Författare Ämne: Bronsålder - var det verkligen "ett patriarkaliskt samhälle"?  (läst 4129 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Jenny Jochens tolkar bilderna på de skan dinaviska hällristningarna som
Citera
otvivelaktiga bevis på ett patriarkalisk samhälle
Jochens, Jenny: Old Norse Images of Women, Philadelphia 1996 sid 35.
Jag hade, helt ovetenskapligt, tänkt mig bronsåldern som en tid när fruktbarhetsgudinnor spelade roll.
Dels kanske för att Egtvedspigens dräkt verkar luftigare än till exempel kvinnokläderna i dagens Saudi-Arabien eller Iran.
Dels den tidigare citerade texen av Herodotos (i Lindsskogs översättning):
Citera
Först skall hyperboreerna (dvs. folket bortom nordanvinden) ha avsänt två flickor, som delierna kallar Hyperoke och Laodike, med dessa heliga gåvor. För att bereda dem säkert skydd skickade hyperboreerna med dem fem av sina landsmän som följeslagare. Dessa kallas nu "perferer" (dvs. överbringare). Men när dessa personer, som så skickats åstad, aldrig kom tillbaka till hyperboreerna, tyckte dessa, att det vore hårt, om det alltid skulle gå så, att de skickade ut folk utan att få igen dem, och därför inlindade de heliga gåvorna i halm, förde dem till gränsen och ålade där sina grannar att skicka dem ifrån sig till annan folk...
Åt de hyperboreiska flickorna", fortsätter Herodotos senare, "som avled på Delos, avskär deliernas barn, både pojkar och flickor, sitt huvudhår. Flickorna avskär före bröllopet en fläta, virar eden om en slända och lägger den på gravvården; gravvården ligger på vänster hand vid ingången till Artemision, och ett olivträd växer bredvid ….

Utloggad Bessan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
SV: Bronsålder - var det verkligen "ett patriarkaliskt samhälle"?
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2010, 17:34 »
Att hällristningar skulle vara otvivelaktiga bevis på ett patriarkaliskt samhälle under bronsåldern, ställer jag mig något tvivlande till. Men jag håller med dig om att "de luftiga dräkterna" mer pekar på en lustfylld dans till någon gudoms ära!
/Bessan

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Bronsålder - var det verkligen "ett patriarkaliskt samhälle"?
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2010, 17:59 »
Jag ställer mig också tveksam till att det utan tvekan skulle varit patriarkaliskt, hur man ens kan vara så säker på en sådan social form under förhistoria är jag väldigt skeptisk till.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsålder - var det verkligen "ett patriarkaliskt samhälle"?
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2010, 20:34 »
Några av de danska ekkistgravarna under hög (den nämnda Egtved, Skrydstrup och Ölby) är kvinnogravar av ganska praktfull karaktär. Egtvedkvinnan verkar inte ha behövt slita ont, hon hade prydliga och välskötta naglar och tänder. (Hon hade dessutom fått med sig en hutt på färden, ett fruktvin.)
Detta behöver inte motsäga ett patriarkaliskt samhälle, men i alla fall i "högreståndsmiljö" så synes kvinnan ha haft materiellt väl så bra som mannen.

/Mats