Författare Ämne: Fornminnesskyltar  (läst 17142 gånger)

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Fornminnesskyltar
« Svar #20 skrivet: oktober 27, 2005, 16:50 »
Gorm:

Du har ju betalat pengar för att ta dig till platsen, t ex med bensin eller tåg. Att du ringer ett samtal tycker jag du kan se som en förlängning av detta. Det ska också sägas att det diskuteras i museisvängen att lägga "fri entre" även på telefontjänster, mitt projekt syftar bland annat till att se om det är möjligt.

/Henrik

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Fornminnesskyltar
« Svar #21 skrivet: oktober 27, 2005, 16:52 »
Sven:

Den här tekniken och kommunikationsmöjligheten är mycket ny, och jag skulle nog tycka att länsstyrelser/länsmuseer och andra aktörer som bara kastar sig in i det hela begår tjänstefel. Det jag vet är att många inväntar de resultat som Nordic Handscape ger för att se hur de på bästa sätt kan använda mobil teknik. Bl a Stockholms stadsmuseum och Stockholms länsmuseum. Det tycker jag är bra.

/Henrik

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Fornminnesskyltar
« Svar #22 skrivet: oktober 27, 2005, 17:18 »
Det kan aldrig vara tjänstefel att informera och våga testa. Däremot kan man ifrågasätta när myndigheter inte vågar eller vill informera, vilket tyvärr är fallet för många fornlämningar i Skåne. Ta bara runstenarna utmed sydkusten. Höll förra söndagen ett föredrag på temat "Vad fan ska vi med kulturarvet till" på Kulturen i Lund, där jag bl.a. tog upp den totala ointresset från myndigheternas sida att informera om dessa.

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Fornminnesskyltar
« Svar #23 skrivet: oktober 27, 2005, 17:34 »
Sven:

Jag håller med dig om att man måste testa. Men tycker kanske att det är många som gör det, och accepterar att det kan ta tid ibland.

Tyvärr så är det mycket problem med att sätta upp skyltar, både ur ansvarssynpunkt (är det länsmuseet, länsstyrelsen eller RAÄ som ska stå för skylten) och ur regelsynvinkel (det blir jättedyrt att bygga en ramp för handikappade så man har inte råd med skylten alls).  Det finns hundratusentals kulturminnen i Sverige. Man måste informera om dessa, men det måste göras på rätt sätt.

/Henrik

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Fornminnesskyltar
« Svar #24 skrivet: oktober 27, 2005, 17:35 »
Tekniken med mobiltelefoner är det inget fel på. Problemet med dem kommer dock att vara det samma som på skyltarna... innehållet.

Jag valde i ett arbete att gå igenom skyltarna på ett antal fornlämningar på Visingsö, dessa var späckade med faktafel, gammal forskning, akademiskt svårbegripliga termer och flummiga frågeställningar. Skyltarnma är grafiskt snygga och gjorda under 2003 men man verkar ha satsat mer på yta än på innehåll. Risken är stor att det i detta fall blir ny teknik med samma dåligt underbyggda innehåll.

Skyltningen och information till besökande måste snarast föras upp på en ny nivå. Denna måste bygga på att informationen man ger är viktig och att man måste ta folks intresse av fornlämningarna på allvar. Mobiltelefoni kan vara ett sätt, ett annat är friluftsmuseer mm.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fornminnesskyltar
« Svar #25 skrivet: oktober 27, 2005, 17:50 »
Hsu: Man måste börja någon stans och om målet är att det kan bli gratis att ringa upp så är det i sin ordning att ta betalt för tillfället för att se om det slår igenom.

