Författare Ämne: Musikarkeologisk sensation  (läst 2656 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Musikarkeologisk sensation
« skrivet: januari 13, 2010, 11:54 »
Efter 40 år släpps ett nytt album, med 12 outgivna låtar av legendaren Jimi Hendrix. Namnet på skivan är Valleys of Neptune och releasedatumet är satt till den 9:e mars. Samtidigt kommer de andra skivorna ut igen och hans syster säger att det finns ännu mer outgivet material. Det här är stort, fast att hoppas på en vinylutgåva är kanske för mycket....

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Musikarkeologisk sensation
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2010, 18:37 »
Det blir nog kul,  fast det kanske mer är en  "Musikhistorisk sensation"  Det är ju endast 40 år sedan och har inte varit uppgrävda ;D 

Däremot så gav ju Beatles ut sin Antology,  -  varpå Rutles gav ut sitt svar,  -  Archology  och dom CD-skivorna skulle just ha varit nedgrävda, - och sedan uppgrävda.
  Om det inte är för långt OT  skulle jag rekomendera att lyssna på  Rutles.   Åtminstone titlarna är kul  "Eine kleine middle klasse musik"  eller  "Major Happy's up and coming once upon a good time band"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Musikarkeologisk sensation
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2010, 19:22 »
Det var väl Monty Python, eller delar av dem, som låg bakom. Jag hade filmen kommer jag ihåg. Musiken höll faktiskt en ganska hög klass, och texterna är hysteriska (Eric Idle?).
Min storebrors flickvän, mycket seriöst Betles-fan, var dock inte road.....

Annars är Beatles, jämte Hendrix, mina absoluta favoriter. Nya generationer av lyssnare tillkommer hela tiden, vilket torde säga en hel del, med tamke på det massiva utbud av ny musik som finns idag. Men hellre kvalitet än kvantitet.

Jag spelar själv gitarr och kan bara buga mig i tacksamhet.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Musikarkeologisk sensation
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2010, 08:53 »
Jo  Delar av Monty var med.  Själv en MYCKET stor beatlesFAN, !   Tycker det är en av de 4 bästa musikfilmerna som gjorts,  den är bekostad av HandmadeFilms  som ägdes av Georg Harrisson, och han var med i filmen - och Mick Jagger. Jag betraktar inte filmen som en parodi utan  som en humoresk.  Liksom även SpinalTap.
Undrar vilka NYA låtar vi får höra av Jimi.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Musikarkeologisk sensation
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2010, 10:21 »
George Harrison är min personliga favorit. Han belånade tydligen sin kåk och finansierade Pythons första film. Skön stil, som när han blivit knivhuggen och i förbifarten, medans han läggs in i ambulansen, frågar den nyanställde trädgårdsmästaren (?) hur han trivs efter sin första dag på jobbet.... Hoppas vi får se nya släpp av honom, det borde finnas mängder av material.