Författare Ämne: Magnus Ladulås grav ska undersökas  (läst 8567 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Magnus Ladulås grav ska undersökas
« skrivet: januari 21, 2010, 14:48 »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2010, 15:21 »
Hehe, precis vad jag efterlyste för ett tag sedan i tråden
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1746.0.html

Nja, måste hålla med Mohawk, DNA-analyserna tillför ju mest det faktum att det är en far med sin son som ligger här, och en fru (som ju inte brukar vara släkt med sin make). DNA-analysen motsäger ju förstås inte den gällande traditionen heller. Det som verkligen skulle tillföra bevis i frågan vore om man kunde hitta kvarlevorna efter sönerna Valdemar och Magnus (Ladulås) från annat håll och jämföra DNA, men deras kroppar är väl inte kända, eller?

Kan bli intressant.
/Mats

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2010, 15:42 »
Undrar om de är intresserade av en droppe blod eller två, för jag har släktforskat lite och ska tydligen på håll vara släkt med karln. Fast vilken nu levande svensk är inte det?

Karl XII ska de visst också ta upp igen för att kolla om DNA från honom matchar det på kulknappen om jag inte missminner mig.

Anmärkningsvärt att DNA är så långlivat. Jag har t.o.m. hört talas om att man snart ska kunna extrahera det från gamla brandgravar.

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #3 skrivet: april 14, 2011, 22:44 »
Det skall visst ta över ett år innan vi får resultaten av DNA-proverna...   :o

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #4 skrivet: april 15, 2011, 08:56 »
Kistöppningen fanns på nyheterna igår:
http://svtplay.se/v/2395595/rapport/ladulas_upp_ur_graven

/Mats

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #5 skrivet: april 16, 2011, 13:50 »
http://magnusladulas.blogg.se/category/allmant.html

Länken till deras dagbok, klicka på dag för dag i riddarholmskyrkan i den högra spalten.

Runde

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #6 skrivet: november 13, 2011, 09:09 »
Svaret till Magnus Ladulås Y-DNA och mt-DNA har blivit utlovat till Oktober i år 2011. Det bör ju komma snart.

 Birger Jarl hade Y-DNA I1, nu vet jag ju inte vilken clade han har, dvs vilka mutationer. Min pappa och min man, min morfar har alla tre I1, min man något annorlunda än mina övriga manliga släktingar. Ca 40% av svenskarna har I1, i olika utvecklade former . Man kan ju väl tänka att det är det äldsta i Skandinavien.

 Birger Jarl hade dessutom mt-DNA H, vilket är det vanligaste i Europa. Den finns ju också i flera utvecklade varianter, tex H1f..  eller H36... Svenska sydsamer har H, tyvärr är ingen siffra angiven, men jag har fått intrycket av att det är H1.

 Sydsamer har också mt-DNA Z1a, vilket den son hade som är begraven med honom. Den är också ganska vanlig bland sydsamer och finns också i Finland. Jag har många släktingar med Z1a. Jag är genetiskt sett sydsame.

Dessutom hade Birger Jarls andra fru U5b1, vilket också är mycket gammalt i både Europa och Skandinavien, finns också bland vissa folk i Nordafrika, tex Berber. Finns i Finland också, mycket vanligt, och bland nordsamerna är det idag det vanligaste.

Ska bli kul att se om Birger Jarl är far till sin son, hmmm... Och vem som är mor... Jag tror att han borde ha?

Jag måste nog kolla vem som har vad, nu blev jag plötsligt lite osäker. Återkommer.

Jaa, det var rätt.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #7 skrivet: december 09, 2011, 14:44 »

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #8 skrivet: december 10, 2011, 12:12 »
Fel kyrka fel stad tror jag :-)   Bara en tidigare variant på Birger Jarls "grav" vid stadshuset  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #9 skrivet: december 10, 2011, 15:33 »
Johan III har alltså på 1570-talet låtit sätta upp Magnus Ladulås tumba över fel grav och den historiska lögnen har fått förbli oemotsagd i mer än 400 år.

- På goda grunder tror vi att Magnus Ladulås istället ligger i den södra graven framför koret. Alltså i den grav som kung Karl Knutsson låter begrava sig i på 1400-talet. Med den kunskap vi nu besitter är det uppenbart att vi bara gjort halva jobbet. För att komma vidare i forskningsarbetet behöver vi således öppna även den södra av korgravarna (Karl Knutsson grav) och undersöka samtliga individer i denna, Maria Vretemark.
 


Historisk lögn låter som en konstig slutsats. Handlar nog mer om att man inte brydde sig särskilt mycket om benknotor utan mer om symbolvärden.

Hursom - vi får väl se när den andra graven öppnas.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #10 skrivet: december 10, 2011, 15:47 »
Ja, kan tänka mig att man inte riktigt hade koll på vilken av alla gravar där under golvet som var rätt på 1570-talet. Var nog inte en medveten lögn.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #11 skrivet: december 10, 2011, 16:47 »
Av den här historian tycker jag att man kan lära sig att historia utnyttjas i senare omskrivningar. Kulturarvet görs ofta om för att gynna makthavares senare perspektiv på vad som har hänt under tidigare perioder.

Källkritik är extremt viktigt.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #12 skrivet: december 10, 2011, 17:29 »
Magnus Ladulås dog 1290 ekr på Näs och Riddarkyrkan med klostret invigdes kring 1300 ekr? Har kroppen grävts upp och fraktats till Stockholm tio år efter hans död eller långt senare?

