Författare Ämne: Huvor på vikingatiden?  (läst 3513 gånger)

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
Huvor på vikingatiden?
« skrivet: augusti 05, 2009, 19:13 »
Jag är lite nyfiken på hur långt tillbaks i tiden man kan säga att huvor/hättor användes (alltså sådana som struthättor men utan strut)? Jag har tidigare fått för mig att de fanns på vikingatiden men efter att ha sett i ett informationshäfte om hur man tillverkar sådana så stod det att de först började dyka upp på 1200-talet? Finns det inte ett mosslik med sådan huva som är äldre än vikingatid eller minns jag fel?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Huvor på vikingatiden?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2009, 20:47 »
Huvor har nog funnits länge, men just struthuvorna kom på 1200-talet.

/Åsa.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Huvor på vikingatiden?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2009, 21:26 »
Citera
Orkney-hättan, (C14: 250-615 eKr.) en yllehätta från Orkneyöarena med stora slag samt
fransad kant. Hedeby (C14: 900-t) ett flertal fynd av huvudsakligen större bitar av textilier i
den senvikingatida handelstaden. Sköldehamnmannen (C14: 995-1029) ett mossgravfynd
nära Narvik i Norge av en numera förmodad kvinna i full dräkt, hätta, kjortel, skjorta,
byxor, hosor och fotlappar samt skor. Sunnfjord, en hätta. Herjolfsnes, en samling fynd
från Grönland samt ett antal medeltida fynd, Lödöse museeum (C14:1100-1350) har sju
stycken läderhuvor i sin samling, varav tre ingår i den permanenta utställningen. En av dem
ser nästan ut exakt som en modern sydväst. Sist men inte minst vår Bockstensman
(C14:1270-1390) som liksom Sköldemannen hittats med en full uppsättning kläder.

Från elvegrimarnes hemsida (skriven av Mikael Hasteus).

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Huvor på vikingatiden?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2009, 22:42 »
Tack för svaren! Jag hittade precis själv elvegrimarnes sida och det var intressant!

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Huvor på vikingatiden?
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2009, 09:48 »
Blev lite nyfiken på den huvan som skulle se ut som en sydväst och hittade följande (också om vikingatida regnkläder) efter lite letande: http://www.backedal.fhsk.se/pdf/uppsats_skinnhyre.pdf