Författare Ämne: Romersk järnålder-den första "globaliseringen"  (läst 2184 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Romersk järnålder-den första "globaliseringen"
« skrivet: februari 08, 2010, 10:05 »
Efter genomläsning av ett antal böcker, blant annat "Germaner och romare- Malmö för 2000 år sedanCarlie,Anne m fl,Riksantikvarieämbetet 2009 1:1,Lund 2009, har jag fått intrycket att Skandinavieen påverkades i hög grad av romarriket.
Var detta månne den första stora påverkan på Skandinavien från Medelhavsländerna?
Man brukar tala om kristnandet som en vattendelare, men detsamma kan tydligen sägar om 200-talet e kr

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Romersk järnålder-den första "globaliseringen"
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2010, 11:48 »
Om man nu inte kan tala om en liten globalisering redan under yngre bronsålder - men då var det väl kontakter med centraleuropa mer än medelhavsländerna, kanske. En del fina importföremål från bl.a. Hallstat finns väl bland fyndmaterialet. En del menar väl att det i motiven till en del hällristningar finns förebilder från Kreta och Mykene, men där tror jag man är ute på svagare is.
Tror nog ändå att påverkan under romersk järnålder söderifrån var av ett mycket mera genomgripande slag än den bronsålder jag pratar om här.

/Mats