Författare Ämne: Dalby och Nordens kristnade  (läst 3185 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Dalby och Nordens kristnade
« skrivet: april 22, 2010, 09:13 »
På lördag startar ett fyradagars seminarium i Dalby strax utanför Lund med en mängd olika forskare under titeln: "Locus Celebris. The Church, Monastery and Manor of Dalby". Inte mindre än 30 föredrag och anföranden står på agendan. Jag  ser fram emot fyra spännande dagar med många intressanta föredragshållare. Dalby kyrka är ju en av Nordens äldsta stenkyrkor, påbörjad av biskop Egino på 1060-talet. Direkt intill västtornet låg en av de kanske viktigaste kungsgårdarna i det tidigmedeltida Skåne. Kyrkan övergick snart till att bli ett augustinerkloster. Således ett värdigt objekt kring vilket man kan samla diskussioner om den äldre missionen och den tidiga kristendomen i Norden.

Se mer här: http://svt.se/2.33782/1.1972777/stort_jubileum_av_dalbykyrka?lid=senasteNytt_1851293&lpos=rubrik_1972777

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Dalby och Nordens kristnade
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2010, 19:10 »
Synd att jag missade det! Dalby är onekligen en viktig plats för den kristna missionens ursprung i Skåne och inte minst en mycket vacker kyrka (nu är jag ju lite partisk, är döpt i den kyrkan och har sjungit med ungdomskören i samma kyrka).

/Åsa.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Dalby och Nordens kristnade
« Svar #2 skrivet: november 02, 2010, 17:56 »
Har det publicerats något om vad som diskuterades under denna konferens? Jag har bara sett några tv-inslag i våras i samband med konferensen.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Dalby och Nordens kristnade
« Svar #3 skrivet: november 02, 2010, 20:37 »
Nej, inte än men den kommer säkert. Kan nämna att jag var på ett forskarseminarium i Lund i början av oktober där man tog upp olika aspekter på Vreta kloster och Dalby kloster som var mycket spännande under rubriken: Klostersymposium - Vreta möter Dalby.
 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Dalby och Nordens kristnade
« Svar #4 skrivet: november 02, 2010, 20:48 »
Tack Sven. Finns det något som du kan berätta om redan nu?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Dalby och Nordens kristnade
« Svar #5 skrivet: november 27, 2011, 12:52 »
Jag hittade en uppgift om att det kommer en publikation med material från konferensen om Dalby under nästa år.

http://www.lunduniversity.lu.se/o.o.i.s?id=12683&postid=1615820

Thomas I