Författare Ämne: Handelsskepp på 1100-talet  (läst 8811 gånger)

Utloggad Leiph

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Handelsskepp på 1100-talet
« skrivet: juni 15, 2009, 18:27 »
Är det någon som vet hur det förhåller sig med de skepp som användes under Visbys tidiga storhetstid, fram till ca 1250.

Jag har tidigare trott att det i första hand var den sk byrdingen som var det huvudsakliga handelsskeppet, och att det var utvecklingen av koggen som bidrog till att Visby blev obsolet som hamnstad.

Nu läser jag hos koggmuseet i Malmö att koggen som handelskepp användes redan under 1100-talet: "Denna skeppstyp var den absolut vanligaste i norra Europa från slutet av 1100-talet och långt in i 1400-talet".

En dendrokronologisk undersökning har också givit att koggen från Kolding har byggts med virke avverkat 1189.

Men jag kan inte finna några belägg för koggar i egentliga Östersjön före 1300-talet. Någon som vet mer?

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2009, 19:14 »
Koggen från Kronholmens golfbana (jo, just precis, golfbana - vraket hittades vid anläggningsarbeten 1995) vid Västergarn på Gotland är daterad till första halvan av 1200-talet har jag för mig. Pga konserveringskostnaderna ligger den kvar in situ men det borde finnas mer info i undersökningsrapporten från UV-Visby.

Vraket vid Kuggmaren i stockholms skärgård är även det daterat till tidigt 1200-tal - eller möjligen sent 1100-tal. Om det hittar du mer info här.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2009, 14:07 »
Vid Birka finns en vik som kallas kugghamn, vilket brukar tolkas som viken där koggarna kunde lägga till. Det skulle tyda på att det fanns koggar som trafikerade östersjön under Birkas livstid, d v s före 980.

Utloggad Leiph

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2009, 14:51 »
Lysande, tack båda för matnyttiga svar. /Leiph

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2009, 16:08 »
Kan man verkligen ta sig med kogg till Novgorod?  Höjdskillnaden är förvisso bara 15 m men det måste vara bra svårt att segla så långt på en flod. Även om floden är stor blir det ju relativt smalt och ont om utrymme för navigering och med byig vind från fel håll och strömmen emot sig verkar det som ett vanskligt företag.

Det finns väl med andra ord skäl att ifrågasätta koggens dominans!


När det gäller kugghamn vid Björkö ör det ifrågasatt, se Fornvännen. http://fornvannen.se/pdf/1980talet/1989_150.pdf
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2009, 21:55 »
Angående kugghamn på Björkö. Jag hade möjlighet att under tre dagar för två år sedan kolla upp området Björkö samt Hovgården på närliggande Adelsö. Kugghamn har med stor sannolikhet inget att göra med Birka utan ska kopplas till kungapalatset från ca 1270 på Hovgården. Merparten av vindarna i området är sydvästliga och västliga vilket gör ankring av koggar mycket besvärligt i djupvattnet direkt öster om palatset. Kugghamn bildar emellertid en skyddad vik på norra Björkö rakt över från Hovgården. 

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2009, 22:23 »
När det gäller kugghamn vid Björkö ör det ifrågasatt, se Fornvännen. http://fornvannen.se/pdf/1980talet/1989_150.pdf

Intressant artikel. Koggar, s k friserkoggar, ska alltså redan på 800-talet ha avbildats på mynt som Karl den store präglade i frisiska Dorestad. Artikeln, som är skeptisk till förekomsten av friserkoggar i Birka, är skriven före de stora Birkautgrävningar på 1990-talet. En av slutsatserna av utgrävningarna är att fynden från Birkas äldsta tid pekar på tydliga kontakter västerut mot frankerriket och frisland. En hypotes numera är att Birka i ursprungsfasen till och med befolkades av frisiska och frankiska hantverkare och köpmän. Hur det än är med den saken så får det nog anses långt ifrån otroligt att friserkoggar stundom lade till i Birka (oavsett om det skedde i Kugghamn eller vid de vanliga bryggorna).