Kroppen/graven har kanske aldrig hittats så man har lagt fejkade ben i en kista?

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #13 skrivet: december 10, 2011, 19:15 »
Magnus dog på Visingsö 1290 och enligt hans önskan skulle han vila i det av honom 1270 påbörjade gråbrödraklostret på Riddarholmen. Klostret stod helt klart trettio år senare, 1300. Eftersom man alltid började med klosterkyrkan, i varje fall det viktiga koret, är det fullt möjligt att hans kropp begravdes här 1290. Då stod troligtvis hela kyrkan klar.

I slutet av 1500-talet var det vurm för att framhålla de äldre svenska kungarna. Eftersom dessa inte hade några gravstenar, eller endast simpla sådana, uppförde man fejkade sarkofager på lämpliga platser i de kyrkor man visste eller trodde att de var begravda. Varnhems klosterkyrka är ett praktfullt exempel på detta. Gravsarkofagerna med inhuggna bilder på kungarna, jag tror att det är Knut Eriksson +1196 och Erik Knutsson +1216, kom då till. Samma anda måste ha gällt för Riddarholmskyrkan där man gjorde en praktfull sarkofag med kung Magnus Ladulås i helfigur. Givetvis hade man ingen aning om hur kungen sett ut men sarkofagen blev en manifestation över de svenska regenterna före Kalmarunionen, en markering att Sverige och inte bara ärkefienden Danmark hade haft tidiga kungar. Att man råkade placera monumentet över fel grav i koret, troligen Karl Knutssons och inte Magnus Ladulås, gjorde i sammanhanget nog inte så mycket. 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #14 skrivet: december 10, 2011, 19:21 »
Franciskanerklostret grundades runt 1270. Det var inga problem på den tiden att begrava folk i ännu icke färdiga kyrkor. Utan tvekan fanns det en provisorisk träkyrka på platsen medans man byggde, och så fort koret var klart kunde man börja hålla gudstjänster och begravningar där.

Jämför tex med Uppsala domkyrka där de tidigaste säkra begravningarna ägde rum redan i samband med att bygget startade 1273 (överföringen av de gamla ärkebiskoparna från Gamla Uppsala) och belagda regelrätta begravningar finns från 1289 och framåt. Själva domkyrkan invigdes ju dock inte officiellt förrän 1435. Om det fanns ett kor så kunde det konsekreras och därmed kunde man använda det som gravplats. 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #15 skrivet: december 10, 2011, 19:30 »
Bra förklaringar Sven Lagman och AndreasE!

Thomas I

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #16 skrivet: december 12, 2011, 10:46 »
Håller i huvudsak med. Frågan är om kungaliken alltid finns i rätt kyrka också!
Man ska kanske skilja på önskemål, historieskrivning och verklighet? Magnus kanske aldrig kom till sin avsedda grav. Beträffande Varnhemsgravarna så var det som Sven skrev Johan III som lät uppföra tumbor som då ansågs vara restaurering (troligen efter danskarnas raserande av kyrkan 1566). Dessa tumbor blev sedan förstörda i en brand. De idag bevarade tumborna lät De la Gardie tillverka i den stora restaureringen. De står på fel plats som sagt och är tomma. Jämför man med norska och danska gravar från medeltiden så upptäcker man dock att nuvarande kistlock inte är helt tokiga. De påminner tvärt om vad en del författare hävdat, ganska mycket om vad man kan förvänta sig av "äkta" vara. Man hade med andra ord ganska bra koll när man konstruerade bilderna.
Det kan inte uteslutas att liknande avbildningar faktiskt funnits tidigare. Jämför exempelvis Svanbergs genomgång av furstebilder.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Magnus Ladulås grav ska undersökas
« Svar #17 skrivet: mars 26, 2012, 21:09 »

I slutet av 1500-talet var det vurm för att framhålla de äldre svenska kungarna. Eftersom dessa inte hade några gravstenar, eller endast simpla sådana, uppförde man fejkade sarkofager på lämpliga platser i de kyrkor man visste eller trodde att de var begravda. Varnhems klosterkyrka är ett praktfullt exempel på detta. Gravsarkofagerna med inhuggna bilder på kungarna, jag tror att det är Knut Eriksson +1196 och Erik Knutsson +1216, kom då till. Samma anda måste ha gällt för Riddarholmskyrkan där man gjorde en praktfull sarkofag med kung Magnus Ladulås i helfigur. Givetvis hade man ingen aning om hur kungen sett ut men sarkofagen blev en manifestation över de svenska regenterna före Kalmarunionen, en markering att Sverige och inte bara ärkefienden Danmark hade haft tidiga kungar. Att man råkade placera monumentet över fel grav i koret, troligen Karl Knutssons och inte Magnus Ladulås, gjorde i sammanhanget nog inte så mycket.

Nu har tydligen dom ansvariga arkeologer kommit underfund med Svens resonemang:

Citera

Grav öppnad – ljusning i jakten på Magnus Ladulås

Jakten efter Magnus Ladulås fortsätter. I dag öppnades kung Karl Knutsson Bondes gravtumba i Riddarholmskyrkan i Stockholm.

– Vi är förstås väldigt förväntansfulla, säger Maria Vretemark som är vetenskapligt ansvarig för Projekt Magnus Ladulås.


http://www.svd.se/kultur/grav-oppnad-ljusning-i-jakten-pa-magnus-ladulas_6935607.svd
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”