Jag tycker att det mesta tyder på att områden var just personliga. Runstenar vittnar ju om detta, likaså gravar. Men även titlar. Läser vi på brakteater eller de äldsta runstenarna så är de ofta benämnda med en yrkestitel och detta ämbete var således personligt. En jarls eller godes makt var direkt knuten till personen som hade ämbetet.
Om man utgår från det lilla vi vet om de forn-kristna seder och lagar så ordnades samhället i ätter, alltså familje-linjer. Matrilinjära och/eller patrilinjära rättigheter och skyldigheter avgjordes då av arvföljd. HUR denna arvföljd hävdades vet vi inte riktigt, men det är tydligt att äldsta sonen ärvde fadern. Odels-principen gällde tydligen i Norge redan
före Harald Hårfagres tid - och gör det faktisk fortfarande.
I ett adligt system ville position också ha haft en avgörande betydelse. När kungarnas ättelinjen står centralt i sagor och krönikor tyder det på att dom var essentiella axiom för adelns utveckling och progression. Inom ramen av ett legitimt tänkande utgjorde kungalinjen - der kron-prinsen ärver kronan - basen för antikens kronologier.
I ett pyramidalt system betyder det att (endera av) kungens övriga söner blir förvaltare var sitt len/land i riket, som hersar/hertigar/länsherrar. Nästa generation länsherrar blir emedlerit inte - som nu - gjort av dessa länsherrar, men enbart av deras äldsta broder - alltså nästa kung. Länsherrarna ville därmed (alltid) utgöras av kungens bröder - och sålunda utgöra ett naturligt "kungsråd".
Om princippet repeteras i varje län skulle det betyda att dessa länsherrar - generation efter generation - fick göra jarlar till varje distrikt. Sen fick dessa i sin tur göra en bonde till varje gård. Böndernas barn blev därmed den "allmoge" som utgjorde de "lag" som dyrkade landet och utvecklade storfamiljens "lagar". I Rigstula kallas dessa för "tredje" eller "trel-ar". En miniatyr av denna antika (hedniska) konstitution finnes fortfarande att beskåda på det tusenåriga schackbrädet, der pjäserna - som svart och hvitt - kompletterar var sin generation och sålunda "tidens gång".
I denna kulturform var vi alla födda inom familjer som var förknutna till varann inom varje distrikt och len. Ser man individen som blad och gården som kvisten så förenades man alla genom dom ätte-grenar som utgick från en och samma gemensamma stam. I ett sådant system fick man titel efter funktion - eftersom vi alla kom från samma stam och därför hörde riket till. "Äganderätt" var dengång ett okänt begrepp - eftersom allt hörde alla till. Fördelingen av uppgifter, ansvar och plikter var dock välregulerat eftersom de konstitutionella element inom adel, odell och allmoge fördelade myndighet, skyldighet och frihet genom de positioner män och kvinnor föddes in i.
När guldbrakteater och mynt bär en Jarls eller Hertigs titel var det just för att beskriva och försköna deras position och ansvar - som adelsman och sålunda far och farfar. Det betyder INTE att han "ägde" (i modern betydelse) det område han var satt att styra, lika lite som han "ägde" sina barn och barnbarn - även om han var deras ursprung och sålunda deras överhuvud...