Författare Ämne: Regionala skillnader i andelen signerade runstenar?  (läst 2733 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Regionala skillnader i andelen signerade runstenar?
« skrivet: oktober 16, 2009, 19:24 »
De flesta runstenar med uppgift om ristare tycks finnas i Uppland och Södermanland. Det är ju inte speciellt konstigt eftersom dessa två landskap är rikast på runstenar. Men jag får ändå intrycket att inte bara antalet utan även andelen signerade runstenar (och runblock, runhällar) är högst i detta område. Kan någon bekräfta att så är fallet? Vad beror det i så fall på; var det bara i Mälardalstrakterna det gick att göra sig ett berömt namn som runristare, så att man brydde sig om att låta sitt namn synas? I Östergötland, som har nästan lika många runstenar som Södermanland, är ristningarna med uppgift om ristare mycket få. Ristades fler runstenar här, och i andra landskap med få stenar med ristarnamn, av lekmän? Var det inte lika statusfyllt i dessa landskap att vara runmästare? Eller var det bara så att det aldrig råkade bli tradition att ha ristaruppgift med på stenarna i dessa landskap?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Regionala skillnader i andelen signerade runstenar?
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2009, 20:22 »
Kan det inte åtminstone delvis vara en kronologisk skillnad? Åtminstone att döma på stilmässiga drag så är stenarna i Östergötland något äldre.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Regionala skillnader i andelen signerade runstenar?
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2009, 21:13 »
Statistiken finns det andra som sköter bättre, men mitt intryck (som ren amatör) är 1) att en avancerad ristning oftare är signerad än en mindre avancerad, och 2) att generellt blir ristningarna mer avancerade med tiden. Med avancerad menar jag genomtänkt geometri, konstnärlig utsmyckning, mängden text, ristningens och stenens storlek, o.s.v.

Min personliga teori är därför att det svepte en runstensvåg över landet under andra halvan av 900-talet, och av någon anledning hängde den kvar längst i Uppland (och till viss del i Södermanland). I början var det status att ha en runsten, när allt fler skaffade en egen blev det status att ha en snygg runsten, när allt fler skaffade även sådana blev det status att ha en snygg runsten gjord av en erkänd mästare. Samma mönster går igen i andra statusprylar, t.ex. bilar: år 1900 var det lyxigt att ha en bil, år 1920 var det lyxigt att ha en snygg bil, år 1940 var det lyxigt att ha en snygg bil av rätt märke.

Om vi ser till tidsaspekten så ser vi även att vi får allt fler "heltidsristare" ju längre fram vi kommer. Om de allra första ristningarna gjordes av glada amatörer så gjordes de sista förmodligen av kringresande sällskap där mästaren ritade skisser och förhögg ristningen, en lärljunge högg rent, en tredje person skötte målningen, en fjärde person satt redan på nästa gård och jämnade till nästa sten, o.s.v. Och i likhet med många andra företagare tog de tillfället i akt att göra reklam för sig själva på kundens bekostnad.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Regionala skillnader i andelen signerade runstenar?
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2009, 01:35 »
Man har ju använt laserteknik m.m. för att kunna attribuera vissa osignerade Mälardalsstenar till olika kända runmästare. En följdfråga i det är sammanhanget är därför om man använt sådan teknik också på andra håll för att kartlägga vilka stenar som har samma ristare, hurvida olika ristare (även om vi saknar deras namn) varit stora i olika traker vid olika tider etc. Om man inte har gjort det, visst vore det väl i alla fall möjligt? ..och intressant!

Det vore verkligt spännande att kunna få diverse runboksförfattares och egna teorier om gemensamma ristare för olika stenar bekräftade, eller dementerade. Kanske, kanske ett tips till er som forskar (om ni skulle få tillgång till metoderna)...?

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Regionala skillnader i andelen signerade runstenar?
« Svar #4 skrivet: oktober 21, 2009, 04:10 »
För den som är nyfiken på detta ämne kan jag nu dela med mig av följande statistik från Rune Palms bok Vikingarnas språk (2004): "Signaturer förekommer i cirka 5 procent av de danska och norska inskrifterna och i cirka 15 procent av de svenska. Skillnaderna är dock stora mellan olika landskap: 2 à 3 procent i Småland och Västergötland, drygt 10 procent i Södermanland och knappt 25 procent i Uppland."