Jag håller med om att man självklart måste testa detta, men i mindre skala som redan görs samt att innehållet måste vara både korrekt och pedagogiskt lockande. Kan man verkligen förutsätta att alla äger en mobiltelefon?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Fornminnesskyltar
« Svar #26 skrivet: oktober 27, 2005, 20:09 »
I Norrland har jag ofta stött på enkla trästolpar med små metalltextplattor som uppsatts på fornlämningsområdena. Detta informationssätt är mestadels mycket bättre än de stora metallskyltar som ofta stör intrycket i naturen. Utifrån dessa trästolpar utvecklade vi "titthålsstolparna" som nu är uppsatta i Foteviken. Metoden har även anammats på vissa platser i Danmark. En sådan stolpe är givetvis enkel att komplettera med metallplatta med mobiltelefonnummer.
Se http://www.foteviken.se/art_100/viking_art103.htm

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Fornminnesskyltar
« Svar #27 skrivet: oktober 27, 2005, 23:54 »
Problemet är just det som Gorm pekade på. Vi kan inte förutsätta att alla som besöker en fornlämning har en mobiltelefon. Är man ute på långtur så hinner därtill batteriet i telefonen ta slut om man man vill lyssna på allt på alla ställen! Inte heller kan inspelad information ersätta skriven information. En del människor föredrar att läsa själva, medan andra hellre lyssnar.

Å andra sidan behöver skyltar inte vara så dyra. Skriv ut en A4 på skrivaren och stoppa den i lamineringsmaskinen så har man en skylt som bara kostat en tia och som åtminstone håller ett eller två år.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fornminnesskyltar
« Svar #28 skrivet: oktober 28, 2005, 08:52 »
Idag får väl i princip vem som helst sätta upp en  skylt om jag förstått saken rätt? Vad som skulle behövas är en gemensam "myndighet" (i brist på bättre ord) som beslutar om vem som får sätta upp skyltar samt hur de skall se ut. Det skulle åtminstone göra det lättare att kvalitetssäkra innehållet på skyltarna.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Fornminnesskyltar
« Svar #29 skrivet: mars 28, 2013, 10:22 »
Exempel på skyltar vid Hallandsåsen. Bra eller dåliga?

Det mångtydiga landskapet


Hur skall en riktigt bra skylt vara utformad?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Fornminnesskyltar
« Svar #30 skrivet: mars 29, 2013, 12:23 »
Hur skall en riktigt bra skylt vara utformad?

Fornminnesskyltar är i ett avseende som all annan kommunikation, man bör ha en god uppfattning om vem mottagaren är för att veta hur kommunikationen skall utformas.

Skolade arkeologer, engagerade amatörer och barnfamiljer på utflykt har antagligen delvis olika uppfattningar om vad som är en riktigt bra skylt. Så det blir inte helt enkelt när representanter för alla dessa grupper trängs framför samma informationstavla. Men några funderingar.

"Vilken typ av fornminne", "när är det skapat" och "av vem" vill nog alla ha.
Vem som har satt upp skylten och när den är uppsatt. Inklusive kontaktuppgifter om skylten är skadad eller felaktig.

Hänvisningar om mer info: Skyltuppsättarens källa, Telefonguidenummer, webbsida eller annat ger möjlighet till fördjupning för den som så önskar. Även om inte alla ännu har mobil, så är det redan idag en etablerad del av vår infrastruktur.

För att utforma informationen kan man kanske snegla på moderna vecko/månadstidningar. Ett uppslag är ofta en mix av rubriker, ingresser i fetstil, faktarutor och illustrationer (bilder, kartor, diagram). Det ger läsaren en möjlighet att välja sin egen ambitionsnivå. Titta på bilderna, läs några rubriker eller läs rubbet.
På så sätt kan skyltägaren förmedla vad som anses vara "bra" info till olika målgrupper med olika preferenser.

Något om utformningen
Material som tål klimatet. Det är väl inte bara jag som hatar inplastade skyltar som är oläsliga t f a kondens innanför den gryniga skivan av hårdplast?
Gärna någorlunda beständigt mot åverkan, åtminstone på vissa platser.
Platser med högt besökstryck behöver stora och/eller flera skyltar. Andra klarar sig bra med skyltar som är små och diskreta.
Sedan bör man beakta platsens atmosfär när man utformar skylten. Undvik helst onödigt starka färger och moderna ämnen i ben och bakstycke.

Tja, några tankar...




Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Fornminnesskyltar
« Svar #31 skrivet: mars 29, 2013, 14:33 »
Telefonguidenummer tycker jag är en mycket bra ide! Det skulle gå att utveckla till något mycket användbart, inte enbart för de som besöker platsen!

Thomas
Historia är färskvara.