Vi kan visst ifrågasätta existensen av hjälmhorn men vi har inte på fötterna nog för att avfärda dom eller ens säga att dom är osannolika.
Men varför överhuvudtaget påstå att dessa funnits? Är inte hornhjälmen en ganska sentida idé, mer hämtad från götiska förbundet och dess samtid, än ur seriös forskning?
Hade man vingar av stål på hjälmen, som Wagners valkyrior också?
Jag förstår egentligen varifrån tankarna på hornprydda vikingar kommit ifrån.
Mig veterligen så är de enda hornprydda hjälmar man känner till, typiska sakrala föremål från bronsåldern.
Osebergstapeten trodde jag man var överens om att den avbildade någon form av religiös eller mytisk procession, men osvuret är bäst, vi har ju (som tur är, kanske) ingen att fråga.
Sedan lite om hjälmar i allmännhet och sannolikheten för hornprydnader.
Studerar man soldatutrustningar från exempelvis romartiden, ser man att den typiska rundhjälmen, med stor logik också måste kombineras med axelskydd. Slag uppifrån mot en rundhjälm glider med stor sannolikhet ner mot nyckelben/axel.
Under medeltiden löses detta med den så kallade järnhatten, som hänger med fotsoldaten ända in i trettioåriga kriget. Denna hade ett uppfångande brätte. Därav namnet hatt.
Den vikingatida rundskölden hade en liknande uppgift. Sköldarna var så pass stora, att yttercirkeln på skölden väl skyddade axlarna vid slag framifrån. (Väl testat på otaliga "live".)
Den japanska rundhjälm som ofta används vid svärdsfäktning än idag, KRÄVER kraftiga axelskydd.
Om vikingatidens hjälmar haft horn, skulle dessa i så fall gjort samma tjänst som hjärnhattens brätte, men då också fordrat att hjälmen liksom under högmedeltid spänndes fast rejält runt skallen med exempelvis läderhuva.
Men, redan de vendeltida utrustningarna tyder på att brynjeliknande skydd fanns för axelpartiet.
OK, kanske fanns det hjälmar med horn, men då inga prydnadshorn, pålimmade eller enkelt fastsatta. Då gjorde dessa horn praktisk tjänst som axelskydd, och bör ha varit gjorda i metall.
Och då kommer man förr eller senare att hitta en sådan hjälm.
Men vore jag smed, smidde jag hellre en rundhjälm och ett par axelskydd.