Jag har ett långt perspektiv i det jag skrivit ovan, från nutid och så långt tillbaka vi kan komma. Visst har det under de senare seklerna hänt mycket, England har blivit ockuperat i olika vågor de senaste 2.000 åren. Men de 100.000 åren dessförinnan tror jag inte var så omtumlande för England. Mycket har alltså hänt i ”sen” tid.
Människor har alltid rört på sig. Innan vi fick teknik att i stora skaror färdas över vatten skedde dessa rörelser i mindre grupper, kanske till och med i mycket små grupper – men om man ser det som så att 5 människor vandrade ut från Afrika om året under 50.000 år så stack alltså 250.000 människor därifrån under denna tid. Samtidigt förökade sig de första som stack därifrån i de områden där de slagit sig ned.
Det är en stor skillnad på att fem personer kommer till en plats per år – jämfört med att 50.000 människor plötsligt poppar upp på en ny plats. Både för vad som händer på platsen – och för att det skall kunna ske behövs en avancerad teknik och en fungerande logistik.
Alla människor har förändrats, även naturligtvis Etiopier. Men, frågan är, om vi hade stannat kvar i Etiopien – hade vi sett ut rent fysiskt som Etiopier gör idag då? (Under förutsättning att vi alla härstammar just från detta område som idag är Etiopien).
Jag tror inte det, inte exakt så, men högst troligt mycket snarlikt. Vi hade varit fler människor på platsen – och där många människor bor händer saker och ting genetiskt på ett annat sätt om det var få människor som bodde där.
Ett gemensamt drag för oss människor är att vi flyttar på oss till och från. Vi har i dag befolkat hela vår jord vilket är ett bra bevis på just benägenheten att vi rör på oss. Skälen har naturligtvis varit olika, från ren nyfikenhet och att söka en bättre plats att leva på till sjukdomar, farsoter och krig. Vi fortsätter än idag att röra på oss vilket visar att vi har kvar detta drag från våra förfäder. Det är alltså en helt naturlig sak som sker än idag – men detta sker snabbare än tidigare beroende på den teknik vi har lärt oss att använda.
Det är alltså en mycket naturlig sak för oss att flytta. Motsatsen till att inte flytta är ju att vi skulle vara stationära – och det tror jag knappast att någon av oss är. Frågan är om vi bytt bostad, jobb, landskap, land eller kontinent.
Allt detta påverkar naturligtvis hela vårt folks (och andra folks) etniska bakgrund och vi är ständigt utsatta för en förändring. Förändringen går sakta i och med att nytt blod droppar in i vår befolkning – och vårt blod droppar in i andra länders befolkningar – så förändringen sker överallt, ständigt och parallellt – och lite olika på alla platser.
Det viktiga är, som jag ser det, att vi idag inser att vi inte är samma folk som vi var för 1.000 år sedan. Vi har förändrats – och denna förändring fortgår dagligen och stundligen – och det är positivt att det sker.
Jag ser ut som en typisk Svensk (enligt andra) - men min fars släkt kommer från Bohuslän = Norskt påbrå. Min mors släkt har också Norskt påbrå (ingift Norsk kvinna på 1800 talet) samt lite Finlandsvenskt påbrå från 1700 talet (ingift Finlandsvensk kvinna) Samt långt tillbaka lite Tyskt påbrå från 1500 talet (Invandrad Tysk bergsman). Jag är alltså, vad jag tror, en ganska typisk svensk idag, lång, blond, blåögd - med diverse inslag av invandrat folk under seklernas gång.
Thomas