Författare Ämne: Centralmakt...  (läst 32696 gånger)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Centralmakt...
« Svar #20 skrivet: mars 19, 2010, 16:55 »
Vi får väl ändå utgå från att landskapslagarna skapats långt tidigare än de skrevs ned.
Det betyder dock inte att ledungsavsnittet alltid funnits, vem vet, det kan ha varit det sista tillägget, kanske i samband med att den skrevs ned.
 :D
Qui tacet, consentit

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Centralmakt...
« Svar #21 skrivet: mars 19, 2010, 17:12 »
Ja, jag tycker egentligen att det är ganska läckert med den där matematiska utgångspunkten för hundare-indelningen, med skeppsbesättningar och allt, så jag gillar inte att vara besvärlig här. Men det är nästan trehundra år mellan Upplandslagen och den tid där jag, lågt räknat,  skulle vilja placera hundarets startpunkt (och den tid som vi väl diskuterar i denna tråd). Och det är en dynamisk tid med många förändringar. Så f-n vet om de här exakta skeppsbesättningstalen verkligen hade att göra med hundaret. Från början alltså.

/Mats

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Centralmakt...
« Svar #22 skrivet: mars 19, 2010, 17:22 »
Jag har för mig att det där med att ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt är något som är typiskt för Norden. Är man ordhålliga män behövs inget papper, speciellt inte som de flesta kanske inte kunde läsa. Vad är det han sjunger, Ulf Lundell? "Där ja är ja och nej är nej och tvivlet tiger still." Det var den sortens raka puckar som imponerade på Tacitus. Eller som när en vikingaflotta höll Paris som gisslan och man ropade ut till dem, frågande vem som förde befälet över dem och fick till svar "Ingen, ty vi äro alla lika!"
Det är naturligtvis lättare att regera över såna män än över halstarriga kristna..... ;)

Vad jag menar är att oavsett om ledungsavsnittet tillkommit senast i lagen, så kan det vara något man har hållt på ändå. Allemansrätten står ju t.ex. inte inskriven i lagen, men vi tar den för given ändå. Också den är väl något unikt för just Norden?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Centralmakt...
« Svar #23 skrivet: mars 19, 2010, 17:26 »
Allemansrätten står ju t.ex. inte inskriven i lagen...

Jodå.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allemansr%C3%A4tten

/Mats

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Centralmakt...
« Svar #24 skrivet: mars 19, 2010, 18:21 »
Bor själv i den delan av landet där vi har Härader. Jag tror idén om att organisera sig militärt går långt tillbaka i tiden. Jag tror Häradena motsvarde 100-120 soldater. Det är tydligt att häradena med mycket folk är mindre till ytan än de med färre potentiella soldater. Häradernas ålder är omdiskuterad men man kanske skall leta bland ortsnamnen för att hitta jämt spridda platser för att samla ihop folk som är av äldre datum. Tänker exempelvis på Södra -och Norra Härene. Tuna namnen eller Husabyar ger inga ledtrådar i VG. Apropå Tunor så finns  i VG få,men på väldigt speciella ställen. Västra Tunhem vid Sveriges största fornborg (Halleberg) och Östra Tunhem vid Sveriges tredje största fornborg på Mösseberg. Tun på Kålland ligger i en mycket rik järnåldersmiljö. Tunorna ligger dock inte i något fall vid de "tyngsta platserna" som Varnhem, Skara, Gudhem, Lödöse osv.

MVH/Martin

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Centralmakt...
« Svar #25 skrivet: mars 19, 2010, 18:27 »
Vi har ju ända in i modern tid befattningar som häradshövding och landshövding. Ett härad borde vara en direkt motsvarighet till det uppsvenska hundaret.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Centralmakt...
« Svar #26 skrivet: mars 19, 2010, 19:15 »
Skulle tro det.. Hur ligger Tunorna i förhållande till Hundarna?

MVH/Martin

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Centralmakt...
« Svar #27 skrivet: mars 19, 2010, 19:29 »
Hur menar du? (Se mitt första inlägg på föregående sida) Menar du om de ligger i mitten av hundaret, typ?

