Författare Ämne: Offermossar?  (läst 9375 gånger)

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Offermossar?
« skrivet: december 29, 2008, 09:25 »
Finns det någon här som har erfarenhet av att rekonstruera en offermosse, i något försökscentrum eller på privat basis?

Vart kan man åka om man vill se en riktigt ambitiös rekonstruktion?

Förut fanns det en helt del bilder från Lejre på webben men de verkar ha tonat ner sin bildpresentation av offermossen. Inte så familjevänlig kanske, när Lejre marknadsförs för turism?

Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Offermossar?
« Svar #1 skrivet: december 29, 2008, 13:42 »
Såg en rekonstruktion i Bohuslän för ca 15 år sedan av en bronsåldersofferplats i en mosse.  Minns ej exakt var (förlåt)   men guiden  verkade vara både kunnig och engagerad.

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Offermossar?
« Svar #2 skrivet: december 29, 2008, 14:27 »
Vid Vitlyckemuséet finns en offermosse, men jag kan inte minnas att jag sett något annat än den blanka vattenytan där.
Kan det vara det stället du menar?
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Offermossar?
« Svar #3 skrivet: december 29, 2008, 15:21 »
Minns att jag och mina söner gick ut på spänger i en mosse, där det fanns hästkranium på en påle och andra saker.  Minns ingen fri vattenyta, däremot väldigt sank mosse.  (en spång, flera spänger? Mitt stavningsprogram säjer att det är fel? )

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Offermossar?
« Svar #4 skrivet: december 29, 2008, 16:33 »
Finns det någon här som har erfarenhet av att rekonstruera en offermosse, i något försökscentrum eller på privat basis?

Vart kan man åka om man vill se en riktigt ambitiös rekonstruktion?

Förut fanns det en helt del bilder från Lejre på webben men de verkar ha tonat ner sin bildpresentation av offermossen. Inte så familjevänlig kanske, när Lejre marknadsförs för turism?



Hittade en bild från lejre.
http://www.dancenter.dk/image/dk/lejre2.jpg

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Offermossar?
« Svar #5 skrivet: december 29, 2008, 21:58 »

Vart kan man åka om man vill se en riktigt ambitiös rekonstruktion?


"Grunden under Rigshospitalet er gammel mose"
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Offermossar?
« Svar #6 skrivet: december 29, 2008, 22:50 »
Lejre är ju en spännade upplevelse men jag tycker faktiskt att just offermossen är lite väl teatralisk. Hästarna som är upphängda kan väl gå an men hårflätor och pottor som ligger uppställda på torra marken känns bara tillgjort. Mycket av sådana offergåvor har givetvis under forntiden sänkts ner i vattnet annars hade ju inte organiskt material kunnat bevaras.

Då tycker jag det är mera intressant att besöka sådana kända offerplatser som fortfarande är orörda. Glömmer aldrig då jag besökte Illerups mosse i Jylland med ett TV-team. Vi kom precis när Jørgen Ilkjær med sina arkeologer skulle lyfta en enorm samling av vapen och smycken från 2-300-talet ur mossen. Och vår disträe svenske producent som tittade över schaktkanten och frågade om de hittat något.

Nu ger Illerups mosse av i dag kanske inte den direkta forntidskänslan eftersom mycket är brukad mark. Kan emellertid rekommendera Rävemosen och intilliggande Borremosen i Aars i Jylland några mil från Ålborg. Här får man den verkliga kicken när man traskar i naturen. Mosslik och det stora silverkaret Gundestrupskitteln med sina offerscener kommer ju härifrån. Se mer här: http://www.aars.dk/gfx/brugerupload/Gundestrupkarret.pdf 

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Offermossar?
« Svar #7 skrivet: december 30, 2008, 09:27 »
Vid Vitlyckemuséet finns en offermosse, men jag kan inte minnas att jag sett något annat än den blanka vattenytan där.

Finns det någon här som har erfarenhet av att rekonstruera en offermosse, i något försökscentrum eller på privat basis?

Om vi utgår från de geologiska fyndkontexterna i s.k. "offermossar" så bör alla rekonstruktioner bestå av just blanka vattenytor om vi ser dem från torra land. Alla offerfynd som jag känner till har hittats i stratigrafiska lägen som pekar på att de sänkts i sjöar. I en geologisk terminologi är "offersjöar" eller "offerkärr" mer riktiga benämningar på den ursprungliga företeelsen, eftersom platserna utvecklats till mossar först efter tiden för offrandet.

Eller är det någon som känner till om man funnit spår av att offergåvor verkligen grävts ner i mossar?

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Offermossar?
« Svar #8 skrivet: december 30, 2008, 11:37 »
"Grunden under Rigshospitalet er gammel mose"
Så här kanske...:
http://static.panoramio.com/photos/original/2581519.jpg

Kan emellertid rekommendera Rävemosen och intilliggande Borremosen i Aars i Jylland några mil från Ålborg. Här får man den verkliga kicken när man traskar i naturen. Mosslik och det stora silverkaret Gundestrupskitteln med sina offerscener kommer ju härifrån. Se mer här: http://www.aars.dk/gfx/brugerupload/Gundestrupkarret.pdf 
Tack, tack snälla! Dit skall jag definitivt åka.

Om vi utgår från de geologiska fyndkontexterna i s.k. "offermossar" så bör alla rekonstruktioner bestå av just blanka vattenytor om vi ser dem från torra land. Alla offerfynd som jag känner till har hittats i stratigrafiska lägen som pekar på att de sänkts i sjöar. I en geologisk terminologi är "offersjöar" eller "offerkärr" mer riktiga benämningar på den ursprungliga företeelsen, eftersom platserna utvecklats till mossar först efter tiden för offrandet.
Bilder på kranier på pålar, är det bara sentida fantasier tror du? Sänktes allting ner under vattnet?
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Offermossar?
« Svar #9 skrivet: december 30, 2008, 13:03 »
Bilder på kranier på pålar, är det bara sentida fantasier tror du? Sänktes allting ner under vattnet?

Har ingen aning. Jag utgår bara från det arkeologiska material jag känner till. Finns det bilder eller skildringar, samtida med "moss- och sjöofferfynd", som otvetydigt tolkas som kranier på pålar nedsatta i mossar, kärr eller sjöar så antar jag att man kan tolka detta som att det förekommit, men jag har aldrig hört talas om sådana bilder. Finns det inga sådana bilder så antar jag att det är sentida spekulationer/fantasier.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Offermossar?
« Svar #10 skrivet: december 30, 2008, 21:52 »
Minns att jag och mina söner gick ut på spänger i en mosse, där det fanns hästkranium på en påle och andra saker.  Minns ingen fri vattenyta, däremot väldigt sank mosse.  (en spång, flera spänger? Mitt stavningsprogram säjer att det är fel? )

Låter som Vitlyckemuseet som det såg ut när jag var där för 10-15 år sedan.