Författare Ämne: med lustiga små horn!  (läst 53186 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #20 skrivet: mars 12, 2009, 10:31 »
Jag påstod aldrig att dom har funnits largo, jag påstod bara att man inte tvärsäkert kan säga att dom inte funnits.

Dessutom har ju Ti's bildskatt visat os me dall tydlighet på hornhjälmar av alla de slag. Osebergstextilen är ju häpnadsväckande. Det är utan tvivel en man med svärd och hornhjälm. Man kan givetvis spekulera om hållning och allt möjligt men hornhjälmen kommer vi aldrig undan! Snyggt jobbat Ti, det ställer ju saken i en helt ny dager!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: med lustiga små horn!
« Svar #21 skrivet: mars 12, 2009, 11:57 »
Hej Yngwe.
Vi lär aldrig få veta med säkerhet, men spekulera kan vi alltid, och det är ju ganska kul i sig.
Osebergstextilen innehåller dessutom något annat märkligt.
Flera av de avbildade spjutbärarna tycks bära på sköldar, som har formen av oxhuvuden MED HORN!
Eller är det oxhuvuden?
Eller är det masker?
Eler vad fanken är det för någonting?
Har man i något utgrävning hittat sköldar av den typ som finns på textilen?
Den klassiska rundskölden känner vi till, men Osebergarna bär på något helt annat.
Jag har för mig, rätta mig om jag har fel, att guden Tyr/Tir, på något sätt sammankopplas med Taurus - Oxen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #22 skrivet: mars 12, 2009, 12:44 »
Nä det lär vi aldrig få riktig klarhet i!

Ja vid stäven av Osebergskrppet fann man ju bland annat ett oxhuvud...  skulle ju kunna höra ihop med avbildningen på textilen...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: med lustiga små horn!
« Svar #23 skrivet: mars 12, 2009, 23:08 »
Jag har sett bilder på osebergstextilien före och efter "konservering" och jag kan bara säga att det övre vänstra hörnet (där gubben med hornhjälmen står) är totalförstört innan konservering, jag skulle tro att det är någon som övertolkat.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #24 skrivet: mars 12, 2009, 23:20 »
Jag har sett bilder på osebergstextilien före och efter "konservering" och jag kan bara säga att det övre vänstra hörnet (där gubben med hornhjälmen står) är totalförstört innan konservering, jag skulle tro att det är någon som övertolkat.

Vad betyder övertolka?  Det kan man väl bara använda om man vet att så verkligen var fallet?  Annars får man väl säga tolkat fritt eller gissat?

Hur som helst, alla dom andra hjälmarna från hela världen som har utväxter räcker gott för att säga att man inte rakt av kan avfärda hornförsedda vikingahjälmar.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: med lustiga små horn!
« Svar #25 skrivet: mars 13, 2009, 07:43 »
Jag har sett bilder på osebergstextilien före och efter "konservering" och jag kan bara säga att det övre vänstra hörnet (där gubben med hornhjälmen står) är totalförstört innan konservering, jag skulle tro att det är någon som övertolkat.
Men då borde du veta Sindre, att det där är inte den enda hornhjälmen på Osebergstextilierna.
Jag såg Michaela Helmbrecht beskriva åtminstone 2 stycken.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: med lustiga små horn!
« Svar #26 skrivet: mars 13, 2009, 14:50 »
Vad betyder övertolka?  Det kan man väl bara använda om man vet att så verkligen var fallet?  Annars får man väl säga tolkat fritt eller gissat?

Nu har jag ingen definition på övertolka tillgänglig, men övertolkning kan man enligt mig göra även när man tror sig se något. Det är ingen givande diskussion dock, så jag föreslår att vi lägger ner den frågan.

Jag har sett bilder på osebergstextilien före och efter "konservering" och jag kan bara säga att det övre vänstra hörnet (där gubben med hornhjälmen står) är totalförstört innan konservering, jag skulle tro att det är någon som övertolkat.
Men då borde du veta Sindre, att det där är inte den enda hornhjälmen på Osebergstextilierna.
Jag såg Michaela Helmbrecht beskriva åtminstone 2 stycken.

