Författare Ämne: Skåne åter Danskt?  (läst 7792 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Skåne åter Danskt?
« skrivet: januari 16, 2009, 09:52 »
Jag blev förvånad över följande webbsida:
http://hd.se/diskutera/2007/12/22/diskutera-boer-skaane-bli-danskt/12/#svar
Finns det verkligen Skåningar som vill Upphäva Roskildefreden och återförena Skåne med Danmark?
Självstyre som i Åland eller Schlewig-Holstein kanske är realistisk, men att upphäva roskildefreden?

Eva

  • Gäst
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2009, 10:08 »
Vet inte om det är relaterat, men....

några skåningar har lyckats placera "Scania" och dess invånare "Scanierna" på nån lista över hotade urspungsbefolkningar som vill ha sitt land åter. Kommer tyvärr inte ihåg i vilket sammanhang jag hörde det.  ::)

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2009, 13:49 »
Vet inte om det är relaterat, men....

några skåningar har lyckats placera "Scania" och dess invånare "Scanierna" på nån lista över hotade urspungsbefolkningar som vill ha sitt land åter. Kommer tyvärr inte ihåg i vilket sammanhang jag hörde det.  ::)

Jag tycker vi ska återupprätta kalmarunionen från 1397...
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2009, 19:49 »
Japp, Kalmarunionen är något jag också "eftersträvat" under flera år. :)

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2009, 19:58 »
Med risk för att bli kallad torris måste jag fråga:
Är det verkligen nödvändigt att ta upp utrymme på AF med sådant orelistiskt tokeri ?
Hur många % av de gamla danska områdena vill idag tillhöra Danmark ?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2009, 20:22 »
Håller med miklagard, frågan hör knappast hemma här.., även om jag som bohusläning, kan konstatera att det finns många i landskapet som vill att vi ska återgå till Norge.. ::)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #6 skrivet: januari 17, 2009, 08:59 »
Känner mig hågad att gå in här därför att jag sitter som ledamot i dels Skånska akademien, dels i Skåneländska flaggan med utnämnandet av Årets skåning. Jag kan med gott samvete sitta på dessa positioner eftersom ledamöterna, till skillnad mot vad några lärde tossar i Lund vill påskina, arbetar för regionen Skånes bästa, vilket inte är att bli inlämmad i Danmark. Vi vill istället värna om den skånska rätten till regionens historia och kulturhistoria som genom sin långa samröre med Danmark avsevärt skiljer sig från Uppsveriges. Jag är således definitivt motståndare till "lämna- tillbaka Skåne" fanatikerna. Denna fråga är emellertid fortfarande infekterad vilket personer som inte bor i Skåne kanske inte riktigt har klart för sig vidden av. Jag själv har t.o.m. under en period levt under direkt mordhot. Som ett exempel på denna existerande hatbild mot svenskarna kan jag nämna den öppna debatt om Karl X Gustav statyn på Malmö Stortorget som funnits på Malmö stads egen hemsida förra året där merparten vill ha bort svenskkungen och några t.o.m. spränga statyn.

Detta lite om bakgrunden. För att nu inlämma arkeologin i problematiken. Så sent som 1977 var det en järnbarriär i Öresund när det gällde kontakter mellan skånska och danska arkeologer. Eftersom jag hade många personliga danska kontakter tog jag därför som ledare för arkeologin i Malmö initiativ till ett arkeologutbyte länderna mellan. Vi importerade för första gången i svensk historia danska arkeologer (25 st) till de stora utgrävningarna i Fosie i Malmö. Sedan fortsatte mina kollegor detta arbete med stor framgång. Plötsligt öppnades en helt ny värld. Tidigare skulle vi, enligt direktiv, gå genom Stockholm om vi skulle etablera utomländska kontakter i ämnet! Jag blev personligen ovän med många på Riksantikvarieämbetet efter mitt tilltag.

Danskarna å sin sida hade helt glömt bort att Skånelanden fanns. Det är bara att gå in i dansk facklitteratur före 1990-talet så får ni svart på vitt. Titta bara på danska tidskriften SKALK. På en karta i varje nummer redovisas platser omnämnd i varje artikel. Skånelanden finns fortfarande inte med trots att dessa var centralområden i det ämne som denna mycket seriösa tidsskrift befattar sig med (dansk arkeologi/historia/kulturhistoria). Så sent som i förra veckan strövade jag med en dansk arkeologiprofessor på markerna kring Foteviken och han menade att det fortfarande inte fanns så mycket skånsk arkeologisk/historisk litteratur på de danska bokhyllorna som det borde finnas.

Sammantaget är det alltså helt otroligt vilka konsekvenser upp i modern tid som en tämligen fet kung på 1600-talet åstadkom. 

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #7 skrivet: januari 17, 2009, 11:36 »
Håller med miklagard, frågan hör knappast hemma här.., även om jag som bohusläning, kan konstatera att det finns många i landskapet som vill att vi ska återgå till Norge.. ::)
Jag är dalkarl och vi vill ha överhöghet över alla er andra   8)

/Micke

Eva

  • Gäst
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #8 skrivet: januari 17, 2009, 12:42 »
En sån här fråga, och framförallt en diskussion om den historiska bakgrunden till den, hör väl i allra högsta grad hemma här  ???.

Sen skulle jag personligen inte reagera negativt på att olika landsdelar vill tillhöra andra länder, och att det finns folk där som driver frågan. Är svenskheten nåt heligt eller?

