Författare Ämne: Varför ww2?  (läst 28819 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Varför ww2?
« skrivet: mars 29, 2005, 12:10 »
Jag är aktiv på flera forum än detta, bl a Skalman.nu och helgon.net och det har slagit mig hur stor andel av alla diskussioner (ofta mer än hälften)som behandlar olika aspekter av andra världskriget. Vad beror detta stora intresse på? Är det för att detta krig var något så ofattbart men som ligger såpass nära i tiden att det fortfarande känns verkligt? Att det finns filmer och dylikt från kriget kan också vara vikigt för att göra det verkligare.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Kotten

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Varför ww2?
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2005, 19:01 »
det beror säkert på många saker. Dels det du nämnde men också kanske för att de var så stort och omfattande. Sen tycker jag personligen att det är intressant att försöka förstå hur förintelsen kunde äga rum. Och det är ganska fascinerande att Hittler och hans parti lyckades hjärntvätta så många människor och att människor är så pass "lätt" manipulerade.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Varför ww2?
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2005, 19:49 »
Det är intressant ja, men varför är detta så pass intressant att det tar upp en stor del i de forum jag nämnde ovan?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Varför ww2?
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2006, 09:11 »
Jag tror att det har med MÖP-faktorn att göra. En MÖP är en Militärt Överintresserad Person, oftast en yngre man, som stundom också är lite arg, kanske för att hans stora intresse för Panzerkampfwagen PKDZ43-Kettenkrader Übersturmbombast 39D inte anses ”politiskt korrekt”. Därför tar de också mycket stor platts i diskussioner. MÖP:ar är oftast intresserade av krigets tekniska sida, oftast med inriktning på dess materiella kultur, och mer sällan dess sociala eller och samhällspåverkande aspekter. MÖP:ar är legio! Jag vet för jag har själv något av MÖP-genen i mig (ja, det är biologiskt detta). Förövrigt så heter det Panzerkampfwagen PKDZ43-Kettenkrader Übersturmbombast 39eD, eftersom D-modellen bara kom till prototypstadiet på ritbordet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Varför ww2?
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2006, 10:27 »
Jag har även märkt att Hitler, nazismen och förintelsen i största allmänhet tar stor plats. På Helgon.net tar dessa upp mer än hälften av alla diskussioner.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Varför ww2?
« Svar #5 skrivet: mars 30, 2006, 10:43 »
Jag kan köpa MÖP-definitionen, men det finns också en arkeologisk förlängning. Hur skall man egentligen förhålla sig till de grupper med ett uttalat WW II-intresse som genom att lägga till "arkeologi" som för- eller efterled försöker skapa en vetenskaplig trovärdighet för sina olika projekt? Speciellt som det sällan finns utbildade arkeologer inblandade i verksamheten.

Man kan t.ex. se på framväxten av "Airplane Archaeology" - eller "Crash Site Archaeology" - i Storbrittannien eller belgiska The Diggers som öppnar skyttegravar och bunkrar från WW I med grävskopa (lite riskfyllt kanhända?).

Det finns alltför ofta en tendens mot troféjakt och ibland nästan gravplundring. Visst, man kan givetvis undersöka objekt av den här typen med utnyttjande av arkeologisk teori & metod, men frågan är hur ofta det sker.
 
Som kuriosa från den seriösa sidan - Time Team hade en grävning på detta tema i Frankrike. Där fick man lära sig vad en "Spit Pit" är. En igenfylld nerslagskrater, komplett med en Spitfire Mk I som gått lodrätt i backen. Vid utgrävningen var flygplanet ett par meter långt. Fläcken av utrunnen flygbensin och hydraulolja i marken var desto större - A Spit Pit!
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Varför ww2?
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2006, 10:51 »
Det har jag också märkt, och faktum är att det känns som att det ökat på sistone. Jag överväger därför att lämna det forumet p.g. av att det uppenbarligen också drar till sig en hel del sunk med bl.a. trista förnekelsepåståenden länkade till diverse "patriotsidor". Jag tycker det är bättre att kraftigt inskränka yttrandefriheten på sådana forum. De som vill diskutera dessa frågor på en intressant nivå kommer att kunna göra så ändå.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Varför ww2?
« Svar #7 skrivet: mars 30, 2006, 10:58 »
Detta med MÖP:ar som ägnar sig år plundring i pseudovetenskaplig förklädnad till slagfälltsarkeologer var nytt för mig. Det låter synnerligen märkligt. Här blir det väll främst viktigt att skilja på just riktig arkeologi, med seriös, publik dokumentation och ren plundring. I vilken grad är lämningar efter WWI och II skyddade egentligen?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Varför ww2?
« Svar #8 skrivet: mars 30, 2006, 11:12 »
I sverige borde de passa väl in på definitionen "Varaktigt övergivna lämningar av gågna tiders bruk...." Har inte Burströms samtidsarkeologiska projekt grävt lite WW2 grejer? Har för mig att han pratade om något sådant på N-TAG i fjol. Minns inte riktigt.

