Författare Ämne: Sköldpaddor och lite annat  (läst 5912 gånger)

Utloggad Hepburn

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Sköldpaddor och lite annat
« skrivet: januari 30, 2005, 19:39 »
Hej hej!
Hade visning för en lågstadieklass häromdagen och då fick jag en hel del frågor. En som jag dock inte har mött förut var följande.
De har en alldeles ny skolbok om forntiden som hette något i stil med Flickornas historia  (eller forntid). Enligt denna bok skulle sköldpaddor och säl vara huvudföda i Norden under stenåldern? Var kommer detta ifrån? Speciellt detta med sköldpaddor? Har inte hört om några sådana fynd som skulle kunna visa på att detta var en huvudföda. Vidare hade de läst att det under stenåldern (inte bronsåldern) var så varmt i Norden att man även gärna åt mängder av vindruvor.
Min fråga är nu, vad stämmer egentligen och har någon läst nämnda skolbok?

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Sköldpaddor och lite annat
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2005, 01:09 »
Jag har inte läst nämnda bok men att säl varit en av huvudfödorna för många kustnära kulturer under stenålder är väl vederlagt. Man har jagat såväl  knubbsäl, gråsäl, vikare som grönlandssäl under stenålder.

Såvitt jag vet har dock inte sköldpadda varit någon vanlig diet i skandinavien. Kärrsköldpaddan (Emys oribicularis) har i och för sig existerat i Sverige under det subatlantiska skedet av den postglaciala värmetiden, det vill säga under den första tiden efter det att isen drog sig tillbaka. Jag har dock inga minnen av några större fynd av sködpaddsskal eller skelett vid boplatser eller kökkenmödingar. Skall dock kolla upp detta närmare.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!