Författare Ämne: Engelbrektupproret  (läst 7392 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Engelbrektupproret
« skrivet: augusti 11, 2009, 12:50 »
Jag har alltid varit fascinerad av Engelbrekts kamp på 1400-talet. Kanske beror detta på att jag gillar hans motståndare Erik av Pommern lika mycket. En liten man (till växten) som skapar ett uppror över hela landet men som tvingas alliera sig med falska män i maktposition som för egen vinnings skull är beredd att hugga kniven i ryggen på den lille mannen när väl tillfälle ges. Likheterna med nutidens maktapparat och genomsyrade byråkratiska samhälle är slående.

Det finns så mycket märkligt runt detta uppror. Hur kunde det få en sådan genomslagskraft över så stor geografisk yta utan tillgång till dagens massmedia och skvallerpress? Och allt detta gående! Engelbrekt gick (eller red) oavbrutet under tre år; allt bara för att till slut bli ihjälslagen på en ö.

För er som kanske är lite mer intresserade av upproret har jag roat mig med att göra en multimedia i ämnet. Ni finner den här: http://www.foteviken.se/Utblick/svndex.htm



Utloggad I Jösse namn

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Engelbrektupprorets detaljer
« Svar #1 skrivet: november 22, 2009, 23:22 »
Jag har alltid varit fascinerad av Engelbrekts kamp på 1400-talet. Kanske beror detta på att jag gillar hans motståndare Erik av Pommern lika mycket.

...

För er som kanske är lite mer intresserade av upproret har jag roat mig med att göra en multimedia i ämnet. Ni finner den här: http://www.foteviken.se/Utblick/svndex.htm

Det är roligt med intresse, men jag måste undra över just Borganäs.
Har du gjort egna utgrävningar, eftersom du återplacerar borgen i Hedemora?

Jag har för mig att tidigare undersökningar på den platsen talade emot alla beskrivningar från den tiden, men att Domnarvets borglämningar gett de svar som hedemoralämningarna helt saknade.

I Dalarna är vi vana vid att skrönor och muntliga traditioner sätts upp i nivå med belagda fakta - titta bara på vasaättens Gustav Eriksson och hans "äventyr". Men vi föredrar faktiskt om undersökta data istället för - eller åtminstone vid sidan av - de populära och missförstådda historierna får presenteras de också.

Tyvärr frodas en del galenskaper i detta vårt moderna medium - bland annat placerar en och annan nätsvamlare Norberg i Dalarna. Det är synd att faktakontrollen inte ens räckte så långt som till Västmanland.

Engelbrekts - och därmed vår - historia blir så mycket osäkrare om lättbestridda eller felaktiga data presenteras som den enda sanningen. Hur ska vi i sådant fall kunna sätta tilltro till resten?

Vi har ju själva inte möjligheten att gå igenom och faktagranska varje liten del i det hela stora. Därför bör traditionsbärarna även i de modernaste medier läsa på och lära in, innan de lär ut.

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Engelbrektupproret
« Svar #2 skrivet: november 23, 2009, 09:13 »
Kan rekommendera boken "Bondeplågarens Borg" (Mogren-Svensson mfl) rörande utgrävningarna av fästet Borganäs vid nuvarande Domnarvet (Borlänge).

Utloggad I Jösse namn

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Engelbrektupproret
« Svar #3 skrivet: november 23, 2009, 11:45 »
Kan rekommendera boken "Bondeplågarens Borg" (Mogren-Svensson mfl) rörande utgrävningarna av fästet Borganäs vid nuvarande Domnarvet (Borlänge).

Tack, largo.

Jag har själv inte läst den, så jag ville inte offentligt göra en rek. innan dess.

Har enbart kollat upp K E Hällsjös bravader i arkiven och snubblat över en och annan arkeorapp. via nätet.

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Engelbrektupproret
« Svar #4 skrivet: november 23, 2009, 12:14 »
I Bondeplågarens Borg finns dessutom ett närmast obetalbart stycke om arkeologers oväntade bekymmer. Stora Kopparbergs Bergslags AB:s gamla disponent Ljungberg hade sin sommarstuga på samma udde, och samlade på trädgårdstomtar i porslin och lergods, vilkas sorgliga rester dök upp under utgrävningen. ;D

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Engelbrektupproret
« Svar #5 skrivet: november 23, 2009, 14:54 »
Engelbrekts styrkor var här i mina hemtrakter och rev ned borgen Öresten 1435. Senare byggdes den upp igen för att åter raseras, denna gång av danskarna, år 1502, varvid den åter byggdes upp för att slutgiltigt monteras ned 1521.