När jag grävde i Lettland en sommar för länge sedan så undersökte vi en fornborg (i de trakterna mer att betrakta som protostad). Under något år under WW1 hade fronten gått precis där. Det innebar att vi efter ett tag insåg att halva vårt undersökningsområde var en igenfylld skyttegrav. Var tredje fynd var en patronhylsa eller kula. När man säknte vattnet i kraftverksdammen intill såg vi att två meter under vattenytan löpte fortfarande militär taggtråd. I strandkanten spolades en icke avfyrad haubitsgranat fram....

Intressant grävning ur många aspekter. Inte minst för att jag aldrig tidigare sett så många storkar.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Varför ww2?
« Svar #9 skrivet: mars 30, 2006, 12:52 »
Burström & Co höll ett inlägg på TAG (modernitetssessionen) om en tysk V2-raket som förintade sig själv någonstans över mörkaste Småland. Regn av metallskrot följde - varaktigt övergiven lämning av gångna tiders bruk? Tja....

Men åhörarna fick i alla fall hålla i en bit rostigt, förvridet järn som kanske, kanske kom från raketen i fråga. Historiens vingslag? Förhöjd puls? Jag vet inte det - artefakten ifråga såg ut som ...vilket åkerfunnet skrot som helst. Möjligen att en äkta MÖP hade  A, kunnat identifiera den  B, råkat i trans.   :)
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Varför ww2?
« Svar #10 skrivet: mars 30, 2006, 22:25 »
Tror att en viktig ingrediens till intresset är personlig relation till fenomenet. Hur många av oss - även ni mycket unga - har inte någon eller flera levande släktingar som berättat om tiden och hur de upplevt den. Denna naturliga kontakt med ögonvittnen har alltid varit viktig när det gällt att bevara minnen.

Ett exempel. När svenskarna deltog i slaget vid Leipzig 1812 berättades detta livfullt under hela 1800-talet så länge folk fanns kvar som träffat de som var med. Den sista som jag vet stolt redovisar detta slag är en tobaksarbetare i Malmö på 1870-talet när han beskriver hur han som ung var på en fyllefest och hur en soldat visade hur han själv upplevt slaget genom att på festen banka i väggarna (!) Skillnaden mellan denna händelse och världskriget är att vi har mer bevarat lättillgängligt mediamaterial som förlänger intressetiden. Är helt övertygad om att om hundra år kommer dock även intresset för världskriget att ha mattats kraftigt på sin ofrånkomliga väg in i den stora glömskan.

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
Varför ww2?
« Svar #11 skrivet: mars 30, 2006, 23:21 »
Jag håller med Sven att en anledning är just att många har släktingar som låg i beredskap eller stred eller påverkades på andra sätt. Jag tror också att källäget med dokumentära filmer, skriftliga källor och ögonvittnesberättelser gör att det också är ganska lätt att komma åt information. Det är också en mycket stor händelse i människans historia och påverkade stora delar eller världen.

