Jag har fått ett tidssatt preliminärt program och tänker åka dit. Åker tidigt på morgonen från Stockholm och har plats i bilen om någon vill hänga med. Skicka i så fall ett personligt meddelande till mig.
__________________________________________________________________________________________________________________
PROGRAM 20/11: (Förkortat för att få plats inom 4K tecken)
08.30. Samling och kaffe med smörgås
09.15. Landsantikvarien hälsar välkommen.
09.20. Praktiska upplysningar
09.25. Inledning av moderator Gert Magnusson, Riksantikvarieämbetet.
Föreläsningar :
09.30. Nils Harnesk, arkeolog, Norrbottens länsmuseum: Kavelbroar på torra land? Ett norrbottniskt exempel.
.... åtta stycken kavelbroar i naturreservatet Marjamaa.... Det som skilde kavelbroarna i Marjamaa från alla andra var dock att dessa låg på torra land, på den norra dalsidan av en trång och djup dal, Majakursu...
10.15. Helena Victor, fil. dr. arkeologi: Vägens betydelse i det förhistoriska landskapet
Vattenledernas betydelse diskuteras flitigt inom arkeologin. De förhistoriska vägarna glöms ofta bort eftersom de inte syns ovan mark och är svårare att hitta. Kommunikationslederna på land har emellertid också varit viktiga. Flera undersökningar under det senaste decenniet har visat att landvägar har haft stor betydelse som gränsmarkörer och för lokaliseringen av gravar och andra fornlämningar.
11.00. Bensträckare och fruktstund.
11.10. Fredrik Engman, arkeolog, Jönköpings länsmuseum: Jönköping tur och retur – Eriksgatan och andra vägar i Jönköpings län. Om Sveriges största hålvägssystem.
En hålväg är en fåra i marken där en forntida väg gått fram. Fåran har bildats av slitage från hovar, klövar och fötter samt erosion. Jönköpings centrala läge i södra Sverige har gjort att flera viktiga kommunikationsstråk möts här. Föredraget fokuserar på de bevarade spåren från äldre tiders färder, bland annat Eriksgatuleden, ett av landets bäst bevarade hålvägssystem. Här ligger hålvägarna i flera "filer" upp till nio i bredd. Även andra delar av de äldre färdvägarna lyfts fram, bl.a. de som framkommit vid arkeologiska undersökningar och georadarundersökningar i Jönköpings stad.
11.50. LUNCH (var och en svarar för sitt eget matintag, se gärna
www.gavlelunch.se)
13.30. Lars Andersson, arkeolog, Stockholms länsmuseum: En bro mellan vikingatid och medeltid.
Jarlabanke var en uppländsk storman, som på 1000-talet e.Kr. ägde stora jordegendomar i Täby och Vallentuna. Jarlabanke och hans släkt förekommer på ett större antal runstenar i området, bland annat vid Jarlabankes bro. Hans egen gård låg troligen i närheten av nuvarande Täby prästgård. Han kan också ha haft en betydande roll i den lokala sjökrigsorganisationen. Lars Andersson berättar om Jarlabankesläktens bro- och vägprojekt i Täby på 1000-talet.
14.15. Ylva Stenqvist Millde, fil.dr. : Vägar inom räckhåll.
Ylva Stenqvist Millde har studerat vägsystem i områden långt från centralbygderna i södra Norrlands inland. Användandet av de lokala vägarna har varit mer flexibelt medan det ekonomiska, politiska och sociala resandet var en mer stabil samhällsföreteelse. Ylva Stenqvist Millde ger sitt eget perspektiv på resande i Södra Norrland under förmodern tid.
15.00. FIKARAST.
15.30. Jonas Wikborg, arkeolog, Societas Archaeologica Upsaliensis: Järnvägar och järnåldersvägar i Gamla Uppsala.
Under 2012 har omfattande arkeologiska undersökningar utförts i Gamla Uppsala inför en planerad järnvägstunnel. Undersökningarna har utförts av Riksantikvarieämbetets undersökningsverksamhet i samarbete med Upplandsmuseet och SAU. De preliminära undersökningsresultaten visar att dagens vägnät delvis har anor tillbaka till yngre järnålder. Det arkeologiska materialet visar också att andra, numera försvunna, järnåldersvägar funnits i området.
16.15-17.00. Avslutande diskussion.