2 pilar hållna i kors i ena handen och svärdet hållet i klingan (inte speciellt vasst med andra ord) i andra handen kanske var en fredssignal = jag brukar varken svärd eller pilbåge? (Jag dödar varken på kort eller långt håll).
Kanske var han en slagfältsrapportör som meddelar att slaget blev oavgjort? Kryss alltså 1 X 2…
Det enda kastvapen som vikingar använde var spjut vad jag kan minnas.
Någon har sagt att de även kastade en liten halvkilos yxa – men det är svårt, tro mig, jag har övat mycket på just det. Jag blev träffsäker på 15 meter när jag stod stilla och träffade 9 ggr av 10 inom 20 cm – efter mycket övande.
Tung och bra träff av yxan, absolut dödande om man inte bar ringbrynja och vid en träff mitt i bröstet. Enbart träffen i sig oskadliggjorde nog de flesta även om eggen inte träffade.
Jag tror inte att man kastade yxa, alltså som en form av ”standardstrategi” eftersom vad man gjorde var ju då att avväpna sig själv och ge fienden ett vapen att kasta tillbaka… Samma sak med knivar.
Jämför Romerska spjut som böjde sig = vapnet oskadliggjorde sig själv efter kast.
Thomas