Författare Ämne: vem offrades under heden tid till gudarna?  (läst 4087 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
vem offrades under heden tid till gudarna?
« skrivet: oktober 28, 2009, 14:51 »
Citera
Vi vet också att vid vissa ceremonier, stora speciella högtider eller i tider av nöd då Moder Natur visat sig ovanligt bister, var det människor som var välfödda och hade kroppar som alls inte var nedslitna av hårt arbete som offrades. Antagligen var det godar eller gydjor, som de kallades på Island. De var de främstá i släkten med ansvar för de religiösa riterna
Citat: Gunilla Carlsson:KvinnoportenOskarshamn 2004, sid 105.
Har hon rätt? Jag kände till Snorris uppgift om att man offrade kungar, men offrandet av godar var nytt för´mig

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: vem offrades under heden tid till gudarna?
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2009, 15:39 »
Du har ju beskrivningen om hednatemplet i Uppsala. Fast det går ju att fråga sig om det är en missuppfattad "hängningsrit" eller faktiskt ett offer.

Om det nu är ett offer, så är väl beskrivningen att det var 9 av varje hankön som offrades. Jag antar att det inte var 9 kungar de hängde.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: vem offrades under heden tid till gudarna?
« Svar #2 skrivet: december 06, 2009, 16:39 »
Det är troligt att godar och gydjor, som sentida schamanistiska arvtagare till Oden, fick genomgå en initieringsrit där man hängdes upp i ett träd. Liknande bruk förekommer hos indianer i Nord- och Mellanamerika. Lidande ger insikt, jnsikt ger makt och man måste ha ett visst mått av makt (själslig styrka) för att kunna offra en människa. Jmfr. med castaneda t.ex.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: vem offrades under heden tid till gudarna?
« Svar #3 skrivet: december 06, 2009, 17:22 »
Absolut. Det var i så fall samma rit som Oden hängning i Yggdrasil refererar till. Jag vet att det skrivits om denna teori, men jag har själv inget att referera till tyvärr.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: vem offrades under heden tid till gudarna?
« Svar #4 skrivet: december 06, 2009, 17:30 »
...man måste ha ett visst mått av makt (själslig styrka) för att kunna offra en människa.

Fast det där skulle lika gärna kunna vara en sentida konstruktion. Vad vet vi om människornas värde (t ex kontra djurens) i den förkristna tiden?
Vi pratar om en tid där det inte är omöjligt att människor offrats under tusentals år. Då krävs det ingen själslig styrka för att bara fortsätta, enligt min uppfattning.
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: vem offrades under heden tid till gudarna?
« Svar #5 skrivet: december 06, 2009, 21:44 »
Nja, att offra en människa (eller ett djur för den delen) är nog inget man lättvindigt lämnar över till vem som helst; det ska vara en initierad person som (verkligen eller inbillat) står i förbindelse med de makter man vill blidka. Annat var det med dem som "bara" skulle nacka folk; skarprättare och rackare var ju inga högstatusyrken direkt.

Från yngre järnålder känner vi indelningen i trälar, bönder och jarlar (från vilka man valde sina kungar), men jag finner det troligt att det även tidigare också, precis som hos kelterna, funnits ett prästkast. Rollen som officiant vid större blot har sedan tagits över av krigarkastet.

Vi vet att det bara var det äldsta barnet som ärvde gården; den yngre sonen fick ge sig av i viking. Senare, under kristen tid, är det den äldste (nu sonen) som ärver gården, och då kunde den andre bli präst. På så vis växte en parallell maktfaktor upp, då prästerna gifte sig och fick barn som också blev präster. Kanske var det något liknande som hände i det förkristna samhället.

Att kulten på detta sätt "profanerades" kan indirekt banat väg för kristendomen, då man inte hade rätta "handlaget" med offrandet längre.....