Författare Ämne: Guide: lägga in bilder i inlägg  (läst 9943 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Guide: lägga in bilder i inlägg
« skrivet: januari 04, 2010, 18:35 »
Här kommer en kort guide för hur man lägger in bilder i inlägg.

1. För att lägga in en bild i ett inlägg måste den laddas upp någonstans, Arkeologiforum erbjuder inte detta och vi rekommenderar www.flickr.com. Det går även att bifoga bilder till inlägg men då syns de endast som små tumnaglar.

2. När du laddat upp de bilder du vill använda så letar du reda på adressen till bilden (den avslutas med t ex .jpg eller .gif).

3. Kopiera länken och klistra in den mellan:
Kodstycke: [Välj]
[img] och [/img] En annan metod är att klistra in adressen till bilden, markera den och sedan klicka på ovanför inskriftsförnstret.

Exempel:
Kodstycke: [Välj]
[img]http://farm4.static.flickr.com/3525/3207345200_d45000ed58.jpg[/img]


4. Klart!

Det går även att reglera storleken på bilden (om bilden man vill lägga in är för bred) genom att lägga in width och/eller height i den första img-taggen. Exempel:
Kodstycke: [Välj]
[img width=60]http://farm4.static.flickr.com/3525/3207345200_d45000ed58.jpg[/img]


OBS! Glöm inte att ange vem som är fotograf och att du har tillåtelse att lägga ut bilderna.

Kommentera gärna om något behöver förtydligas. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Guide: lägga in bilder i inlägg
« Svar #1 skrivet: december 28, 2011, 12:13 »
Jag har lite problem med flickr, då min dator avbryter för att sidan är osäker. Är jag ensam om det?

Fin bild förresten! Är det Solberga klosterruin?

Adils
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Guide: lägga in bilder i inlägg
« Svar #2 skrivet: december 29, 2011, 22:20 »
Denna fornlämning känner jag igen, det är Gåseborg i Järfälla sn (Raä 62). Se http://kulturarvsdata.se/raa/fmi/html/10003900620001. För dryga 30 år sen fantiserade jag om att ha fornborgen som bas för en motståndsgrupp efter en eventuell invasion. Tack och lov blev vi inte invaderade och sen lärde man sig ett och annat som uteslöt att ha en fornborg som motståndsnäste.
/Jan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Guide: lägga in bilder i inlägg
« Svar #3 skrivet: december 30, 2011, 12:17 »
Det är mycket riktigt Gåseborg, fotat i december för några år sedan.


Adils: Flickr borde inte vara osäker. Det är nog säkerhetsinställningarna i din webbläsare som säger ifrån, det borde gå att lägga in ett undantag i inställningarna.


/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lima

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Guide: lägga in bilder i inlägg
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2012, 12:27 »
Hejsan
Jag har provat flera gånger att följa dina instruktioner men lyckas inte få in bilderna. Är det något allmänt fel eller är det bara jag som fått något om bakfoten?

Enl. instruktionen ska länken placerar mellan och sedan borde det fungera? Tacksam för hjälp :)
/Linda

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Guide: lägga in bilder i inlägg
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2012, 09:36 »
Ojdå, detta har jag missat. Kan du posta länken till bilden du vill länka in så testar jag?

: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :