Författare Ämne: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna  (läst 65261 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #60 skrivet: maj 14, 2010, 16:24 »
Åter igen, de säger krigare och inte män, vilket inte motsvarar ämnet för trådens artikel som ju handlar om påstådd manlighet i läroböcker. Så är det inte, utan det är en lögn. På vilket sätt synliggörs mäns villkor för att man nämner historiskt viktiga krig och fältslag? Inte alls naturligtvis. Män kan förbrukas hur som helst. Jag finner det osmakligt att detta sällan eller aldrig nämns. Ur ett sådant perspektiv är läroböckerna redan så feministiska de kan bli. Den analys de båda professorerna gör är pinsam och exemplet med tjejers självskadande är grotesk då professorerna knappast är insatt i denna problematik.

...Återigen:
Dick hade kunnat säga: "När vikingakrigaren dog så hamnade han/hon i Folkvang". Det hade förmodligen fått en hel del, för att inte säga alla, tittare att reagera å det grövsta.
Men, det sa han ju inte, han tog i stället den romantiserade versionen.
Jag pratar alltså om TV4, inte trådens professorer.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #61 skrivet: maj 14, 2010, 16:32 »
Att flickor och kvinnor sällan nämns i historieböcker och att de aktiviteter som ofta benämns som kvinnliga inte anses värda att beskriva påverkar ju direkt, eller åtminstone indirekt, mäns syn på kvinnor och också kvinnors syn på sig själva. Detta kan mycket väl ingå som en del i den dåliga självbild som får flickor att skära sig.

Typiskt manliga sysslesättningar nämns lika sällan, om det inte är soldater som ju knappast är något positivt då man ju räknar med att soldater ska dö.

Angående självskadande så säger jag det igen: det är groteskt att jämföra detta med hur ofta kvinnor nämns i skolböcker. Utöver arkeologi och museal verksamhet har jag sysslat med utåt- resp. inåtagerande beteende i över 20 år. Självskadande har inget med professorernas hemmasnickrade idéer att göra.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #62 skrivet: maj 14, 2010, 17:25 »
Var och en som läser historieböcker slås av att så få kvinnor omnämns och att detta är bekymmersamt. Man behöver inte läsa artikel från några professorer med uttalad politisk agenda för att inse detta.

Men alla är ju inte lika upplysta. Är det då inte bra att ämnet kommer i dagen så att fler blir uppmärksamma på hur det ser ut i våra historieböcker. Eller har Ann-Sofie Ohlander och Ebba Witt-Brattström totalt tokfel?  ???
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #63 skrivet: maj 14, 2010, 17:31 »
Typiskt manliga sysslesättningar nämns lika sällan, om det inte är soldater som ju knappast är något positivt då man ju räknar med att soldater ska dö.

Vare sig det är positivt eller ej så har ju krig och soldatliv kommit att betraktas som typiska manliga sysslor och de beskrivs ju också mycket riktigt väldigt ofta. Andra manliga sysslor, eller åtminstone sysslor som framställts som typiskt manliga, är ju handel, sjöfart, uppfinnande och vetenskap vilka också ofta framhävs i historieböcker.

Angående självskadande så säger jag det igen: det är groteskt att jämföra detta med hur ofta kvinnor nämns i skolböcker. Utöver arkeologi och museal verksamhet har jag sysslat med utåt- resp. inåtagerande beteende i över 20 år. Självskadande har inget med professorernas hemmasnickrade idéer att göra.

Hur kvinnor framställs i skolböcker är en del av ett helt system av framställningar som reducerar kvinnor till passiva varelser vars enda värde verkar vara hur de ser ut och hur de skall göra för att behaga männen. Klart att en sådan föreställningsvärld påverkar flickors psyke negativt, ibland till den grad att de skär sig.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #64 skrivet: maj 14, 2010, 17:40 »
Vare sig det är positivt eller ej så har ju krig och soldatliv kommit att betraktas som typiska manliga sysslor och de beskrivs ju också mycket riktigt väldigt ofta. Andra manliga sysslor, eller åtminstone sysslor som framställts som typiskt manliga, är ju handel, sjöfart, uppfinnande och vetenskap vilka också ofta framhävs i historieböcker.

Hur kvinnor framställs i skolböcker är en del av ett helt system av framställningar som reducerar kvinnor till passiva varelser vars enda värde verkar vara hur de ser ut och hur de skall göra för att behaga männen. Klart att en sådan föreställningsvärld påverkar flickors psyke negativt, ibland till den grad att de skär sig.


