc

Fyll på! Jag har säkert glömt någon

Kvinnor som borde lyftas fram mer:

Eva De La Gardie
Sankta Elin
Katarina den stora
Cecilia Wasa

Fyll på!

Kvinnor som borde få kliva tillbaka några steg:

Florence Nightingale
Cajsa Warg

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #103 skrivet: maj 22, 2010, 12:46 »
De kvinnor som framträder starkt i Svenska historieböcker är:

Drottning Margareta
Drottning Kristina
Heliga Birgitta
Jeanne D'arc

Fyll på! Jag har säkert glömt någon

Kvinnor som borde lyftas fram mer:

Eva De La Gardie
Sankta Elin
Katarina den stora
Cecilia Wasa
Kristina Nilsdotter (Gyllenstierna)

Fyll på!

Kvinnor som borde få kliva tillbaka några steg:

Florence Nightingale
Cajsa Warg
 
  
 

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #104 skrivet: maj 22, 2010, 13:32 »
Kvinnor som borde tillföras (ingen ska bort):

Kvinnorna i Osebergsgraven, Östhögen i gamla Uppsala och Ottargraven i Vendel.

Ingegärd, dotter till Olof Skötkonung

Eleanor av Akvitanien 

Elisabeth I

Maria Teresia

Birgita Trotzig

Katarina Frostensson

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #105 skrivet: maj 22, 2010, 13:49 »
Kvinnor som borde tillföras (ingen ska bort):
Hypatia (matematiker,300-tal)
Hildegard av Bingen (1100-tal,författare)
Christe de Pisan (författare)
Katarina av Medici
(kusivt kunde man nämna ytterligare några; Semiramis (som lät bygga Babylons hängande trädgårdar,en av världens sju underverk) och Maria Steward)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #106 skrivet: maj 22, 2010, 16:25 »
Fler kvinnor som borde tillföras historieböckerna;
Karolina Widerström Sveriges första kvinnliga legitimerade läkare (1888).
Jenny Lind Sångerska. Den svenska näktergalen.
Hedvig Charlotta Nordenflycht, författarinna (1718-1763).
Ulrica Fredrica Pasch, porträttmålare (1735-1796).
Anne Bonney, pirat (!) (1698-1782).
Agneta Horn, författarinna (1629-1672).
Alice Tegnér, tonsättare och organist, (1864-1943).
Anna Maria Lenngren, författare, översättare, (1754-1817).
Charlotte Corday, mördare, (1768-1793).
Beda Hallberg, uppfinnare (majblomman), (1869-1945).
Sonja Kovalevsky, Sveriges första kvinnliga professor i matematik, (1850-1891).

Ja, det finns massor...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #107 skrivet: maj 22, 2010, 16:57 »
Jag tycker inte att alla de exempel som tagits upp riktig är mer än fotnoter i en allmän historiebok. I specifika ämnen inom historia kan de säkert te sig bra men en historiebok på gymnasiet ska inte vara så tjock som den hade blivit om man ska ta med folk bara för att de varit författare eller professorer, i sådant fall ska man kunna applicera detsamma på män och hur ofta har t.ex. Pehr Henrik Ling nämnts i historieböckerna på grundskola och gymnasiet? Han var ju ändå banbrytande inom svensk gymnastik samt skald.

Problemet är alltså hur man ska avgöra vad som är värt att få in i historieböckerna pga platsbrist (så kommer det alltid vara). Ska man kvotera in kvinnor för att de var just författare? Varför ska inte herr Ling då nämnas?

I min mening ska man vara med i en svensk historiebok för skolelever av en bra anledning, inte för att man var kvinna och författare eller man och knekt...utan det ska fylla ett bra syfte och härleda till den större bilden. Det blir inget flyt om man ska börja hoppa ditten och datten "bara för att".

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #108 skrivet: maj 22, 2010, 17:34 »
Jag tycker inte att alla de exempel som tagits upp riktig är mer än fotnoter i en allmän historiebok

Hur kan du tycka att Sankta Elin och Katarina DEN STORA är bara fotnoter!!!!

Det skrivs hellre om Brynolf och Ivan... detta stör mig!!!


Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #109 skrivet: maj 22, 2010, 18:44 »
Hur kan du tycka att Sankta Elin och Katarina DEN STORA är bara fotnoter!!!!

Jag vet inte om du druckit för mycket för att kompensera förlusten i ishockey, om du bara är allmänt sarkastisk eller helt enkelt inte läste det jag skrev, jag låter dig betänka och förklara så det inte blir några missförstånd.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #110 skrivet: maj 22, 2010, 20:02 »
Sockerfri skrev:
Citera
Ska man kvotera in kvinnor för att de var just författare?
Varför skulle kvinnliga författare vara mindre intressanta än manliga? Om man skall ge en bild av kulturens historia bör ju några författare för varje epok nämnas. Utvalet kan naturligtvis diskuteras,men till exempel Harriet Beecher Stowe hade betydelse för krigsutbrottet av amerikanska imbördeskriget enligt Abraham Lincoln.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #111 skrivet: maj 22, 2010, 20:26 »
Varför skulle kvinnliga författare vara mindre intressanta än manliga?

Ska man kvotera in kvinnor för att de var just kvinnliga författare? Om det varit författare som skrivit något banbrytande eller väldigt viktigt så förtjänar det en plats, men det verkar som att vissa kommer in genom könskvotering mer än faktiska meriter vilket är fel oavsett kön. Visst har de flesta skrivit väldigt viktig litteratur, men det handlar om att kunna göra ett urval, det finns inte plats att nämna allt och alla och det ska inte nämnas allt och alla för ingen gymnasieelev har varken orken eller tiden att läsa en historiebok på över trehundra sidor, vilket är vad man får (ända upp till tusentals sidor) om allt och alla ska med.

