Författare Ämne: Orsandbaden i Leksand  (läst 6088 gånger)

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
Orsandbaden i Leksand
« skrivet: december 11, 2009, 14:30 »
Enligt ett kort meddelande på Dalarnas Museums hemsida så har stenåldersboplatsen vid Orsandbaden i Leksand daterats till 8600-7950 f.Kr. Enligt hemsidan Dalarnas äldsta boplats.
Någon som vet mer om detta  ???

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #1 skrivet: december 11, 2009, 17:38 »
Enligt ett kort meddelande på Dalarnas Museums hemsida så har stenåldersboplatsen vid Orsandbaden i Leksand daterats till 8600-7950 f.Kr. Enligt hemsidan Dalarnas äldsta boplats.
Någon som vet mer om detta  ???
Orsandboplatsen är en gropkeramisk boplats, den så kallade "Leksandsboplatsen" vid Limsjön är mesolitisk och Leksands hittills äldsta boplats. Dalarnas hittills äldsta 14c-datering kommer dock från en kokgrop vid Tjärna i Borlänge. Det är ju dock möjligt att man grävt vid Orsandbaden och hittat en ännu äldre mesolitisk boplats där också.  Jag har inte hunnit kolla museets hemsida ännu.

/Micke
« Senast ändrad: december 11, 2009, 18:26 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #2 skrivet: december 11, 2009, 17:43 »
Det verkar onekligen så, jag har inte den exakta dateringen från Tjärna i huvudet men jag vill minnas att den inte är lika gammal.

/Micke
« Senast ändrad: december 11, 2009, 18:26 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #3 skrivet: december 11, 2009, 18:28 »
Tjärna är  från 7960 ±35 BP vilket innebär 7042 - 6746 cal BC (2 sigma). Det innebär att den här nya lokalen är äldre

Jag kan också tillägga att Leksandsboplatsens datering är 7640 ± 85 BP.

Good stuff det här!

/Micke

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
Návdi

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #5 skrivet: december 11, 2009, 22:18 »
jaha, vad får det här nu för betydelse för Dalarnas förhistoria, att den är äldre än man trodde?och i så fall är någon förvånad?

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #6 skrivet: december 16, 2009, 08:15 »
Knappast förvånad, men lite skadeglädje kan man ju få unna sig, eftersom generationer av antikvarier och Uppsaliensare ständigt förnekat förekomsten av civilisation i Dalarna före 700-talet.
Sedan vet man ju inte hur isolerade man varit upp längs Dalälven, men som komikern Ronny Eriksson brukar säga, det bor ta mig fan folk överallt, på de mest omöjliga ställen ;D
Vi får väl avvakta fortsatta rapporter från Fredrik och hans kollegor på Dalarnas Museum.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #7 skrivet: december 16, 2009, 12:20 »
I Dalarna finns fem kända gropkeramiska boplatser. Innan Nicklas Björck gjorde sina inventeringar i Gästrikland fanns sju kända gropkeramiska boplatser där. I och med Nicklas inventeringar ökade antalet boplatser i Gästrikland med ca 3000%. Det finns inget som säger att samma sak inte skulle kunna hända i Dalarna också med en riktad inventeringsinsats...

Jag tror med andra ord inte att de varit så isolerade som man kanske först skulle kunna tro sett till dagens käll-läge. Ragnar Lannerbro har ju förövrigt hittat drösvis med stenåldersboplatser i Dalarna redan, som bara väntar på lite uppmärksamhet.

/Micke

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #8 skrivet: december 16, 2009, 12:41 »
IDet finns inget som säger att samma sak inte skulle kunna hända i Dalarna också med en riktad inventeringsinsats...

Så är det ju rätt ofta med olika (rimliga) fornlämningstyper och rätt inventerare.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #9 skrivet: december 16, 2009, 13:11 »
Citera
Så är det ju rätt ofta med olika (rimliga) fornlämningstyper och rätt inventerare.
Så sant som det är sagt.
Mycket inventerade i Dalarna har riktats mot lågteknologisk järnframställning, och i och med detta har 700-talet och framåt kommit i fokus.
Senaste större inventeringen, var vad jag minns inriktad mot torp och gårdslämningar från i huvudsak historisk tid.
Inget ont i detta, modern skogsbruk håller på att utplåna dessa lämningar.
Men, kan förhistorien sättas mer i fokus, kommer mer och mer att hittas.
Hoppas man själv inte har blivit historia innan dess ;)

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #10 skrivet: februari 12, 2010, 13:15 »

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Orsandbaden i Leksand
« Svar #11 skrivet: februari 12, 2010, 13:30 »
Knappast förvånad, men lite skadeglädje kan man ju få unna sig, eftersom generationer av antikvarier och Uppsaliensare ständigt förnekat förekomsten av civilisation i Dalarna före 700-talet.
Sedan vet man ju inte hur isolerade man varit upp längs Dalälven, men som komikern Ronny Eriksson brukar säga, det bor ta mig fan folk överallt, på de mest omöjliga ställen ;D
Vi får väl avvakta fortsatta rapporter från Fredrik och hans kollegor på Dalarnas Museum.
Nej, Dalarna var ingen isolerad plats före 700-talet. I Malung finns ett kvarnstensbrott där äldsta stenen som återfunnits i Sanda socken är daterad till 700-talet. Det fanns alltså en handel med kvarnstenar från Malung i Dalarna redan vid vendeltid. Och stenåldersfynd runt om i länet har väl ingen missat. Eller?
en som tror sig veta allt, vet ingenting