Har två tonårskillar och en tonårstjej och skillnad är det. Där killarna tar för sig (som erövrare) är tjejen framför spegeln och läser tidningar med sminktips (för att behaga). Så är den krassa verkligheten än i dag. Att jag sedan som mamma uppfostrat dem lika och försökt att få dem att se sin feminina (killarna) respektive manliga (tjejen) sida är ju att tala för döva öron när reklam och kompisar och skola (bl.a. historielektioner  ;)) och hela världen tränger sig på.

Det är inte lätt... :o
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #65 skrivet: maj 14, 2010, 19:33 »
Har två tonårskillar och en tonårstjej och skillnad är det. Där killarna tar för sig (som erövrare) är tjejen framför spegeln och läser tidningar med sminktips (för att behaga). Så är den krassa verkligheten än i dag. Att jag sedan som mamma uppfostrat dem lika och försökt att få dem att se sin feminina (killarna) respektive manliga (tjejen) sida är ju att tala för döva öron när reklam och kompisar och skola (bl.a. historielektioner  ;)) och hela världen tränger sig på.

Det är inte lätt... :o

Jag föreslår att du istället postar detta inlägg i genusperspektiv. Jag hävdar att detta är en lögnindistri med religiösa förtecken. För fortsatt diskussion, ta det där.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #66 skrivet: maj 14, 2010, 19:35 »
Vare sig det är positivt eller ej så har ju krig och soldatliv kommit att betraktas som typiska manliga sysslor och de beskrivs ju också mycket riktigt väldigt ofta. Andra manliga sysslor, eller åtminstone sysslor som framställts som typiskt manliga, är ju handel, sjöfart, uppfinnande och vetenskap vilka också ofta framhävs i historieböcker.

Mannes perspektiv beaktas inte i dessa fall utan endast sysselsättningarna som sådana.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #67 skrivet: maj 14, 2010, 23:11 »
Jag är inte heller så mycket för perspektivvridningar Herulen, men hur vi nu än vrider det så får vi nog anta att hälften av vår historia är kvinnlig. Vi kommer helt enkelt inte ifrån att hälftan av alla utförda handlingar och kanske drygt hälften av alla uttalade ord kommer från kvinnor.

Historieskrivningen har sen bestämt åt oss vad som är viktigt att komma ihåg och helt plötsligt är det en total övervikt för männen. Ska det vara så?  Har historia sitt värde i att vi kommer ihåg ett antal kungar och slag? Finns det inget anna bakom som säger minst lika mycket?  Jag skulle vilja säga att en av de viktigaste historiska dokument från 1900-talet  som finns är Anne Franks dagbok. Hennes liv och död saknade storpolitiskt värde, men det är mycket representativt och hennes historia är mycket viktigt, för framtida förståelse minst lika viktigt som något som beskriver Hitler. Anledningen är att vi kan identifiera oss och därmed ta det till oss.   Om man håller med mig om det kan man kanske hålla med om att det finns ett värde i att söka den historia vi kan identifiera oss med, och då är det ju absolut nödvändigt att kvinnors historia finns med.  Ska man annars begära att kvinnor inte ska söka att identifiera sig med kvinnor i historien och jämföra situationer?  Det är ju som att säga att jag som svensk inte ska bry mig om att den svenska historien aldrig lyfts fram för att det finns så mycket mer och så mycket storslagnare fakta att finna om Rom.




" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #68 skrivet: maj 15, 2010, 09:12 »
Jag föreslår att du istället postar detta inlägg i genusperspektiv. Jag hävdar att detta är en lögnindistri med religiösa förtecken. För fortsatt diskussion, ta det där.

Med mitt svar ville jag visa hur historien påverkar tjejer och killar idag. Hur tjejer identifierar sig med hur vi idag ser på tjejer/kvinnor och hur vi beskriver dem i historieböckerna, detsamma gäller killar.  Hur vi blir influerad av vår tid och vår historia som visar hur vi sett och ser på könen, det manliga och det kvinnliga.

Historieböckerna är ju en guldgruva för dem som vill studera genusperspektiv, både idag och förr.