Intresset för Andra Världskriget kommer kanske att minska något, dels pga att forskningen kanske minskar dels att det uppstår nya konflikter som påverkar världen.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Varför ww2?
« Svar #12 skrivet: april 02, 2006, 18:55 »
Visst är det så att många har personliga skäl att diskutera ww2. Men jag är, liksom Gorm, förundrad över att det överglänser allt annat. Det spelar ingen roll vilka trådar som startas, allt kommer till syvene och sist att handla om krig, ytterst ww2. Detta gör att man till slut ledsnar. Inom arkeologin har vi ju båtgravar, vapengravar, mosslik och det hela. Men vi vet att detta är mycket sällsynta lämninmgar. Pollenanalyser, DNA i ben, stolphål, etc har idag blivit mer intressanta fenomen för arkeologer. De spektakulära fynden kittlar inte längre en van arkeolog. Istället vill vi se helheten. Därför upplever nog många av oss att andravärldskrigsfetischismen på andra sidor blir tröttsamt i längden. Historien är mer komplex än så.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Varför ww2?
« Svar #13 skrivet: mars 22, 2007, 14:00 »
Burström & Co höll ett inlägg på TAG (modernitetssessionen) om en tysk V2-raket som förintade sig själv någonstans över mörkaste Småland. Regn av metallskrot följde - varaktigt övergiven lämning av gångna tiders bruk? Tja....

Men åhörarna fick i alla fall hålla i en bit rostigt, förvridet järn som kanske, kanske kom från raketen i fråga. Historiens vingslag?

Får mig nästan att tänka på UFO-monumentet utanför Ängelholm (som ju t o m finns inskrivet i FMIS) där man förutom själva minnesmärket även kan se ett träd som är skadat av rymdskeppets turbinstråle  8)

Ju äldre desto bättre.

Utloggad katarinaw

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
    • Knitting with Katarina
SV: Varför ww2?
« Svar #14 skrivet: november 08, 2007, 16:17 »
Det här är en väldigt intressant fråga. Jag tror att flera av er har rätt i de argumet som framförts. För min egen del tror jag att intresset dels har uppkommit genom det ni nämnt, att det ligger så pass nära mig i tiden, både farfar och morfar var inkallade så jag har ju hört deras berättelser (särskilt en anekdot är väldigt spännande, jag återkommer om den). I skolan fick vi träffa flera överlevare från koncentrationslägren som berättade om sina erfarenheter.

Men det är bara en del i min fascination. En annan kommer från alla journalfilmer från beredskapsåren då man så förnumstigt talar om för Sveriges befolkning hur man ska spara på gasen, lappa och laga sina kläder, hålla rätt på ransoneringskupongerna och se till att sköta mörkläggningen som en god medborgare. Visst kan man fnissa lite åt allt detta såhär i backspegeln, men jag tror att vi (?) kan känna en avunsjuka eller saknad över att inte ha nåt "viktigt" att kämpa för eller emot. Och då menar jag inte tyskarna eller dagens terrorister, utan snarare den här idén om att "nu kavlar vi upp ärmarna och gör nåt tillsammans" som dagens samhälle totalt saknar. På gott och ont. Detta skildras ju ofta i tv-serier och filmer, kanske främst från England och Frankrike som tacksamt kan använda sig av dramaturgin kring motståndsrörelserna och allt vad det innebar.

Jag tycker också att perioden är väldigt intressant eftersom den innebar att en så stor del av den kvinnliga befolkningen kom ut i förvärvsarbete. Personligen är jag väldigt intresserad av alla de brittiska kvinnor som engagerade sig i WAAF (Women's Auxiliary Air Force), t.ex. och allt det arbete som de gjorde, tyvärr ofta i skymundan även om man senare har tillstått betydelsen av deras arbetsinsats. Ryssland t.e.x. hade ju en del riktigt duktiga kvinnliga stridspiloter.

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst om detta, men det ska jag inte, jag ska bara avsluta med anekdoten jag nämnde tidigare. Min morfar låg vid norska gränsen under kriget, i Värmland. Vid ett tillfälle bevittande han och hans förband(?) kompani(?), (ursäkta, men jag saknar den militärtekniska terminologin) ja nån form av grupp helt enkelt, hur ett litet plan störtade i skogen i närheten. När de kom dit var piloten vid liv och han sade sig vara amerikans medborgare som varit i Ryssland av någon anledning, enligt min morfar på nåt form av spaningsuppdrag. Vad jag förstod var han i princip oskadd, så på något sätt togs han hand om av myndigheterna. Som tack för hjälpen och bevis på att han verkligen varit i Ryssland gav han min morfar några ryska sedlar. En av dem skrev han sitt namn på. De sedlarna har min mamma fortfarande kvar. Det är inte helt lätt att utläsa av namnteckningen vad han heter, men jag har för mig att det var James nånting. Jag ska be att få kika på den igen nästa gång jag är hemma hos mamma. Hela sanningen bakom historien lär jag nog aldrig få veta, men poängen är att den bidragit till mitt intresse för vad som hände under andra världskriget.


