Författare Ämne: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår  (läst 26311 gånger)

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #20 skrivet: mars 19, 2010, 09:29 »
Ok, men du lägger väl upp det som framkommer!? Det sista jag såg förra sommearen var en trolig härdkonstruktion från förromersk järnålder,  vet du något om den?

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #21 skrivet: mars 19, 2010, 12:42 »

Jag kan tänka mig att mer information kommer efter vårens och höstens grävningar. Det är en god idé att söka efter artiklar under de perioderna för att få information om vad som sker. Annars blir det nog att tålmodigt vänta på rapporter.

En del av den information som gav efter 2009 års grävningar under ett seminarie var:
- Den s.k ugnen som hittades tros nu vara äldre och har troligen inget med huset att göra.
- De makroprov som togs ur stolphål m.m. väntar på undersökning fortfarande.
- De inre väggrännerna på det stora huset tros nu ligga i vendeltid.
- Ytterligare ett keramikkärl hittades i en av husrännorna under höstens grävning.
- En skafthålsyxa hittades i ett stolphål i en väggränna i ett av de två mindre husen, tillsammans med en kvartsbit
- Dateringar av de tre husen har inte gjorts ordentligt än, vi vet inte vilket som är äldst.
- Ytterligare fosfatanalyser kommer troligen behöva göras över området. Det kan ju möjligen finnas fler hus eftersom sandlagret fortsätter nedanför gravfältet. Troligen kan Göteborgs univeristet gräva där till dödagar...vi har många spännande år framför oss
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #22 skrivet: mars 24, 2010, 18:38 »
Hej, jag är en av de två nya rapportförfattarna. Raportarbetet är ännu inte avslutat men det blir troligtvis färdigt nu i vår. Angående kärlet som tidigare diskuterats så är det ett av de 13 makroprov som har skickat till Umeå för analys. Degeln tolkas fortfarande som en degel. När det gäller huslämningarna så tolkades de inför höstens undersökning som tre separata hus. Rådande tolkning är att det snarare har varit två hus där ett visar spår av två faser. Det första huset som har spår av två faser är sedan en tidigare c14-analys daterad till folkvandringstid/vendeltid. Det andra huset har daterats till förromersk järnålder bl a pga ett lerblock vid ett stolphål i rännan. Det tredje "huset" saknar tydlig inre struktur i form av bockpar och de förmodade långsidornas båda rännor har så olika karaktär att det är högst osannolikt att de hör ihop. En teori är att den ena rännan istället skulle höra ihop med en av härdarna som möjligtvis kan vara en ugn. Är det fler frågor så svarar jag gärna om jag kan.

Mvh

Simon

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #23 skrivet: mars 25, 2010, 18:51 »
Jätteintressant!
Trevlig att höra att makroproverna har kommit iväg.

Vet du vad som planeras att göras härnäst under vårens/höstens grävningar?
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #24 skrivet: mars 25, 2010, 19:39 »
Jag har lite koll på vårens grävning som kommer att bli en mer extensiv undersökning. Vi kommer troligvis att använda shovel test pit-metoden, fosfatkartering och dra sökschakt öster om undersökningsområdet för att försöka reda ut hur långt fornlämningsområdet sträcker sig. I höstas så geokarterade vi området söder om grävytan och det visade sig att den fina sandmånen fortsatte ca 130 meter söderut. Ett geospjutprov innehöll även en keramikbit så vi kanske lägger ett par meterrutor i det området.

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #25 skrivet: maj 11, 2010, 21:47 »
Vad jag förstår så pågår vårens grävning i Ytterby i skrivande stund. (Hade gärna åkt ut på ett besök om jag själv inte grävt på annat håll de här veckorna).
Det ska bli mycket intressant att få veta resultatet av den extensiva grävningen, hur långt området egentligen sträcker sig. Kanske kan det finnas fler lämningar efter hus i sanden? 130 meter till av den marktypen måste ju ha utnyttjats, tycker man.
Väntar med spänning på att grävningen av den andra halvan av 40-metershuset ska påbörjas.
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #26 skrivet: maj 12, 2010, 19:37 »
Vårens undersökning är nu klar och den bjöd på en hel del intressanta upptäckter. Vi har nu lyckats följa det som med all sannolikhet är fortsättningen på det vendeltida husets väggränna och den totala längden är nu uppe i ca 45 meter! Dessutom framkom det ytterliggare rännor 85 respektive 100 meter söder om den gamla undersökningsytan.