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2009, 22:35 »
Att Birka hade direkta kontakter med Dorestad nämns uttryckligen i Vita Anskarii.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2009, 22:52 »
En liten korrigering: Koggar kan inte ha lagt till vid bryggorna på Birka. En kogg sticker alltför djupt. Att Birka hade kontakt med Friesland visar inte på att koggar fanns på 800-talet. Behovet av att bygga koggar måste också ses utifrån behovet av vad det är som skulle fraktas. En kogg tar betygligt större och mer skrymmande last än ett traditionellt nordiskt skepp vid den tiden. Fisk är skrymmande men fordrar enorma mängder med salt som konserveringsmedel. Fisk är därför som handelsvara i stora kvantiteter uteslutet före etableringen av saltvägen i norra Tyskland under 1100-talet. Först med Lybecks uppkomst vid mitten av 1100-talet verkar saltproduktionen och fiskhandeln ha organiserats i stor skala. Om vi således kan utesluta fiskhandeln - vad skulle det då vara för varor som man plötsligt behövde forsla i så enorma mängder jämfört med tidigare? Dvs om koggarna skulle ha funnits före 1100-talet (vilket jag finner osannolikt).   

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2009, 23:31 »
En liten korrigering: Koggar kan inte ha lagt till vid bryggorna på Birka. En kogg sticker alltför djupt. Att Birka hade kontakt med Friesland visar inte på att koggar fanns på 800-talet.    

Uppgiften om koggar på 800-talet syftade på den citerade artikelns hänvisning till bilder på mynt som präglades i Dorestad på Karl den Stores tid. Jag vet inte hur djupt en friserkogg gick på 800-talet och kan därför inte uttala mig om hurvida de lade till vid Birkas bryggor, i en särkild djuphamn (som Kugghamn) eller bara ankrade utanför. Hursomhelst så tycker jag att, det som verkar vara, en hög frisisk närvaro i Birka (liksom senare i Sigtuna, där ett frisergille finns omnämnt på en runsten) nästan förutsätter att också frisiska fartyg fanns i farvattnen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #10 skrivet: juni 24, 2009, 23:58 »
Frisergillet nämns väl också i artiklen som hänvisas till ovan, och då med anmärkningen att namnen för medlemmarna är utpräglat nordiska. Man kan kanske tolka det som gillet för dom som handlade på Friesland istället för Friesernas gille. Vilket iofs inte utesluter att där finns frieser också, det är väl snarast troligt.

Men visst kan fisk ha varit aktuellt som last även om saltet saknades. Torrfisk är väl fullt tänkbart och det kräver inget salt, bara vind och någorlunda torrt väder. Rökt fisk är väl också tänkbart, för varmrökning behövs inget salt.  Som alternativ till fisken finns beck och tjära, vilket är användbart bl.a. för att bygga koggar. Det är en av Nordens stora exportprodukter genom tiden.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leiph

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2009, 23:03 »
Varför denna fokus på Birka? De stora volymerna över östersjön gick ju mellan Finska viken, via Gotland, och västra Europa. Birka måste ju på alla sätt ha varit en provinsiell hamn, intressant endast för de som bodde i Mälardalen. Det kan knappast ha varit handeln på Birka som motiverade utvecklingen av Östersjöns handelsskepp.

Däremot är det väl rimligt att anta att de skepp som gick över Östersjön också på något sätt användes i Birkas handel.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #12 skrivet: juni 25, 2009, 23:08 »
Instämmer Leiph!

Så återigen, kan man verkligen komma med kogg till Novgorod med kogg? Eller Pskov?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Handelsskepp på 1100-talet
« Svar #13 skrivet: september 30, 2009, 15:23 »
Walter Vogel nämner 800-talskoggarna med källanvisningar i "Die Normannen und das fränkische Reich bis zur Grundung der Normandie (799-911), Heidelberg 1906, sid 225