Svensk medborgare.
kan vem som helst bli om man uppfyller vissa lagstadgade krav.
Det innebär att vem som helst kan känna sig som just ”svensk”.
Svensk är man alltså om man är svensk medborgare.
Etnisk svensk.
I och med att vi nu har 10% invandrat folk från olika länder behövs i vissa fall, en särskillnad mellan olika Svenskar – och jag ser inget fel i detta. Ett ord på modet är idag ”etnisk svensk” – vars innebörd bör betyda född i Sverige av Svenska föräldrar vars föräldrar också var Svenskar…osv. Alltså ett försök att innefatta någon sorts ”ursprunssvenskhet” som alltså inte har funnits i verkligheten eftersom vår etniska bakgrund har varierat. Men jag ser alltså begreppet ”etnisk svensk” som ett försök att klassificera landets ”ursprungliga befolkning” utan nämnt tidsperspektiv på det hela…
1;a, 2;a och 3;e generationens invandrare:
Namnet säger sig självt – men det är ett försök att beskriva någonting som egentligen inte går att beskriva riktigt. En 1;a generationens invånare klarar oftast inte språket perfekt, han bryter i olika grad och han har ibland svårt att göra sig förstådd. Han har med sig en kultur därifrån han kom och han är kluven mellan kulturen han kom ifrån och den kultur han numera bor inom.
2;a generationens invandrare är födda i Sverige, de har växt upp i landet och de är närmare den Svenska kulturen är sina föräldrars kultur – men står kanske och vacklar mellan dessa båda kulturer – lite beroende på hur föräldrarna uppfostrar dem.
3;e generationens invandrare är troligtvis nästan 100% svenska vad det gäller kulturtillhörighet.
(Ovanstående är mycket generellt skrivit och det är ett försök till att beskriva hur vi använder generationerna för att beskriva en persons ”rötter” i landet samt ungefär försöka beskriva vem han är i förhållande till oss själva). Jag skulle tro att invandrare kanske använder de här orden (begreppen) mer än vi för att förklara var någonstans en person befinner sig känslomässigt i just denna fråga om ”svenskhet”.
En svensk kan alltså ha vilken hudfärg som helst likaväl som vilken hårfärg och ögonfärg som helst. Vi har medborgare från de flesta länder som finns och de har alla olika färger som finns på sin hud, hår och ögon. De är svenskar – men inte etniska svenskar eftsrom det är något helat annat än ”enbart” svenskt medborgarskap.
Vi ”sorterade” svenskar i invandrare och Svenskar lite tillbaka i tiden – men det håller inte längre med en sådan indelning, alltså vi försöker sortera om invandrare i olika generationer istället + att vi själva har blivit etniska svenskar, alltså våra rötter långt tillbaka i tiden är från Sverige – vilket skiljer oss från dem var rötter finns någon annanstans. Det är, som jag ser det, en begreppskillnad mer än någonting annat. Ungefär som ”han är från Göteborg” – och då vet alla vilken humor han har…
En intressant fråga blir ju då: I vilken generation övergår en invandrare till att bli etnisk svensk?
Jag har aldrig hört någon säga att han är 10:e generationens invandrare…eller kommer vi att använda denna begreppsskillnad så länge?
Thomas