Nämnas kan väl också att Sten Sture dä:s trupper slogs mot Kristian I:s styrkor här i det berömda slaget vid Öresten 1470.


Något om Öresten:
http://www.wadbring.com/historia/sidor/oresten.htm

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Engelbrektupproret
« Svar #6 skrivet: november 23, 2009, 16:03 »
Hej Sven
I boken Den predikande räven, av Janken Myrdal, finns förmodligen den enda samtida avbildningen av Engelbrekt (Myrdals tes och teori).
Kanske något att lägga in i din multimediapresentation.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Engelbrektupproret
« Svar #7 skrivet: november 24, 2009, 23:13 »
Tack, "I Jösse namn", för ditt påpekande om Borlänge och inte Hedemora, som blev en liten miss. Självklart vet jag att borgruinen ligger i Borlänge även om man blygsamt nog i den kommunen glömt bort all hänvisning till denna fantastiska anläggning (fick fråga mig fram länge innan jag hittade dit, platsen finns ju inte ens på den officiella kommunkartan som vi stackars turister och "nätsvamlare" är tvingade att söka hjälp hos). Har givetvis redigerat texten från Hedemora till Borlänge.

Utloggad I Jösse namn

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Engelbrektupproret
« Svar #8 skrivet: november 25, 2009, 00:25 »
Ett tips till intresserade utifrån:

kontakta alltid Hembygdsgården/Gammelgården på orten först, speciellt om kartor och broschyrer inte håller den klass vi mer djuplodande rävar kräva.

Tyvärr får jag hålla med Hr. Lagman om kvalitetsbristen, eftersom sådana publikationer oftast tas fram av företagsinriktade konsulenter med kortsiktig turistprofit som motivation. Vanligtvis sköts design och innehåll av utsocknes reklamhögskolefolk utan lokal kännedom eller historiebaserad drivkraft.

Motsatsen finns också, då vissa kommunbroschyrer dryper av fackuttryck och kruttorra utläggningar om landskapets exotiska geologi som senast påverkat utvecklingen i regionen för tre miljoner år sedan.

Om det blir ett besök till, kan Borlänges bydgegård visa sig från en bättre sida än du hittills upplevt. På en halvtimme hinner du med lånad nyckel se kranierna från Gustav Erikssons räfst i Tuna på 1500-talet, runtecknen från Norr Hesse, en naggande god samling verktyg  från stenåldersyxor i 17 varianter, spjut och pilspetsar, armborst, hillebarder och en rustning, etc. etc.

Avdelningen heter Fornkammaren.
Foton bifogas.

Om man inte finner något som helst intresse i de i Bergslagen yvigt förekommande beskrivningarna över bergsbruket, finns ändå på trettio kvadratmeter mer fakta och kunskap än jag själv nyligen funnit på en hel våning av vårt så kallade länsmuseum. Den institutionen är idag mer stängd än öppen, och kan ta åratal att bygga upp igen.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Engelbrektupproret
« Svar #9 skrivet: november 25, 2009, 15:27 »
Jättestort tack för tipsen. Jag färdas rätt så ofta genom området och det är alltid bra att veta i förväg var man kan få bra information. Tyvärr är bristen på lite mer djuplodad information av historisk/arkeologisk art ett genomgående drag i merparten av Sverige. 

Utloggad I Jösse namn

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Engelbrektupproret
« Svar #10 skrivet: november 25, 2009, 20:44 »
Jag tror Boten Anna har börjat städa i detta system också.
Hon säger att jag får ha fyra bilder, men släpper bara igenom två per inlägg.

Utloggad I Jösse namn

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Engelbrektupproret
« Svar #11 skrivet: november 25, 2009, 20:57 »
Fornkammaren, Gammelgården, Borlänge, del 3.

Utloggad I Jösse namn

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Engelbrektupproret
« Svar #12 skrivet: november 25, 2009, 20:58 »
Fornkammaren, Gammelgården, Borlänge, del 4.

Utloggad I Jösse namn

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Engelbrektupproret
« Svar #13 skrivet: november 25, 2009, 20:58 »
Fornkammaren, Gammelgården, Borlänge, del 5.