Nej, jag har bara sett en hornhjälm på Osebergstextilierna, kan du visa mig en till så får du gärna det.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: med lustiga små horn!
« Svar #27 skrivet: mars 13, 2009, 14:55 »
Skulle jag kunna, men jag hänvisar istället till hennes forskning.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #28 skrivet: mars 13, 2009, 15:23 »
Det var bara lite sarkasm och ironi Sindre, inte hårt menat och jag förstår din mening!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: med lustiga små horn!
« Svar #29 skrivet: mars 13, 2009, 20:47 »
Det var bara lite sarkasm och ironi Sindre, inte hårt menat och jag förstår din mening!


Inget illa menat från min sida eller, tyckte bara det var rätt ovidkommande. ;)

Skulle jag kunna, men jag hänvisar istället till hennes forskning.

Jag sitter och skriver min kandidatuppsats just nu och känner inte att jag kan lägga ner tid med att leta upp hennes forskning, speciellt eftersom det är en diskussion som pågått i över ett sekel och våra inlägg troligtvis inte bidrar till den seriösa forskning som pågått kring detta. Jag ville bara belysa vilket dåligt tillstånd textilierna var i och hur mycket som gjordes med dem så de togs om hand om.

Jag fortsätter gärna med diskussionen, men då får du ge mig en chans att sätta mig in i ämnet utan att lägga ner ett antal timmar i litteratursökning.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: med lustiga små horn!
« Svar #30 skrivet: mars 13, 2009, 21:36 »

Skulle jag kunna, men jag hänvisar istället till hennes forskning.

Jag sitter och skriver min kandidatuppsats just nu och känner inte att jag kan lägga ner tid med att leta upp hennes forskning, speciellt eftersom det är en diskussion som pågått i över ett sekel och våra inlägg troligtvis inte bidrar till den seriösa forskning som pågått kring detta. Jag ville bara belysa vilket dåligt tillstånd textilierna var i och hur mycket som gjordes med dem så de togs om hand om.

Jag fortsätter gärna med diskussionen, men då får du ge mig en chans att sätta mig in i ämnet utan att lägga ner ett antal timmar i litteratursökning.
Visst Sindre, är det något vi inte har nu för tiden så är det gott om den.
Hon använder sig av:
Krafft 1956, 30(utsnitt)
Krafft 1956, 32(utsnitt)
och en hybrid som föreställer en snubbe som håller något som liknar ett kryss i ena handen
och något annat i den andra(liknar ett mynt tycker hon, ska se om jag kan leta reda på det)

Lycka till med uppsatsen!

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: med lustiga små horn!
« Svar #31 skrivet: april 20, 2009, 15:39 »
Vad säger ni om denna artikel om den svenske arkeologen vid universitetet skämtochskoj;

http://www.britarch.ac.uk/news/090401-horns

 :)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: med lustiga små horn!
« Svar #32 skrivet: april 20, 2009, 15:51 »
Kul artikel  ;D

/Åsa

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #33 skrivet: april 20, 2009, 16:37 »
Skoj tycker jag också, på två sätt. Ni förstår säkert hur jag tänker...  fast det där med högt gräs slår det mesta!  :D

För att komma till själva kärnan av frågan har jag två frågor.

1. Varifrån kommer idén med hornförsedda hjälmar? Vem började?

2. Varifrån kommer den tvärsäkra moderna uppfattningen om att dom inte hade horn?



Poängtera nu att det inte är hornen i sig jag undrar över, utan hur man tänker kring dom.

Åsa du är inte ensam om ditt uttalande att dom inte fanns, tvärtom. Just vanligheten i detta uttalande fick mig att undra och börja misstänka att det uttalandet är en "medlems-kod"   Ni vet som hangloose-tecknet för surfare eller som fiskare säger "skitfiske" till varandra!    Hur ska man annars förklara ett så säker uttalande som faktiskt saknar riktigt fog...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"


Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: med lustiga små horn!
« Svar #35 skrivet: april 20, 2009, 18:13 »
Sen får vi inte glömma de jättestora hornen som några krigare bär på gallehushornen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Guldhorn_paulli.jpg

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: med lustiga små horn!
« Svar #36 skrivet: april 20, 2009, 19:24 »
Inom arkeologins värld kan man ju inte vara tvärsäker på något, helt plötsligt hittas det ett fynd som omkullkastar alla kända teorier och historien får skrivas om.

