Jag har läst arkeologi både på det traditionella viset (dvs på ett universitet med föreläsningar) och på distans, bland annat vid HGO. Jag har jobbat vid sidan om studierna och det har funkat bra för mig, det gäller att ha disciplinen till att sätta sig och plugga när man kommer hem från jobbet.
Ofta kan man få prova på att gräva som amatör på somrarna, här nere i Skåne brukar det finnas några grävningar igång varje sommar där amatörer kan komma och gräva (dock kostar det en del). Kontakta studieförbunden där du bor, ibland är det de som håller i grävningarna tillsammans med "riktiga" arkeologer.
Sen kan du ju alltid göra som vissa av mina kursare gjorde när jag pluggade...arbetade gratis på utgrävningar under sommaren (vilket jag ansåg och anser är ren idioti, särskilt med tanke på att de, trots sitt oavlönade jobb, inte fick jobb som arkeologer efter utbildningen).

Oavsett vilket du bestämmer dig för, arkeologi är roligt och det är så mycket mer än bara utgrävningar. Det finns ingen annan känsla som överträffar det man känner när man håller i ett föremål som inte sett dagens ljus på flera tusen år. Fast det är inte kul att stå ute i snålblåst, ösregn och med lera upp över öronen (t.o.m. inne i öronen), men det får man ta, det är ju en del av arkeologlivet!
/Åsa.