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #27 skrivet: maj 21, 2010, 09:24 »
Korrektion; 46 meter!

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #28 skrivet: maj 21, 2010, 11:28 »
Har ni gått över med metallsökare? Om inte så kan killarna som gjort de flesta fynden i bl a Finnestorp mm komma dit på en dags varsel (kostnadsfritt)

MVH/Martin

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #29 skrivet: maj 21, 2010, 16:00 »
Satte mig lite med photoshop, eftersom jag tyckte att väggarnas vinklar talade för att det skulle vara två hus, men konstaterade att stolphålen talade för att det skulle vara samma. Kul!

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #30 skrivet: maj 22, 2010, 11:19 »
Har ni gått över med metallsökare? Om inte så kan killarna som gjort de flesta fynden i bl a Finnestorp mm komma dit på en dags varsel (kostnadsfritt)

MVH/Martin

Det utfördes metalldetektering under förra årets grävningar men det var bara över den större öppnade ytan som man ser på bilden jag bifogade tidigare.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #31 skrivet: maj 22, 2010, 12:07 »
Det utfördes metalldetektering under förra årets grävningar men det var bara över den större öppnade ytan som man ser på bilden jag bifogade tidigare.

I matjorden? Resulterade avsökningen i några fynd?

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #32 skrivet: maj 22, 2010, 13:46 »
I matjorden? Resulterade avsökningen i några fynd?

Tyvärr bara på anläggningsnivå. Det var nästan uteslutande recenta störningar som uppvisade spår av metall.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #33 skrivet: maj 22, 2010, 17:54 »
Verkligen läge att söka av ordentligt. Jag vet att man grävt liknande hallar i Västergötland utan att göra metallfynd(man letade inte). Guldgubbar är små och tunna så det krävs stor erfarenhet för att ta dem med en sökare. Sån erfarenhet finns att tillgå gratis.

MVH/Martin

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #34 skrivet: maj 22, 2010, 20:04 »
Jag kan inte begripa hur man kan få för sig att undersöka en "kungsgård" utan en ordentlig metalldetektorstrategi! I plöjd mark ligger huvuddelen av metallföremålen i matjorden och de förpassas omedelbart till den arkeologiska dumhögen vid avbaningen! All matjord på sådana lokaler måste detekteras. Avsökning av anläggingar ska naturligtvis också genomföras, noggrant och systematiskt.

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #35 skrivet: maj 22, 2010, 20:44 »
Jag kan inte begripa hur man kan få för sig att undersöka en "kungsgård" utan en ordentlig metalldetektorstrategi! I plöjd mark ligger huvuddelen av metallföremålen i matjorden och de förpassas omedelbart till den arkeologiska dumhögen vid avbaningen! All matjord på sådana lokaler måste detekteras. Avsökning av anläggingar ska naturligtvis också genomföras, noggrant och systematiskt.

Jag håller med om att det är synd. Tyvärr så har det varit en massa olika grävledare som har haft sina egna strategier vilket har lett till en viss inkonsekvens både i fält- och efterarbete.

Utloggad Uha

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #36 skrivet: maj 29, 2010, 02:38 »
Dette er utvilsomt det beste nettstedet i norden for arkeologi, (og historie) vil jeg påstå. Graden av saklighet og variasjonen i temaer gjør det til en tilsynelatende uttømmelig kilde for inspirasjon og ny kunnskap. Jeg har vært og forblir imponert.

Imidlertid forundrer den vedvarende hangen til å underkjenne nordmennenes historiske betydning på den svenske vestkysten meg.

Hva menes egentlig med "... där ett flertal av de nordiska kungarna huserat i perioder. Bland annat Olav den helige, Olav Tryggvasson och Sigurd Jorsalafar Magnusson. Huruvida detta fynd är Kungahälla Kungsgård är öppet för senare spekulationer. "?

Disse kongene var selvfølgelig "nordiske" på samme måte som de var "europeiske" og "eurasiatiske", "preindustrielle" eller "postglasiale".

Om vi hadde spurt noen av disse kongene hvilken nasjon de representerte, ville vi fått et mer presist svar - det burde vi også kunne få. 