/Mats

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Centralmakt...
« Svar #28 skrivet: mars 19, 2010, 19:34 »
Ja, I VG finns inget tydligt mönster.. Gudhem är antagligen viktigaste gården i Gudhems Härad och har gett namn. Ale Härad borde på motsvarande sätt ha hetat Alvhems Härad. I VG är annars ofta den viktigaste gården en "hem-gård"; Gudhem, Varnhem, Alvhem, Gärdhem osv

MVH/Martin

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Centralmakt...
« Svar #29 skrivet: mars 19, 2010, 19:44 »
För ett antal hundaren i Uppland kan man nog säga att Tuna-byn är den centrala platsen under medeltid, som t.ex. Sollentuna (Tuna i Solands hundare) och Vallentuna (Tuna i Valands hundare), där ju Tuna-namnet fick ge namn åt hela hundaret, som sedermera blev "häradet".  Det betyder förstås inte att de alltid ligger geografiskt i centrum av hundaret. Samtidigt finns i en del hundaren andra Tuna-byar (gårdar) som inte ger ett lika betydelsefullt intryck. Åke Hyenstrand går noggrannt igenom alla dessa förhållande så det är en lång historia egentligen. Klart är att det är något lite speciellt över det här med Tuna-namnen i Uppland, östra Södermanland och även sydöstra Västmanland. Liksom även med Husaby/Husby-namnen.

/Mats

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Centralmakt...
« Svar #30 skrivet: mars 19, 2010, 20:06 »
Jag kan förstå logiken i att tänka sig 100 soldater i ett hundare, med tanke på språket, men vet man säkert att det var så? Härad låter ju inte direkt som 100, så har det samma betydelse, och varför blev landet indelat i Härader och inte Hundare??

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Centralmakt...
« Svar #31 skrivet: mars 19, 2010, 21:01 »
Husaby/huseby/husby-namnen har väl att göra med Danskt "centralstyre", eller åtminstone inflytande att göra?, eller finns det andra teorier??

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Centralmakt...
« Svar #32 skrivet: mars 19, 2010, 21:13 »
Det där med att muntliga avtal är minst lika starka gäller även på andra ställen naturligtvis, ex. vis  runt Persiska golfen.   Och citatet   från Ulf Lundell    har han hämtat från Bibeln där det står   ungefär, " ja är ja och nej är nej och vad därutöver är, - är av ondo".   Citatet bör alltså var minst 2000 år och härstamma från mellanöstern! 

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Centralmakt...
« Svar #33 skrivet: mars 19, 2010, 22:10 »
Vallen i Vallentuna kan betyda gemensam, som i danskans felleskap t.ex.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Centralmakt...
« Svar #34 skrivet: mars 19, 2010, 22:30 »
Hundare och Härad kan skilja sig i tid men visar tydligt på att det inte var samma centralmakt i de olika delarna av dagens Sverige. Götaland var ett eget land långt fram i tiden och var inte mer svenskt än det var norskt eller danskt. Västergötland har influenser från alla angränsande länder men även sin egen karaktär. Hem-namnen anses exempelvis av många ha sin bas i just Västergötland. Här finns även ortsnamn som inte finns någon annan stans än just här som exempelvis Åsaka-namnen. Husabyarna och Uppsala Öd gårdarna brukar kopplas samman med en samordning mellan Götaland och Svealand eller en påbörjad dominans från Svea-håll. Under senare år är den danska dominans-teorin mer populär och representeras främst av Tegn-orterna. Dessa orter är inte mer vanliga i Danmark utan denna teori är helt klart ett akademiskt luftslott som repeterats så många gånger att den blivit verklighet för vissa. Jag tror att Götalandskapen hade en mycket stark position fram till 500-talet vilket det arkeologiska materialet visar med all tydlighet. Efter detta och fram till slutet av vikingatiden vet vi inte mycket men de agressiva och expansiva Svearna och Danerna gjorde säkert många framstötar. Föregångaren till Häradena i Götalandskapen finns kvar i exempelvis Kinds Härad och Kåkinds Härad nämligen Kind. Denna indelning finns även bevarad i Östergötland och har enligt vissa en koppling till det gotiska Kindings som var en form av ledare med juridisk bas. Men då är vi inne på Götar och deras möjliga kusiner Goterna.

MVH/Martin

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Centralmakt...
« Svar #35 skrivet: mars 20, 2010, 01:07 »
Indelningen i hundare och härad är likartad och syftar troligen båda till gemenamma försvarsområden. Härad finner vi endast i Skandinavien medans Hundare har motsvarigheter bland germanska folk på kontinenten, då i form av Huntare eller Honnschaft. Huntare var bl.a. ett gemensamt försvarsområde i Frankerväldet, ofta syftande till att skydda en vägsträcka eller flodövergång. Om termen har sitt ursprung i frankiska förvaltningen eller är äldre är oklart, men eftersom den återfinns i i anglernas England med en lite annan innebörd har den frankiska administrationen kanske tagit över begreppet, men det är ren spekulation. Spekulation är också om det avser hundra män i vapen eller hundra av nåt annat, det finns tydligen vissa som är av meningen att det finns en helt annan innebörd också. Honnschaft har en något oklarare innebörd men i vilket fall även det en försvarsorganisatorisk enhet, etymologin lär vara den samma.

