Nej, idag finns inget berg på Riksantikvarieämbetet av rapporter och anmälningar av lämningar som inte registrerats i FMIS. Det var annorlunda för några år sedan. Vid årsskiftet 2006/2007 fanns det omkring 2300 ärenden som inte var handlagda. Det berodde på att inflödet hade ökat utan att vi kunde lägga mer resurser på registrering. Men så skapades ett projekt på specialmedel tillsammans med länsstyrelsen i Västra Götaland och i somras var vi ikapp! Idag finns omkring 350 ärenden (rapporter och anmälningar) som väntar på registrering. Det beräknade inflödet för 2010 är omkring 2700 ärenden. OBS att ärende inte är samma som lämning. En utredningsrapport där man redovisar 10 nya lämningar är ett ärende.
Samtidigt som vi arbetade med det sk ärendeberget jobbade vi med att göra det enklare att skicka in ny information från utredningar och undersökningar. Vi tog fram olika blanketter som de inventerande/undersökande organisationerna ska använda för att anmäla/rapportera ny information. Förut var vi tvungna att vänta på rapporten och det tar ju ibland tid innan den blir skriven
. Nu är nästan all ny information inne i FMIS inom ett halvår, det mesta kommer in snabbare än så. Blanketterna kan säkert förbättras och det finns andra idéer om hur vi kan göra processen bättre och effektivare.
Men vi tar inte emot anmälningar från privatpersoner. För att göra kvaliteten på informationen så bra som möjligt måste en ny lämning besikitigas och dokumenteras av arkeologiskt kunnig person på t.ex. en länsstyrelse eller ett länsmuseum. Och där finns idag en brist på resurser. Som Reuterdahl skriver
Så vitt jag vet åker RAÄ inte ut och besiktar fornlämningar, åtminstone inte på någon konternuerlig basis, och har inte gjort så sedan fornlämningsinventeringen i deras regi lades ned.
så besiktigar Riksantikvarieämbetet inte fornlämningar annat än i vissa principiella fall.
Jag förstår att det är frustrerande att inget händer men jag tror inte på idéen om ett inofficiellt "register" för fornlämningar som är under utredning
ibland undrar jag om man inte skulle kunna lägga upp ett inofficiellt "register" för fornlämningar som är under utredning, det skulle man kanske göra här...
. En av anledningarna till att FMIS skapades var att det skulle finnas
ett ställe där man hittade fornminnesinformation. Flera register riskerar att skapa förvirring - vilket gäller?
Precis som Gyrk skriver
och enligt Lst så är faktiskt fornlämningar skyddade fastän dom inte är registrerade,
så är fornlämningar skyddade även om de inte är registrerade. FMIS är ett signalsystem, och jag hoppas och tror ett bra sådant, men vi kommer alltid att hitta nya lämningar.
Jan Owe skriver om "månadens nya inläggningar i FMIS". Vi har faktiskt grunnat på att ha ett sådant RSS-flöde - får se vad som går att utveckla framöver.