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #37 skrivet: maj 29, 2010, 16:27 »
Nyheter: 24-25/8 så kommer ett seminarium äga rum inför fortsatta undersökningar i området. Intresserade forumsmedlemmar är välkomna att diskutera projektets framtid.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #38 skrivet: maj 30, 2010, 01:41 »
Dette er utvilsomt det beste nettstedet i norden for arkeologi, (og historie) vil jeg påstå. Graden av saklighet og variasjonen i temaer gjør det til en tilsynelatende uttømmelig kilde for inspirasjon og ny kunnskap. Jeg har vært og forblir imponert.

Imidlertid forundrer den vedvarende hangen til å underkjenne nordmennenes historiske betydning på den svenske vestkysten meg.

Hva menes egentlig med "... där ett flertal av de nordiska kungarna huserat i perioder. Bland annat Olav den helige, Olav Tryggvasson och Sigurd Jorsalafar Magnusson. Huruvida detta fynd är Kungahälla Kungsgård är öppet för senare spekulationer. "?

Disse kongene var selvfølgelig "nordiske" på samme måte som de var "europeiske" og "eurasiatiske", "preindustrielle" eller "postglasiale".

Om vi hadde spurt noen av disse kongene hvilken nasjon de representerte, ville vi fått et mer presist svar - det burde vi også kunne få.  


Norge för og etter Harald Hårfagre er to forskjellige ting. För hans tid besto dagens Norge av TO kongedömmer, begger kjent som "sjökongedömmer". Vest og nord av Lindsnes rådde "Håleygene" - ett kystaristokrati som munnet ut med Ladejralene. Ved den store älven Rauma (Glomma), närmere bestemt ved Havs-lund, hade man kongssetet Borg. Her rådet "Raumer-ätten" for alt land mellom "Agdesteinen" (Lindesnes) og "Älven" (Trysil/Klaraelven), der "Alverne" bodde. Sigurd Ring, Sigurd Syr og således Harald Hardråde stammet fra denne ätten. Muligens også Olav Haraldsson.

Ettersom det gamle "Raumariki" inbefattet Oslo-fjorden ned til Lindesnes i vest og Klaraelven i öst är det ikke mer enn rimelig att de norske vikingkongene - fra hovedsetet på Borg - kunne hevde forrang foran Yngliga-kongene i Uppsala/Sigtuna, hva betreffer råderetten over Alvernes gamle hovedsete (Lödöse/Kungälv/Kongshelle).

Hvorfor disse "alverne" forsvinner som egen konstitusjon beretter desverre ikke kildene noe om, men det framgår at de har bestått ende inn i vikingtiden, da de nordiske folkegrupper forenes - i leidanger og härstyrker - til motstand mot den frankiske ekspensjon mot Norden. Etter vikingkongenes nederlag og kristningen av Sverige/Norge forsvinner de ut av historien...

De senere norske vikingkonger kunne derfor hevde en residens i Kungälv og denne ble åsted for konglige möter mellom vikingtidens "nordmenn" og "svensker". I fölge sagnet skal Olav Skottkonung og Olav Haraldsson ha möttes til grensedragninger - og spillt sjakk om den grödige öya på grensen mellom de to kongeriker, alltså Hisisngen utenfor Göteborg. Man kan alltså antyde att den sydlige del av kystlandet nord om Helsingborg, det gamle Väst-götaland, tillfallt Sverige. Ettersom den nordlige del av kysten - fra älven nordover - utgjorde det gamle Raumarikets östre kyst, ble denne del naturligvis hörende till det "Norge" man samlet under Harald Hårfagres tid.  

Som konger av "Norge" og implisitt over "Raumariki" kunne renegater og kristningskonger som Olav Trygvasson og Sigurd Jordsalfar demonstrere sin makt over Bohuslen, ved å regjere fra Kongshelle. Etter vikingtiden ble det derfor norske konger som har hadde legitim makt i området.

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #39 skrivet: maj 30, 2010, 09:35 »
Jag tror vi har de gamla Alverna kvar i form av de så kallade "Älvagrimmarna". De håller till i Älvens mynningsområde och vägrar att ta order från Normännen. Deras relation till Götarna är inte lika tydlig. I sagorna är det tydligt att Normännen skjuter fram sina positioner i sen vikingatid och etablerar Kungahälla som ett brohuvud på ny mark. Det är Götarna som är Normännens motståndare men även Älvagrimmar som försöker bevara någon form av självständighet. Ranerike torde sträckt sig fram till Gullmarsfjorden(Lysekil) och områden där nedanför inklusive Älvområdet torde varit "Alvhem" (i medeltid Älvsyssel)

MVH/Martin