Författare Ämne: Näverbreven från Novgorod?  (läst 3886 gånger)

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
Näverbreven från Novgorod?
« skrivet: februari 15, 2009, 10:16 »
Detta är något som har förbryllat arkeologerna i 50 år. Man påträffade nämligen 1000-åriga meddelanden på gammal kyrilliska skrivna på näver. Anledningen till att de påträffats på så pass få ställen ska förmodligen inte sättas i samband med att Novgorodborna var mer skriftlärda än de i andra städer. Bevaringsförhållandena var minst sagt ideala för den här typen av föremål.

Näverbreven ska tydligen finnas utställda i Novgorod, är det någon härifrån som har sett dem?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Näverbreven från Novgorod?
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2009, 13:23 »
Jag var i Novgorod för 5 år sen nu. Då besökte jag också museet och såg dem.

Helt kart höjdpunkten i museet, fast det fanns en hel del häftiga saker, till exempel musikinstrument från 1000-talet.

Breven är dock inte från 1000-talet, de flesta har nog daterats kring 1300-1400-tal. Sen är inte heller alla breven skrivna på gammalkyrylliska. Det finns t.ex. ett skrivit med runor och ett som är karelskt.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Näverbreven från Novgorod?
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2009, 21:46 »
Jag var i Novgorod för 5 år sen nu. Då besökte jag också museet och såg dem.
(...) Breven är dock inte från 1000-talet, de flesta har nog daterats kring 1300-1400-tal. Sen är inte heller alla breven skrivna på gammalkyrylliska. Det finns t.ex. ett skrivit med runor och ett som är karelskt.

Låter ju klart värt ett besök.
Vad innehåller breven?
Är det det brev, som är skrivet med runor, författat på ryska eller annat spåk?
Vad är det för sorts runor?
Vad är det för skrivtecken i det karelska brevet?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Näverbreven från Novgorod?
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2009, 00:58 »
Oj, det är med än jag vet. Jag såg dem bara, de hade en bra översatt katalog som jag läste igenom när jag var där.

Men jag vet att de flesta breven innehåller vardagliga meddelanden, ungefär som att de skulle vara dåtidens sms.