Utloggad katarinaw

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
    • Knitting with Katarina
SV: Varför ww2?
« Svar #15 skrivet: november 08, 2007, 16:17 »
P.S. Jag höll på att glömma att nämna att ett annat skäl till mitt ww2 intresse förstås är att modet var ju väldigt snyggt under den tiden. Jag samlar på stick- och symönster från 20-tal till 60-tal och just det sena 30-talet och tidiga 40-talet är en av mina favoritperioder.

P.S. igen. Ni har väl inte glömt den spännande tv-serien "Röd snö" som gick i mitten av 80-talet? Utspelade sig på ett pensionat vid norska gränsen under kriget "någonstans i Sverige". Mordhistoria kryddad med tyska spioner och norska motståndsmän. Med bl.a. Thomas von Brömsen och Torsten Liljecrona. Såg om den nyligen och trots att den idag kan tyckas lite töntig och lågbudget-tafflig så tycker jag ändå att den håller.

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Varför ww2?
« Svar #16 skrivet: november 09, 2007, 16:17 »
Jag tror att intresset för WW2 kan ha att göra med vår fascination för det här slags stora uppgörelser mellan det goda och det onda. Och tänk på nazisternas uniformer, svart läder och dödskallar! Det onda imperiet bygger upp sina trupper medan omvärlden inte kan enas om vad som skall göras. Imperiet anfaller med en överlägsen krigsmaskin, och område efter område faller. Men det finns de som håller emot. Stridsframgångarna böljar nu fram och tillbaka, men i slutet besegras det onda av den goda sidan som till slut lyckas enas. Låter inte det som en riktigt klassiskt äventyr? Släng i också ett lass med olika vapen vars fördelar och nackdelar kan diskuteras. Det finns säkert hur många historier som helst om hjältedåd och sorgliga öden. Kärlek! Kriget fördes på sommaren, vintern, i skogar, berg, luften, över och under vatten, i djungeln och i öknar. Hur kan man inte bli intresserad av det  ;D

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Varför ww2?
« Svar #17 skrivet: november 10, 2007, 08:36 »
Låter inte det som en riktigt klassiskt äventyr?

Nu är jag, i förhållande till WW2, ganska ung, men är inte de flesta av de "klassiska" äventyr du pratar om skapade med just WW2 som förebild (om man får säga så).

 :) ???
Qui tacet, consentit

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Varför ww2?
« Svar #18 skrivet: november 10, 2007, 10:16 »
Jo, säkert är det så. Stjärnornas Krig och Sagan om Ringen kanske? Men just kampen mellan den onda oövervinneliga makten och (åtminstone i början) svagare goda sidan låter för mig som historier som kan ha berättats redan vid lägereldarna i grottorna.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför ww2?
« Svar #19 skrivet: november 10, 2007, 15:00 »
Jag håller med Sven Lagman, det är närheten i tid som orsakar det stora intresset för andra världskriget.
Om vi tittar på Napoleonskrigen, kom de stora franska forskningsverken på 1890-talet, ungefär 75-80 år efteratt det hände. Då var museerna fulla med utställningar om det kriget, minnesstenar rester inför 100-årsjubileet med mera. Första världskriget sopade bort mycket av detta, folk hade fått annat att tänka på.
Det är flera orsaker till intresset för andra världkriget nu. Brev och dagböcker från den tiden publiseras efterhand som författarna avlider.
Politisk inkorrekta åsikter om exempelvis fördrivning och massaker på tysk civilbefolkning, om jugoslaviska kommunistiska partisaner som massakrerar civila slovener och kroater, eller amerikanska förhörsledare som krossar ansikten på japanska krigsfångar i strid med Genevekonventionen hörs åter.
Jag tror inte heller att intresset kommer att hålla i sig efter tredje eller fjärde led, det vill säga hundra år.
Som en tysk historiker sammanfattade Hitlerepoken: det enda han lyckades med var att utrota att stort antal judar (och zigenare med flera)
Alexander, Caesar, Karl den store och Djingis Khan tror jag på längre sikt hade större betydelse än Hitler, de lyckades påverka framtiden för hundratals eller tusentals år framåt.