Jag tycker i allra högsta grad mitt inlägg passar här.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #69 skrivet: maj 15, 2010, 11:45 »
Med mitt svar ville jag visa hur historien påverkar tjejer och killar idag. Hur tjejer identifierar sig med hur vi idag ser på tjejer/kvinnor och hur vi beskriver dem i historieböckerna, detsamma gäller killar.  Hur vi blir influerad av vår tid och vår historia som visar hur vi sett och ser på könen, det manliga och det kvinnliga.

Historieböckerna är ju en guldgruva för dem som vill studera genusperspektiv, både idag och förr.

Jag tycker i allra högsta grad mitt inlägg passar här.

Krax!

Varför ska det studeras genom ett genusperspektiv? Detta perspektiv kommer att bli politiskt färgat, det vore som att låta moderaterna eller socialdemokraterna eller pastor Ulf Ekman granska historieböckerna efter sina ideologier.  Genusvetenskapen utgår från sin könsmaktsordning och manliga maktstrukturer, patriarkatet osv., vilket inte har något vetenskapligt stöd annat än sitt eget. Man förutsätter alltså det man ska analysera. Detta är inget annat än ren ideologiproduktion … eller religion om man så vill, vilket kan kvitta lika om man är marxistiskt lagd, något som genusvetarna i regel är.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #70 skrivet: maj 15, 2010, 12:45 »
Krax!

Varför ska det studeras genom ett genusperspektiv? Detta perspektiv kommer att bli politiskt färgat, det vore som att låta moderaterna eller socialdemokraterna eller pastor Ulf Ekman granska historieböckerna efter sina ideologier.  Genusvetenskapen utgår från sin könsmaktsordning och manliga maktstrukturer, patriarkatet osv., vilket inte har något vetenskapligt stöd annat än sitt eget. Man förutsätter alltså det man ska analysera. Detta är inget annat än ren ideologiproduktion … eller religion om man så vill, vilket kan kvitta lika om man är marxistiskt lagd, något som genusvetarna i regel är.


Visst har du en poäng med detta. Kanske att man måste renodla frågeställningen - som jag ser det är det helt och hållet en religiös fråga, den kristna synen på kvinnan där hon skall vara underställd mannen har format vårat samhälle otroligt länge.
Då blir ju frågan man nu bör ställa; fortgår denna vansinniga människosyn..?
Men som sagt; ställer man frågan för brett och på ett "manshatande" sätt så blir den totalt meningslös och i stort sett antagligen kontraproduktiv.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #71 skrivet: maj 15, 2010, 14:19 »
Krax!

Varför ska det studeras genom ett genusperspektiv? Detta perspektiv kommer att bli politiskt färgat, det vore som att låta moderaterna eller socialdemokraterna eller pastor Ulf Ekman granska historieböckerna efter sina ideologier.  Genusvetenskapen utgår från sin könsmaktsordning och manliga maktstrukturer, patriarkatet osv., vilket inte har något vetenskapligt stöd annat än sitt eget. Man förutsätter alltså det man ska analysera. Detta är inget annat än ren ideologiproduktion … eller religion om man så vill, vilket kan kvitta lika om man är marxistiskt lagd, något som genusvetarna i regel är.


Ge förslag på ett perspektiv som inte är färgat av religion, politik eller ideologi.

Därmed inte sagt att kvinnans och mannens roll i historieböckerna enbart måste studeras genom ett genusperspektiv. Det är ju var och en fritt utifrån vilket perspektiv man vill studera och skildra, tillsammans kan det bidra till en mer mångfacetterad bild av historien och hur vi är präglade av den idag.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #72 skrivet: maj 15, 2010, 14:41 »
Visst har du en poäng med detta. Kanske att man måste renodla frågeställningen - som jag ser det är det helt och hållet en religiös fråga, den kristna synen på kvinnan där hon skall vara underställd mannen har format vårat samhälle otroligt länge.
Då blir ju frågan man nu bör ställa; fortgår denna vansinniga människosyn..?
Men som sagt; ställer man frågan för brett och på ett "manshatande" sätt så blir den totalt meningslös och i stort sett antagligen kontraproduktiv.

Om frågan bottnar i religionen så kanske kyrkan ska ta sitt ansvar och be hälften av Sveriges befolkning om ursäkt. Och går vi längre så är det ju judendomen som grenar ut sig i kristendomen, katolismen och islam. Alla stora fadersreligioner med tydliga patriarkat.

Och visst, se dig om i världen, nog fortgår denna vansinniga människosyn.

