Inom arkeologins värld kan man ju inte vara tvärsäker på något, helt plötsligt hittas det ett fynd som omkullkastar alla kända teorier och historien får skrivas om.
Anledningen till att jag är så säker på att vikingarna inte hade horn på sin hjälmar är dels det faktum att man inte hittat någon hjälm, som kan dateras till vikingatiden, med horn på, dels så skulle jag tro att hornen i sig själv gjorde hjälmen tung att bära och det var helt enkelt opraktiskt. Vikingarna hade andra användningsområden för hornen, som dryckeskärl t.ex.
Sen finns det ju vissa (som min sambo t.ex.) som tror att vikingarna hade horn på hjälmen (hans förslag är att hornen på hjälmen kunde tas loss och användas när vikingarna drack mjöd och sen sattes de tillbaka på hjälmen igen där de torkade (som ett diskställ alltså)
Sen är jag inte så insatt i debatten horn eller icke horn, jag anser att alla får ha sin uppfattning och den dagen det hittas en vikingatidahjälm med horn på så kommer i alla fall jag ändra min uppfattning i saken. Men tills den dagen kommer så är min ståndpunkt att vikingarna inte hade horn på hjälmen.
Jag vet inte vad de skriftliga källorna säger om saken, men Ibn Fadhlan nämner inget om horn i sin redogörelse över mötet med vikingarna och inte munkarna heller.
Idén med hornprydda hjälmar uppstod på 1800-talet, när nationalromantiken blomstrade som bäst. Vikingarna ansågs då vara hjältar och vissa målningar visar vikingarna med änglavingar och hornprydda hjälmar. På 1800-talet hittades en hornprydd hjälm (just nu minns jag inte var) och den daterades till vikingatiden. På den vägen är det...bilden av den hornprydde vikingen spreds över världen. Hjälmen har senare visat sig komma från järnåldern och är ett par hundra år äldre än vad man först trodde. Hjälmen kan ha burits av en hövding eller religiös ledare vid ceremonier.
Detta med horn på hjälmen är en väldigt svårutrotad uppfattning, fortfarande säljs souvenirer där vikingarna har horn på huvudet och vissa företag (bland annat åtskilliga pizzerior) har en hornförsedd viking i sin logga. Och jag tror att så länge man kan tjäna pengar på detta så får vi dras med uppfattningen att vikingarna hade horn på hjälmen
/Åsa.