Jovisst, men inget om organisation. Jag har många strumpor, men det är ingen ordning alls på dem egentligen.
Jag ska ge ett mer seriöst svar.
Det är rimligt att anta att alla mänskliga samhällen behöver någon form av organisation, men i fallet med ledungen känns det för mig som att önsketänkande vill ta några medeltida lagar till intäkt för ett mer eller mindre vendeltida kontrollsystem. Även utan några källor alls kan vi ställa oss frågan, är det rimligt att ett system är så gammalt som upp till 700-800 år före det att vi kan läsa om det i skrift? Mitt svar är förstås att det är det inte

Detta att ledungen skulle kunna vara så gammal är också inget annat än en enkel gissning grundad på ett försök att upptäcka horisonter: något att ta fasta på. Vi hamnar därför automatiskt i ett tidevarv för båtgravar och storhögar. Och det utan att det egentligen alls finns någon koppling mellan dessa fenomen och ett välorganiserat försvarssystem. Man kan lika gärna löpa linan ut och säga att detta försvarsystem har existerat ända sedan början av bondestenåldern, och det skulle vara ett antagande byggt på ungefär samma typ av argument som gjort att vissa fastnat för vendeltiden.
Jag tror helt enkelt att det är fel sätt att närma sig frågan när man med arkeologi försöker bevisa en organisation. Och allra helst ifall sådana resultat ger vid handen en enorm slagstyrka, och ett system som verkar långt mycket fastare än omvärldens. Det skulle ju tyda på att vårt lilla land längst i norr skulle vara det mest välorganiserade som stod att finna i Europa. Det har jag svårt att tro.
Vad man måste förstå när man undersöker administrativa områden är att det i dem har bott människor sedan tidigare. Dessa tidigare människor har uppfört monument och namngivit platser, och de måste inte alls ha något att göra med en viss organisation. Låt mig ge ett enkelt exempel, organisationen allsvenskan startade någon gång på 1920-talet, men städerna från vilka lagen kom var alla åtminstone 300 år. Det troliga, menar jag, är att man därför, när man försöker använda sig av storhögar och byar för att göra ledungen urgammal, ägnar sig åt önsketänkande. Ledungen kan lika gärna vara medeltida, och det finns ju också flera historiker som är av den uppfattningen.
Därmed inte sagt att det inte fanns organisation, men vilken?