Författare Ämne: Militära dykfynd i Vänern  (läst 25040 gånger)

Utloggad Troell

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Militära dykfynd i Vänern
« skrivet: oktober 27, 2008, 22:32 »
I somras så hade vi ett par helt faktistiska dykdagar utanför Otterbäcken vid Vänern. Sikten var förhållandevis god och vi lyckades bärga ett tjugotal granater och flera lådor med glasbehållare som av allt att döma en gång i tiden innehöll något c-stridmedel. Tyvärr så hade sjövattnet trängt in, och "flaskorna" är nu bara trevliga souvenirer, men flera av granaterna var däremot i oerhört bra skick även om samtliga verkar behöva en konservering för att inte vittra sönder.

Hur gör vi för att på enklaste vis få stopp på eländet? Vi har gjort några tester på andra lösa metallföremål från samma fyndplats, och det verkar som att en måttlig uppvärmning med värmepistol och en snabb men grundlig pensling med linolja hejdar korrosionen, men de flesta av fynden är för stora för att det skall vara praktiskt genomförbart och därför så funderar vi nu på nån sorts elektrolys.

Har någon erfarenhet av sånt här, eller kanske tips på några bra sajter?

EvaCullman

  • Gäst
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2008, 06:15 »
Kanske lite bildmaterial? *hoppas*

Alltså, fortsätter inte granaterna att vara farliga då?

Utloggad Troell

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2008, 18:24 »
Kanske lite bildmaterial? *hoppas*

Alltså, fortsätter inte granaterna att vara farliga då?

Njae... Jag vet inte riktigt. Det där är ju rejäla grejor från, misstänker jag, tiden kring första världskriget och de flesta borde väl vara ganska så stabila i sin konstruktion. Vi har dom inpackade i filtar nere i en lokal i föreningens låsta källare så det skall nog inte vara någon fara. Däremot så är det väl lite tveksamt att ha dom där glasbehållarna på samma ställe. För även om sjövattnet har trängt in så finns det ju fortfarande rester av innehållet kvar på bottnen och längs med sidorna, men vi har alltsammans i en stor balja med 50% glykollösning (för avdunstningens skull) så dom ligger nog bra ifall det skulle hända någonting.

Här är en bild på en av de bärgade grantarna, en som har klarat sig osannolikt bra trots sina närmare femtio år i dyn:

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2008, 19:30 »
Tror nog att den granaten är kapabel att blåsa er lokal (och kvarteret) in i evigheten. Kontakta polis eller militären på orten och låt dem ta hand om föremålen.
Gamla bomber och granater blir med åren instabila så hetta inte upp dom !!!

Eva

  • Gäst
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #4 skrivet: oktober 28, 2008, 20:15 »


Herreguuud Troell, du är en riktigt REBELL!!!  ;D

Gå nu ut och hitta ett bra sätta att detonera den, och kom ihåg att filma med mobilen och lägga upp här åt oss.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #5 skrivet: oktober 28, 2008, 20:21 »
Håller med Heinrich, gamla granater, och allt annat som avsetts att explodera skall man aldrig röra, ju äldre desto större risk att något händer. Många explosiva ämnen blir så instabila med åren att det kan räcka med en mindre stöt för att dom ska brisera! Så vitt jag vet är det dessutom olagligt att  förvarar explosiva ämnen på det sätt du beskriver, och definitivt granater!!!
Så för eran och andras säkerhet så kontakta polisen omedelbart!

Utloggad Troell

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #6 skrivet: oktober 28, 2008, 20:22 »

Jo, vi har allt tänkt på det där, men vi vill ju inte riskera att bli av med våra grejor utan ser hellre att vi kan fixa till åtminstone ett par av dem så det går att ha dem framme... Vi hade ju inte precis tänkt att glödga den utan bara värma upp såpass mycket att ett par klickar vanligt kullagerfett liksom sögs in i porerna. Den på bilden har ju något ställbart uppe i spetsen och efter rengöring och en omgång 5-56 så gick det faktiskt att vrida av hela toppen och raka ur någonting som nog var själva laddningen tillsammans med en massa stålkulor. Efter den där operationen så betrakar jag den som tämligen harmlös eftersom det nog inte sitter någon tändsats uppe i toppen.


Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2008, 20:40 »
Lyd mitt råd och kontakta myndigheterna. Jag vill inte läsa om hur ni smetades ut över väggarna......

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2008, 20:44 »
Jag vill bestämt avråda från allt "mekande" med granaterna. Granater från första världskriget är INTE ofarliga än, och en del av de sprängämnen som användes på den tiden var mindre bra ur stabilitetssynpunkt. Pikrinsyra t ex kan bilda mycket instabila metallsalter.

Kontakta polis/militär

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2008, 20:56 »
Beskrivningen tyder på en granatkartesch (shrapnel), och i så fall är den troligen från tidigt 1900-tal. Den är då i och för sig mindre farlig än en spränggranat. Det kan finnas en mindre sprängsats i nosen (granatkartescher använde alltid tidrör) och dessutom en drivladdning (oftast svartkrut) i botten av granaten, under kulorna (en drivspegel brukar ligga mellan kulorna och laddningen). Drivladdningens uppgift var att blåsa ut kulorna ur granateb och sprida dem i en kon. Kulorna var normalt ingjutna i vax eller något liknande.

Eva

  • Gäst
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #10 skrivet: oktober 28, 2008, 21:29 »
Jag vill inte läsa om hur ni smetades ut över väggarna......

Men det vill jag!  >:D

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #11 skrivet: oktober 28, 2008, 22:30 »
Jag var granatgevärsskytt i lumpen, på viss amunition så fanns det en tidsinställning, som vi ställde in genom att vrida på "toppen", iofs så utlöstes tidsmekanismen efter att skottet avlossats. Men jag avråder alla att hansdskas med gamla granater, och om man vill visa upp dem/ ha dem framme, så måste någon expert ha kollat upp att det är ofarliga pjäser ni har!! Har ni tur så kan ni skruva och ha er med massa granater utan att något händer, men det räcker med att något händer med en för att olyckan ska bli total!, och då blir vål iofs Eva lycklig ;)

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #12 skrivet: oktober 29, 2008, 13:20 »
Granaten på bilden tror jag är en 75 mm? Har två st hemma som är deaktiverade som jag fann på en loppmarknad. Relativt vanliga.

Håller dock med övriga. Håll fingrarna borta. Gammal ammunition är inte att leka med. Granater från första världskriget kan vara väldigt instabila efter vad jag hört. Pikrinsyra is a bitch. Fransmännen har ju erfarenhet av detta när de årligen får plocka upp icke önskade explosiva potatisar i åkrarna.

Läs denna artikeln som exempel på dödlig gammal ammunition http://blogs.usatoday.com/ondeadline/2006/07/post_1.html Ännu äldre granater har även de sprängverkan kvar. Har hört 1600-tal i sammanhanget?

Sen att bara inneha de granaterna är i sig ett brott mot vapenlagen. Så ett samtal till Polisen är definitivt att rekommendera.

En bekants far tyckte det var väldigt kul med gammal ammunition och brukade besöka det lokala skjutfältet och plocka på sig gamla granater. En hel del blindgångare hamnade i källaren i villaområdet. Han dog på 80-talet och många år senare skulle hans son städa ur källaren och tyckte väl att det där järnskrotet kan man väl bara slänga. La det i en hög på garageinfarten tills jag påpekade att han kunde spränga bort större delen av kvarteret med det. Vad som senare hände med granaterna vet jag inte.

Utloggad Troell

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #13 skrivet: oktober 29, 2008, 20:54 »
Jag håller naturligtvis med, det skadar aldrig att vara försiktig. Men vad skall vi tro om glasbehållarna då? Vi har skojat lite om att det nog är senapsgas och att de förslutna glaskolvarna kommer från anläggningen i Karlskoga. Det är ju inte all världens väg mellan Bofors gamla framställningsanläggning och fyndplatsen, så helt omöjligt är det ju inte...

Utloggad Dykadjupt

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #14 skrivet: november 06, 2008, 12:37 »
I somras så hade vi ett par helt faktistiska dykdagar utanför Otterbäcken vid Vänern. Sikten var förhållandevis god och vi lyckades bärga ett tjugotal granater och flera lådor med glasbehållare som av allt att döma en gång i tiden innehöll något c-stridmedel. Tyvärr så hade sjövattnet trängt in, och "flaskorna" är nu bara trevliga souvenirer, men flera av granaterna var däremot i oerhört bra skick även om samtliga verkar behöva en konservering för att inte vittra sönder.

