Har vi någon säker statistik för detta? Jag tyar risken att göra en jämförelse med dagens läge, den upplevda och den reella vilttillgången skiljer sig ofta avsevärt åt.
Statistiken var väl som den var på 1820-talet men man stöter på dessa uppgifter i många böcker om jakt och jakthistoria. Även skogsfågel, bäver, kronhjort och annat vilt minskade drastiskt tills man började komma underfund med problemet och reglera jakten.
gäller det även om fåren vaktas av människan? Jag skulle inte vara tvärsäker på att ett lamm har sämre överlevnadschanser än ett rådjurskid om man ser till risken att bli uppäten. Tvärtom...
När det gäller vuxna djur så har rådjuret större chans, det är snabbare och rör sig bättre i terrängen. Väldigt unga rådjurskid kan ju förstås vara relativt lätta att fånga, ifall vargen upptäcker dem. Men de är i princip luktlösa och deras kamouflageteckning är väldigt effektiv. Ser man på ett svartvitt foto så är det svårt att upptäcka ett rådjurskid i terrängen, och det är så vargen ser, den ser i svartvitt. Men även vi som ser i färg kan ha svårt nog att upptäcka dessa kid (när jag jobbade som inventerare höll jag två gånger på att nästan trampa på rådjurskid innan jag såg dem).
Angående fårs konfrontationer med vargar så får jag väl återge en liten lustig historia ur en bygdebok från Hyssna socken i Marks kommun, Västergötland:
I Långared hade de en bagge som var stor och stark och folkilsken. En dag kom en varg rusande för att ta ett får i flocken. Ägaren till gården åsåg händelsen och utbrast vid tanke på sin bagges styrka: "Jo, den kan du försöka ge dej på, så får du att göra." Men vargen knep just baggen, och sedan uppstod ett ordstäv om detta: "Jo, den kan du försöka ta, sa långaredsbonden, då vargen tog baggen."
Ur: Johansson, Hugo, 1951:
Hyssna. En socken i Mark. Då är det ju intressant att se om det finns nedteckningar av konfrontationer vallhjon och rovdjur. Med tanke på rovdjurens vanlighet borde det ha varit relativt vanligt att det uppstod konfrontation.
Jag har läst sådana berättelser för länge sedan om vallhjon som chasat iväg vargar. Men just nu kommer jag inte ihåg exakt var. Men jag skall försöka leta.
Helt riktigt, men en flicka med näverlur kan knappast utgöra ett större hot mot vargar som jagar får eller kor. Inom några sekunder är hon frånsprungen av både jägare och villebråd...
Förmodligen var väl inte alltid de här flickorna så väldigt effektiva som vaktare. Däremot är ju vargen ibland känslig för höga och obehagliga ljud, ett faktum som man använde sig av vid vargskall då man bl a rasslade med vargskallror, vilka avger ett förvånansvärt högt ljud.