Citera
Utvalet kan naturligtvis diskuteras

Vilket var exakt vad min fråga handlade om.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #112 skrivet: maj 22, 2010, 20:41 »
Jag vet inte om du druckit för mycket för att kompensera förlusten i ishockey, om du bara är allmänt sarkastisk eller helt enkelt inte läste det jag skrev, jag låter dig betänka och förklara så det inte blir några missförstånd.

Nej, jag har inte druckit. Jag visste inte ens att det var match. Jag försökte inte vara sarkastisk. Jag läste att du tyckte våra exempel bara var fotnoter, men du kanske bara
menade föregående inlägg, isådanafall tycker jag att du borde upplyst om att så var fallet.

Ha det så gott sockerfri

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #113 skrivet: maj 22, 2010, 22:01 »
Håller med sockerfri, kanske att någon enstaka av nämnda platsar i en allmän historiebeskrivning, resten är intressanta men marginella i historien. Att kvotera in nån är bara kontraproduktivt.

Förstår överhuvud taget inte personfixeringen, men tydligen handlar det fortfarande om att kunna rabbla namn på personer.  Sta Elin har säker mer gemensamt med Birger Jarl än med den vanliga kvinnan på hennes tid, och för trettio år sen hade denna diskussion handlat just om det, om samhällsklasser. Tyvärr verkar denna "vetenskap" allt för ofta ägna sig åt att reflektera ideologier, personligen tycker jag att det bara är flummigt. Jag är mycket intresserad av kvinnornas del i historien, men jag vill då veta hur kvinnor då hade det för att kunna förstå samhället och i viss mån även kunna jämföra med dagens samhälle. Det är alltså kvinnor, obestämd form pluralis, inte bestämd form singularis. Jag tycker också Sta Elin är intressant men ensam klarar hon inte av att ge en bild av kvinnornas historia.

Att jämföra antalet kvinnor och män i böcker är egentligen helt patetiskt och visar bara vilken låg nivå det hela hamnat på. Om man måste räkna så räkna istället antalet sidor som handlar om kvinnor, och om man har lite högre ambitioner, utvärdera hur bra bild av kvinnors historia man får. Det är relevant och där finns säkert en hel del att anmärka på, men det krävs lite mer av utredaren än basala kunskaper i matematik, men det kan man väl kräva av utredare på den här nivån.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #114 skrivet: maj 22, 2010, 22:45 »
Håller inte med. Storhögarna med begravda kvinnor talar för att du har fel.
Det har skett en förskjutning. Katarina den Stora var en oerhört viktig historisk person,
omnämndes oftare förr, mer sällan nu.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #115 skrivet: maj 22, 2010, 23:17 »
Håller inte med om vadå Ti?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #116 skrivet: maj 22, 2010, 23:22 »
Jag håller inte med om det som du håller med sockerfri om.
Ni nonchalerar en viktig fråga.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #117 skrivet: maj 23, 2010, 00:25 »
Jag nonchalerar inte alls frågan, jag tycker bara att i en historiskt översikt och grundkunskap så är flertalet av de personer som räkats upp av marginellt intresse i det stora hela, även om de som enskilt fall är mycket intressanta. Få av dem har satt en avgörande prägel i historien. Katarina den Stora och några andra undantagna. Dom kan förvisso vara intressanta för att beskriva kvinnors situation under en viss tid men då behöver de komletteras med samtida kvinnor, man kan inte säga säga att Ulrika Pasch var en för sin tid representativ kvinna lika lite som Gustav III representerade den tidens man.

Om du läser ordentligt vad jag skriver så ser du också att jag tycker kvinnorna i gravhögarna är verkligt intressanta, dom förtjänar helt klart sin plats i läroboken vare sig vi vet deras namn eller inte. Det jag vänder mig emot är fixeringen vid namn och personer. Det är banalt och patetiskt, det är som att säga att en femåring begriper sig på bilar bara för att han kan känna igen de flesta olika bilmärkena. Det är inte bilar han begriper utan symboler. Samma sak med namn, det är lika meningslöst som att lära sig Jakobs söner utantill, man måste läsa och förstå det runt omkring för att ha nån nytta av dom.


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #118 skrivet: maj 23, 2010, 01:11 »
Du missar poängen. Tråden handlar inte om djupare förståelse för historiska
skeenden. Den handlar om varför kvinnor är underrepresenterade i läroböcker.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #119 skrivet: maj 23, 2010, 10:19 »
Den handlar om varför kvinnor är underrepresenterade i läroböcker.

Ingen har sagt annat än att kvinnor är underrepresenterade, men när folk börjar slänga upp namn till höger och vänster så torde det vara i sina dager att nämna att man ska ha riktigt bra anledningar till varför folk ska förtjäna att vara med i en historiebok, detta gäller alla historiska personer. Såsom attityden är gentemot t.ex. "herulen" här i tråden verkar det som att folk här vill att kvinnor ska komma in just pga deras kön, vilket är ett hån mot kvinnor då det faktiskt är objektivisering av dem.

Tänk dig själv, "Jenny Lind måste få större plats för våra nya direktiv är att ge kvinnor mer plats för att det behövs mer kvinnor", vilket satans hån mot henne och hennes musik. Tänk istället "vi vill belysa den musikalkulturella historien och gärna få till några mindre kända namn, t.ex. Jenny Lind".