Hur gör vi för att på enklaste vis få stopp på eländet? Vi har gjort några tester på andra lösa metallföremål från samma fyndplats, och det verkar som att en måttlig uppvärmning med värmepistol och en snabb men grundlig pensling med linolja hejdar korrosionen, men de flesta av fynden är för stora för att det skall vara praktiskt genomförbart och därför så funderar vi nu på nån sorts elektrolys.

Har någon erfarenhet av sånt här, eller kanske tips på några bra sajter?

Hej Throell!

Till att börja med så vill presentera att jag har god kännedom om de prylar ni plockat upp ur Vänern. Jag vet vart platsen är och vad som ligger på botten (jag arbetar yrkesmässigt med dessa frågor). Det du beskriver är nog bland det mest huvudlösa vansinne jag hört talas om. Det ni håller på med är lika farligt som rysk rolett (med alla skotten i revolvern). Ni utsätter er för kvalificerad livsfara och inte bara er själva utan alla som ni möter då ni åker med bilen lastad med prylarna, alla som bor grannar med er (inte bara närmsta grannarna). I det fall ni beskriver och med de bilder som visas så är det ett under att ni lever, inte minst då ni har gett er i kast med att värma på granater etc. Jag vill inte dömma er på något sätt då ni förmodligen inte vet vad ni håller på med men jag ber er göra följande OMEDELBART (dvs direkt NU utan att vänta ens en sekund efter att ni läst detta).

1. Låt prylarna ligga (alla prylar även de som ni tror är ofarliga).

2. Utrym omedelbart lokalen där prylarna finns.

3. Ring polisen omedelbart.

4. Beskriv var ni är och vad ni har i era gömmor.

5. Invänta polisen tillse att ingen kommer in i det utrymda utrymmet beredd redogöra för läget så detaljerat som möjligt.

Jag kan säga att hade jag vetat vart ni bor så hade jag ringt 112 nu direkt.

BEHÖVER JAG VARA MERA TYDLIG!! AGGERA NU!! INNAN NÅGOT HÄNDER!! ALLT ANNAT ÄN ATT VIDTAGA ÅTGÄRDER NU ÄR DIREKT BROTTSLIGT!!

Mvh!

DYKA DJUPT

Eva

  • Gäst
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #15 skrivet: november 07, 2008, 08:17 »
Oj, det var ord och inga visor.

I väntan på att äventyraren Troell borstar av vägdammet/ torkar av sig sjövattnet/ etc, tror jag mig kunna intyga att prylen ifråga är fullständigt ofarlig. För vad det nu är värt...

Eva

  • Gäst
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #16 skrivet: november 07, 2008, 12:21 »
Jag vet vart platsen är och vad som ligger på botten (jag arbetar yrkesmässigt med dessa frågor).
Dykadjupt:
Vore jättekul om du kunde berätta om platsen, prylarna och dina erfarenheter därifrån.

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #17 skrivet: november 07, 2008, 12:25 »
... tror jag mig kunna intyga att prylen ifråga är fullständigt ofarlig. För vad det nu är värt...

Intressant. Vad baserar du den slutsatsen på?

Själv tycker jag att blindgångare som den på Troells bild är jävligt otrevliga saker. Gammal dumpad, åldrande & instabil ammunition likaså - vare sig man hittar den på land eller i vatten. Det enda vettiga är att låta militären besiktiga och vid behov oskadliggöra den typen av "fynd" på plats. Inget annat.
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #18 skrivet: november 07, 2008, 14:21 »
Vi har skojat lite om att det nog är senapsgas ...

Är ni helt från vettet? Gör OMEDELBART som Dykadjupt säger.

Är det någon som vet vem Troell är? Går det att spåra IP-nummer. För hans och hans omgivnings skull måste detta anmälas omedelbart.
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Militära dykfynd i Vänern
« Svar #19 skrivet: november 07, 2008, 14:57 »
Tro(e)ll, om det här är ett skämt så är det dags att avslöja det innan det har gått för långt.