När jag läste religionshistoria fick vi lära oss om kulturdiffusion; att människor plockar in och delar ut inom ett visst område, och att dessa områden i sin tur gör samma sak. På samma sätt borde typgenetiska drag spridas över tid och rum. Vad finns det mer för sökkriterier än y- kromosomer och mitokondriellt DNA? Jag är rädd för att det, och enbaspolyformer är en smula överkurs för de flesta av oss.
Enbaspolymorfer (förkortat SNP i engelsk litteratur, - jag brukar kalla de för "snippar" för att få mer flytande i skriveriet) är variation i arvsmassan på våra kromosomer (genomet). De arbetar med sekvenser "AATTGGAA" etc. Flera snippar tillsammans kan forma en gens funktion. Det finns t.ex. två snippar associerade med laktostolerans, och om man har en homogen genotypsekvens på dessa två snippar (T:T och A:A respektive om jag minns rätt), har man 80% sannolikhet att vara laktostolerans.
Snippar är väldigt kraftfulla när det kommer till att titta på genetisk varation och genetisk likhet, även inom medicin används det mycket då det är starkt kopplat till gener och förståelse angående ärftliga sjukdomar. Skillnaden mellan genomstudier och y-kromosomer/mtDNA är att det sistnämnda ärvs i direkt nedstigande led och är könsspecifika (dvs de förs enbart vidare far-son och mor-barn (söner ärver sin mors mtDNA, men de för det inte vidare)) och har ingen påverkan på andra delar av vårat DNA, därför kan man ha en y-kromosom som idag är vanlig bland östafrikaner, utan att för den delen kunna hitta någon östafrikansk släkting i sitt släktträd på tusentals år. Genomet å andra sidan visar de närmaste generationerna (kanske de fem senaste?), vilket kan vara användbart för många, speciellt om man kommer från en blandad kultur såsom t.ex. Amerika. Den amerikanske rapparen Snoop Dogg lät sitt genom skannas och var något 50% "afrikansk", 20% "europe", 20% "amerikan" och 10% "östasiat".
Denna studie som media rapporterade om har studerat enbaspolymorfer, bland annat Sydafrikas ärkebiskop Desmond Tutu lät få sitt genom skannat.
Studien är gratis att läsa och ladda ned föresten:
http://www.nature.com/nature/journal/v463/n7283/pdf/nature08795.pdfBlev lite rörigt kanske, får skylla på att jag tittar på OS samtidigt som jag skriver.