Anledningen till att jag är så säker på att vikingarna inte hade horn på sin hjälmar är dels det faktum att man inte hittat någon hjälm, som kan dateras till vikingatiden, med horn på, dels så skulle jag tro att hornen i sig själv gjorde hjälmen tung att bära och det var helt enkelt opraktiskt. Vikingarna hade andra användningsområden för hornen, som dryckeskärl t.ex.

Sen finns det ju vissa (som min sambo t.ex.) som tror att vikingarna hade horn på hjälmen (hans förslag är att hornen på hjälmen kunde tas loss och användas när vikingarna drack mjöd och sen sattes de tillbaka på hjälmen igen där de torkade (som ett diskställ alltså) ::)

Sen är jag inte så insatt i debatten horn eller icke horn, jag anser att alla får ha sin uppfattning och den dagen det hittas en vikingatidahjälm med horn på så kommer i alla fall jag ändra min uppfattning i saken. Men tills den dagen kommer så är min ståndpunkt att vikingarna inte hade horn på hjälmen.

Jag vet inte vad de skriftliga källorna säger om saken, men Ibn Fadhlan nämner inget om horn i sin redogörelse över mötet med vikingarna och inte munkarna heller.

Idén med hornprydda hjälmar uppstod på 1800-talet, när nationalromantiken blomstrade som bäst. Vikingarna ansågs då vara hjältar och vissa målningar visar vikingarna med änglavingar och hornprydda hjälmar. På 1800-talet hittades en hornprydd hjälm (just nu minns jag inte var) och den daterades till vikingatiden. På den vägen är det...bilden av den hornprydde vikingen spreds över världen. Hjälmen har senare visat sig komma från järnåldern och är ett par hundra år äldre än vad man först trodde. Hjälmen kan ha burits av en hövding eller religiös ledare vid ceremonier.

Detta med horn på hjälmen är en väldigt svårutrotad uppfattning, fortfarande säljs souvenirer där vikingarna har horn på huvudet och vissa företag (bland annat åtskilliga pizzerior) har en hornförsedd viking i sin logga. Och jag tror att så länge man kan tjäna pengar på detta så får vi dras med uppfattningen att vikingarna hade horn på hjälmen  ;)

/Åsa.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: med lustiga små horn!
« Svar #37 skrivet: april 20, 2009, 20:54 »
Jag tror att din sambo har löst knuten med hornen, medtagbara dryckeskärl helt enkelt, härlig lösning! ;D
 En modern variant är ju kepan med en ställning som håller 2 burkar samt hävertfunktion ned till munnen – det är alltså en utveckling vi kan se…från avskruvbara dryckeshorn till burkar med hävertfunktion.

För att uppnå full balans på huvudet använder man 2 burkar. Vikingarna använde två horn för att uppnå samma sak. Detta var också praktiskt för då kunde ju även kompisen få ett eget horn att dricka ur – för vem vill supa ensam? Bra hygieniska tankar också!, höger horn drack han med själv, vänster horn var för gäster.

Hornen skruvades högst troligt av före strid.

Heder åt din sambo! Problemet är löst!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: med lustiga små horn!
« Svar #38 skrivet: april 20, 2009, 22:20 »
Eller också är förklaringen till att man inte hittar några vikingatida hjälmar, just att man använde hjälmar med horn, vilket man naturligtvis snart upptäckte var fullständigt värdelöst, varför man slutade använda hjälmar... ;D

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: med lustiga små horn!
« Svar #39 skrivet: april 20, 2009, 22:37 »
Om vi bortser från vikingahjälmar som vi inte sett så många av verkar det som
japanerna verkligen gillar det här. Tro det eller ej men det är inga fantasifoster.... de värsta
exemplen censurerade jag.. alltför pryd, såg ett par med jättelika buffelhorn.
http://www.conceptart.org/forums/attachment.php?attachmentid=621358&stc=1&d=1237272397
http://www.trocadero.com/MONTES/picture1.jpg
http://z.about.com/d/asianhistory/1/0/3/0/-/-/SamuraiArmorbyshodan.jpg