Bures Gorm !
Návdi; Du skriver att ”Jag har aldrig sagt något om att ’denna nya myndighet bör bemannas av handläggare av samisk etnicitet’.” Samtidigt citerar du skrivelser som hävdar just detta (”genom att Sametinget blir förvaltningsmyndighet för samiska kulturarvsfrågor och samisk kulturmiljövård”).
Just precis: Jag har aldrig sagt något om att alla handläggare vid en förvaltningsmyndighet för samiska kulturarvsfrågor ska vara samer. Det finns säkert många icke-samer som har god kompetens på flera delområder. Som exempel har jag tagit fram direktören för Samisk Kulturminnevern i Norge, som är norsk. Att Sametinget blir förvaltningsmyndighet för
samiska kulturarvsfrågor betyder inte att alla handläggare ska vara samer.
Vidare skriver du i denna diskussion att den som ska handlägga ärenden gällande samiska fornlämningar bör ha en djup kulturell kompetens som man ”förvärvar /…/ genom att vara eller bli en del av ett samhälle och en kultur. För att erhålla denna kulturella kompetens måste Du i tråd med exemplen antingen vara eller bli same eller svensk.”
Jag skriver INTE "den som ska handlägga ärenden gällande samiska fornlämningar" osv.
Jag har tagit upp hur viktigt det är med samisk kulturell kompetens i ett samiskt kulturminnevärn. Denna kulturella kompetens kan man inte förvärva hux-flux. I rapporten
BEVARANDE AV DET SAMISKA KULTURARVET talar man också om samisk kulturell kompetens.
På annan plats i detta forum har du hävdat att ”Den som vill säga något hållbart om urbefolkningen i nord bör lära sej samiska”.
Ja, det menar jag absolut. Då talar jag om mera kvalificerad forskning och inte om handläggare i samiskt kulturminnevärn generellt, även om det bör betraktas som en fördel att de också kan samiska.
Vilken roll anser du sametinget respektive samebyarna borde ha jämfört med hur det ser ut idag, dvs vem ska ha beslutanderätt över ingrepp i fornminnen samt vårdansvaret?
Jag hänvisar till vad jag tidigare tagit upp om Samisk kulturminneråd och Samisk kulturminnevern i Norge. Dvs. Sametinget bör genom sakkunniga organ ha beslutanderätt och vårdansvar - naturligtvis i samarbete med samebyar, andra samiska organisationer, samiska museer och enskilda samer samt med länsstyrelserna. RAÄ är överordnad sakkunnig instans.
http://www.sv.uio.no/mutr/publikasjoner/rapp1999/Rapport8.html#Milj%F8Samisk kulturminneråd kan sies å ha et tosidig ansvar. Det skal ivareta lovbestemte oppgaver med Riksantikvaren som direktorat og faglig overordnet instans, i tråd med Miljøverndepartementets politikkutforming. Samtidig har rådet ansvar for å utøve myndigheten i tråd med Sametingets målsettinger for kulturvern, miljøvern, kulturell vitalisering og utvikling.