Det jag däremot reagerade på var tilltaget att smyga sig in bland urbefolkningar.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #9 skrivet: januari 18, 2009, 12:35 »
Sven: intressant det du skriver om utbytet, eller snarare (den tidigare) bristen på utbytet mellan danska och svenska arkeologer. Det kan få en att fundera lite på hur arkeologer avgränsar sina "primära" intresseområden geografiskt. Som amatör har man ju liksom en frihet att intressera sig för vad f-n man vill, jag kan begränsa mitt arkeologi-intresse till Spånga socken om jag vill. Även om jag då snart skulle inse att jag inte förstår någonting om jag inte lyfter blickarna en aning. Som yrkesverksam arkeolog däremot antar jag att man nästan har en yrkesmässig skyldighet att se över nationsgränserna en aning, annars kommer man väl att dra fel slutsatser om olika företeelser och dokumentera "halvsanningar".

I Skånes/Danmarks fall är det ju givet att så länge man rör sig i den period när dessa områden tillhörde ett och samma rike, dvs. grovt mellan folkvandringstid (?) och mitten av 1600-talet, så måste väl arkeologerna försöka få till ett samarbete som motsvarar den tidens riksgränser. Det känns ju nästan självklart, och jag uppfattar att det är detta du jobbat för, Sven.

Men hur ska man se på det när man går längre tillbaka i tiden? Finns det anledning för t.ex. bronsåldersarkeologer i Skåne att samarbeta mer med danskarna än med smålänningarna, typ? Här kan ju inte nationsgränser från någon känd period ha någon egentlig betydelse (vi vet ju inget om gränserna på bronsåldern), utan det måste väl mer vara en fråga om närhetsprincipen och hur kulturutbytena kan tänkas ha gått till på bronsåldern. Och just i det exemplet kan man nog anta att det finns skäl att studera Skåne och Danmark i ett sammanhang även där, det visar väl "facit" dvs. fornlämningmaterialet (hög-gravar etc.) om inte annat. På samma sätt, enligt någon slags närhetsprincip, borde det väl finnas anledning för arkeologer i Västsverige att ha ett nära samarbete med Sydnorge. Och det sker säkert, det är jag övertygad om. Men sker det tillräckligt?

Hur är det med Finland, exempelvis? Det har slagit mig någon gång att det är relativt sällan som Åland t.ex. nämns i samma andetag som man pratar om Mälardalen och Stockholms Skärgård, trots att de ligger nära varandra. Det verkar som dagens nationsgränsen trots allt ligger och blockerar lite fortfarande, inte minst tankemässigt. Håller ni med?

/Mats

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #10 skrivet: januari 19, 2009, 09:17 »
Midgard skrev:
Citera
Med risk för att bli kallad torris måste jag fråga:
Är det verkligen nödvändigt att ta upp utrymme på AF med sådant orelistiskt tokeri ?
Frågan om Skånes ställning mellan Sverige och Danmark möter mig väldigt ofta när jag skall presentera skånsk vikingatid och medeltid, med olika historiska argument främst om händelser på 1600 och 1700-talet.
Då och då dyker frågan upp, vad tyckte skåningarna på 1600-talet, och hur är förhållandet till Danmark/ Stockholm idag.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #11 skrivet: januari 19, 2009, 13:16 »
Jag blev förvånad över följande webbsida:
http://hd.se/diskutera/2007/12/22/diskutera-boer-skaane-bli-danskt/12/#svar
Finns det verkligen Skåningar som vill Upphäva Roskildefreden och återförena Skåne med Danmark?
Självstyre som i Åland eller Schlewig-Holstein kanske är realistisk, men att upphäva roskildefreden?

Mitt svar gällde din ursprungliga fråga ovan.  Frågan om Skånes ställning  mellan Sverige och Danmark från förhistorisk tid till idag är en annan fråga. Den frågan tycker jag är intressant men kanske bör diskuteras i en egen tråd ?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #12 skrivet: januari 19, 2009, 20:09 »
Vi har deltagit i uppbyggandet av EU under många år och vi går ju steg för steg mot ett ”Europas Förenta Stater” – vilket naturligtvis är nutidshistoria och vi behöver väl inte gräva så mycket mer än i en väldigt massa papper (av alla de slag) därifrån.

Det intressanta är att medan vi byggde stort – ville små länder ”knoppa av sig” och bli självständiga vilket förorsakade krig och annat elände – och denna process pågår än idag.

Historiskt kan vi alltså fastslå att i vår tid, två stora rörelser pågår samtidigt, en del vill förenas till en stormakt, andra vill ha egna självständiga stater fria från stormakter.

Det hela kan förklaras på många olika sätt – men att det sker samtidigt är intressant.’

Själv bor jag i Republiken Jämtland…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #13 skrivet: januari 20, 2009, 12:47 »
Carl Thomas skriver:
Citera
Det intressanta är att medan vi byggde stort – ville små länder ”knoppa av sig” och bli självständiga vilket förorsakade krig och annat elände – och denna process pågår än idag.
Önskan on självständighet kan vara ett svar på långvarigt förtryck av främmande folk, som i Tjetjenien
Samtidigt blir vi mera och mera beroende av omvärlden; på den tid vi rekonstruerat i
Foteviken, 1100-talet, var det av mindre betydelse vad som hände i Kina, Persien eller det förcolombianska Amerika.
Idag märker skandinaverna direkt i plånboken om det till exempel skulle hända ett attentat i Saudiarabien,  ekonomisk kris i USA eller oroligheter i Kina.

Utloggad Isak Nygren

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Skåne åter Danskt?
« Svar #14 skrivet: januari 26, 2009, 02:47 »
Det är väl inget. Jag själv förespråkar nordism.  ;D
Jag skulle aldrig vilja vara medlem i en klubb som accepterar mig som medlem