För att återgå till frågan om centralmakt så representerar ett hundare eller ett härad inte nödvändigtvis centralmaktens indelning av undrlydande. De gamla (ursprunglig?) häraderna och hundraderna har en geografisk utsträckning som beskriver ett område där man kan ana att folk naturligt känner samhörighet, ofta längs ådalar och sjöar. Ofta avksiljs härader av vattendelare, skogsområden och höjdsträckningar. Indelningen är alltså naturlig. Att folkrika områden är mindre till ytan är kanske bara en följd av att större grupper naturlig brukar vilja dela sig i mindre mer.  Hundare och härad är alltså små "länder" men med stora kulturella likheter, dom har egna ting, de har egna överenskommelser om hur saker fungerar. Men eftersom den kulturella likheten är så stor, och kontakterna täta med grannområdena är språket i stort sett identiskt. Om ett härad kallar sin plats av typ A för Tuna så är det inte alls otroligt att grannområdena gör det också. Om sedan ett gemensamt förbund mellan olika områden uppstår, med gemensamma ting rörande gemensamma frågor, t.ex. i krigiska göromål, så är det till och med troligt att terminologin likriktas.

Gemensamma ting och försvarorganisationer är alltså inte nödvändigtvis resultat av en centralmakt utan kan vara fullt fungerande i ett förbund. Så varken hundare, härad eller ledung förutsätter en centralmakt. Jämför gärna med FN och dess blåbasker-ledung.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Centralmakt...
« Svar #36 skrivet: mars 20, 2010, 01:43 »

Som Marty säger kan vi ju ana en äldre indelning än häraden och hundaren, folklanden. I Småland är de ännu ganska tydliga, här finns Kind också representerat och kopplingen till Kindings är interessant. Ordet bottnar väl i nåt som betyder släkt eller folk.  People of our kind med andra ord. Intressant är att folklanden verkar större än häraden, vilket ju kan ge underlag för funderingar...

När det gäller tegnar och rinkar och så vidare så håller jag med om att det är ett akademiskt luftslott byggt för att främja någon slags yra över det ena eller det andra.
Skulle thegnabyarna vara någon slags militärbas för okupationsmakten? Ingenting tyder på det.

Enligt mig är förklaringen mycket enklare.

Bobo viking från Pissebröteby mitt i Småland bestämde sig för att ta frivilligtjänst hos en dansk kung, kanske en som hette Knut, sådant var det ju så vitt vi vet, man tog tjänst av egen vilja. Bobo var framstående och lojal och steg i rang, han belönads med titeln Thegn. Efter ett antal år kom Bobo hem till byn med hack i yxan och silver i bältet, bygden var både imponerad och stolt, i vår bygd bor danske kungens thegn, Thegnaby är vår by!  Andra thegnar fick en sten ristad och rest över sig istället för ett bynamn, dom flesta försvann i historien.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Centralmakt...
« Svar #37 skrivet: mars 20, 2010, 07:45 »
Rangbeteckningen för en man i en stormans eller konungs sold var, såväl i fornsvenskan som i flera andra germanska språk, ordet rinker (fvn. rekkr = "ung man, krigare", f. sax. och f.eng. rinc = "krigare"). Beteckningen förekommer som ortnamnselement främst i Uppland, och då koncentrerat till Attundaland. Rinkebyarna är belägna vid strategiska stödjepunkter och viktiga vägmöten. Undersökningen av Vallentunas Rickeby, med sin storslagna krigargrav, är väsentlig för dateringen av Rinkebynamnen. Syftet med gravens placering, på ett höjdläge norr om Vallentunasjön med utsikt över farlederna, kan ha varit att denne krigare symboliskt skulle vaka över trakten.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Centralmakt...
« Svar #38 skrivet: mars 20, 2010, 09:45 »
Det har hittats betydligt mer guld, framförallt folkvandringstid, i Sverige än i Danmark.
Guld är ett mycket starkt tecken på makt.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Centralmakt...
« Svar #39 skrivet: mars 20, 2010, 14:44 »
Citera
Det har hittats betydligt mer guld, framförallt folkvandringstid, i Sverige än i Danmark.Guld är ett mycket starkt tecken på makt.
Givetvis var nuvarande Sverige regionalt troligen lika starkt som sina danska motsvarigheter under järnåldern, jag känner till regionala centra på Öland, Gottland och Västergötland förutom Birka och gamla Uppsala.
Vad jag menar är att det inte funnits en militärallians på järnåldern med säte i Uppsala eller Birka som omfattade hela Svea och Götaland.