Visst.
Speciellt med tanke på att man hittat sällsynta 'solvagnar' i Danmark och stenlagda hamnvägar jämte väldikade processionsvägar i Sverige - från en och samma bronsålder.
Den Nordiska Bronsålderns olika kulturfolk torde alltså ha varit rätt 'homogena' - åtmninstone vad gäller tillgång på samma natur-ressurser, kunnskaper och teknologier. Det fodrar klara kommunikasjonsformer och stabila samhällsstrukturer.
Envidare framgår det av arkeologiska materialet att inter-regional kommunikasjon, handel och kunnskapsspridning ständigt knutit ihop hela Norden, på kors och tvärs. Man kan enbart anta att man knutit band kors och tvärs över Östersjön på samma sätt - sen dom äldsta tider.
Inom varje region törs dom lokala samhällen haft ett gemensamt
region-centrum, som samlat dom lokala bödner och stormän. Dessa har tydligen - i sinom tur - stått i fasta och förpliktande förbindelser med dom ikringliggande region-centra.
Hvilket i sej klart indikerar ett gemensamt samlingspunkt för ett större antal regioner, speciellt där man hittar sammanfall i dom olika ändringar som uppstår eftersom perioderna skiftar och det uppstår princippiella ändringar i val av levnadssätt, materialer, teknologier eller stilarter.
Man vet ju redan att regionerna efter kusten av Norge legat i fasta förbindelser över ett antal tusenår - även om frekvenserna ändrats eftersom sten- och bronsålder blev järnålder, vikingtid och medelålder. Samhandeln och sammanfallet i den materiella utveckling ger grund till att misstänka att "hövitsmännen" och "ländermännen" från den norska västkusten hadde ett gemensamt centrum - varifrån politiska signal, ekonomisk samvaro, kulturell utveckling och nya kunnskaper kunde nå alla regioner - samtidigt. Det är av den orsak man får fråga om inte västkusten av Norge, respektive dagens Öst-Norge, redan hade egna, gamla kungalinjer då Harald Hårfagre gjorde sin entrè, år 872.
I det nordiska dagliglivet var dom kommunikativa ändringarna relativt få - från yngre bronsålder och fram till industrialismens och merkantilismens intåg, då motoriserade fordon kom fodra en helt ny vägstandard.
Lägg gärna därtill att man i dom äldsta sägen om Norden - från både romerska, latinska och forn-nordiska arkiv - beskriver diverse aktiviteter med häst och vagn. Det borde alltså vara möjligt diskutera möjligheten för att det fanns regionala centra som med vägar förenade dom omkringliggande häradssäten.
Sen kan det verka som om man haft vagnvägar mellom dom olika regionernas centra. Jmfr. gamla termer som "allmenvägar", "landsvägar" och "huvudvägar" - till skillnad från gårds-, by- och säter-vägar.
När det gäller religiösa vägar/vagnar kommer man naturligtvis att tänka på Tacitus berättelse om Nerthus som reste runt i vagn till sju stammar på Jylland under romersk järnålder, och berättelsen om Gunnar Helming i Flatöboken går väl tillbaka på en likartad sedvänja även om den troligen är ohistorisk.