Tack Sven, du svarade mycket mer utförligt än jag kunde gjort, och snabbare dessutom! Lunchen tar sån tid i dessa dagar! Jag var inte bekannt med området så jag fick ta till kart och google lösning, den visade dock på samma svar, Höje å.
Vill komplettera med att det är lätt att lura sig på hur stor ett vattendrag måste vara för att det ska vara för att man ska kunan färdas på det. I en modern jämförelse behöevr en modern kanadensare med 100 kg last + 2 paddlar mindre än tre decimeter för att obehindrat glida fram.
Därutöver har dikning, sjösänkningar, intensivt jordbruk och många andra faktorer ändrat utseende på våra vattendrag, framförallt har dom vuxit igen både från sidorna och från botten.
För övrigt vill jag erkänna att jag inte var riktigt tydlig, jag skulle nog ha exkluderat före detta danska områden, Danmark har lite andra förutsättningar både avseende geografi och befolkningstäthet.
Dessutom kan man nog nästan säga att uppåkra ligger på promenadavstånd från vattnet. Det kan ha varit en nackdel att ligga exponerad direkt vid havet.Fast jag får hålla med om att jag då kanske säger emot mig själv i viss del.
Sammantaget iallafall. Det finns åförbindelse till Uppåkra, än idag farbar, kanske än mer för 1000 år sedan. Det är inte inland, det är bara en timmes rask promenad till havet. Och dessutom då, det var dansk kultur som rådde.
Om uppåkra är ett tveksamt exempel utanför svenska ramar, har vi något svenskt exempel istället?