Så kanske frågan om att kvinnan är så litet representerat i historieböckerna ligger religionen till last och skulle bäst studeras från detta håll.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #73 skrivet: maj 15, 2010, 20:28 »
Citat Krax:
Citera
Så kanske frågan om att kvinnan är så litet representerat i historieböckerna ligger religionen till last och skulle bäst studeras från detta håll.
Knappat enbart religionen, mönstret är detsamma i många samhällen från eskimoer till australier,
med inbördes olika religioner.Kina,Indien och Syd-Ostasien har varit  manssamhällen.
Personligen tror jag mera på ekonomiska och militära faktorer.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #74 skrivet: maj 15, 2010, 23:31 »
Vilken historia som undervisas i skolan är ju i allra högsta grad en politsik fråga.  Det handlar inte om att välja upplevda perspektiv utan att vad man vill lära ut och varför.

Om man anser att kungalängder, storpolitk och maktspel är det som vi vil lära ut då lär ju antalet omnämnda kvinnor bli relativt lågt. Inget genusperspektiv i världen kan ändra på det.

Själv ser jag hellre att vi lär oss en annan historia, men vad säger läroplanerna? Där står ju bestämt va undervisningen skall innehålla, och det är till den böckerna skrivs.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #75 skrivet: maj 16, 2010, 10:21 »
Så här ser läroplanen ut i Historia för gymnasiet. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0910&infotyp=8&skolform=21&id=HI&extraId=

Några valda citat:

"Utbildningen i ämnet historia syftar till att både i det korta och i det långa perspektivet skapa sammanhang och bakgrund för individer och samhällen. Syftet är även att fördjupa förståelsen av skeenden och företeelser över tiden och i rummet, vare sig det gäller vardagsliv eller storpolitik. De historiska studierna skall också visa och klarlägga olika krafter som påverkar samhällen och människor."

"Historia rymmer olika slags historia såsom politisk historia, idéhistoria, kulturhistoria, miljöhistoria, mentalitetshistoria, socialhistoria och ekonomisk historia. Det betyder att historia kan studeras utifrån olika perspektiv. Historiesynen bestämmer också det historiska perspektivet och ger t.ex. idealistiska, historiematerialistiska framställningar eller genushistoria eller de långa linjernas historia."

Bredden verkar ju finnas där, det är alltså ganska fritt hur en historiebok läggs upp och vad författaren/författarna tar fasta på. Att det ändå skrivs mycket mer om just krig och kungar och mindre om kvinnor måhända beror på att traditionen att skriva historielitteratur är så. Och den traditionen kan ju spåras i kristendomen som ligger till grund för vår kultur fastän många av oss ser sig som hedningar  ;)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #76 skrivet: maj 16, 2010, 12:07 »
Om man anser att kungalängder, storpolitk och maktspel är det som vi vil lära ut då lär ju antalet omnämnda kvinnor bli relativt lågt. Inget genusperspektiv i världen kan ändra på det.

Tja, jag vet inte riktigt om det är sant. Många drottningar har ju fört vad historiker diskret brukar kalla för "en aktiv utrikespolitik". Tänk på Elizabeth I, Maria Theresia, Elizaveta Petrovna och Katarina den Stora.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #77 skrivet: maj 16, 2010, 12:51 »
Här finns hela Ann-Sofie Ohlanders granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/98/33/ff1050e3.pdf
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #78 skrivet: maj 16, 2010, 20:07 »
Jag tycker frågan inte är så mycket om män kontra kvinnor i historien som att ge en bra bild av ett historiskt skeende. När det gäller antiken och medeltiden kan en bild av några kvinnor (och av några mindre berömda män) illustrera ett skeende.Till exempel  legenden om Maria Magdalena, berättelsen om Hildegard av Bingen och Elinor av Akvitanien ger en bild av livet på medeltiden.
Däremot anser jag inte att man kan bunta ihop kvinnor (eller män) hur som helst, till exempel skriver Anne Frank och Louise Heydrich båda om andra världskriget,m men de har ingenting gemensamt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #79 skrivet: maj 16, 2010, 20:14 »
Tja, jag vet inte riktigt om det är sant. Många drottningar har ju fört vad historiker diskret brukar kalla för "en aktiv utrikespolitik". Tänk på Elizabeth I, Maria Theresia, Elizaveta Petrovna och Katarina den Stora.

Ja visst finns dom, men dom är trots allt relativt få i jämförelse med männen.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"