När jag köpte mitt hus på Kinnekulle fick jag en ruin på köpet. Vi brukar skoja och säga att det är ett reservdelshus och jag har plockat takpannor där. Det ligger alltså lite vid sidan av mitt hus, utanför min tomt och lite avsides. Det har stått tomt sedan 1946 då den sista familjen som bodde där en dag bara försvann. Enligt historien var det en knepig, frireligiös familj med två förskrämda barn, en förskrämd fru och en dominant far. Till saken hör att huset var privatägt men stod på ofri grund, vill minnas att det var ett 50-årigt arrende betalt i förskott. Alltså, ingen kunde göra något med huset, varken flytta in i det eller riva det. Trots att grävlingarna tagit över rejält och underminerat huset står det förvånansvärt nog till stora delar kvar. Taket har rasat in och gavlarna lutar betänkligt men alltså, det har stått tomt sedan 1946. Kanske den överspänt religiösa pappan begravde sin familj där en kulen oktobernatt innan han gav sig iväg, tog hyra på Sydamerika... Vad vet jag? Men fint är det. Ska lägga upp en bild någon gång.