Författare Ämne: Fornborgar underskattade?  (läst 7022 gånger)

Utloggad Vandraren

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
Fornborgar underskattade?
« skrivet: september 11, 2008, 23:59 »
Kanske är jag okunnig och har stor fantasi men när jag sitter på krönet av en mur och tar in det hela så kan jag inte låta bli att imponeras så in i själen av fornborgen som ting, och än mer som byggnadsverk!

Det är ju sanslösa mängder med sten som med en enorm insats har placerats i en ofta svår och jobbig terräng. Att vissa borgar då bara ska ha använts sporadiskt vid orostider eller som sjöledsborgar (?) känns lite tveksamt?
Hur mycket folk fanns det som kunde ställa upp som stenbärare/murare på den tiden?
Var landet så tätt befolkat att det fanns utrymme till sådana projekt istället för att jaga, fiska eller bruka jorden för brödfödan?
Bara det livet i sig måste ju ha varit rätt slitsamt.
Hur lång tid tog det uppföra dom, vet man det?
Hur vanligt är det med andra fynd i eller runt om en fornborg, jag tänker på hällritsningar, gravar, vrakfynd, osv..


Följande gäller västmanland/svealand eller än hellre hela landet..
Finns det någon form av karta där samtliga kända fornborgar är dokumenterade?
Dom flesta borgar är daterade till samma period generellt vad jag förstår, finns det någon "borgkarta" där aktuell strandlinje är med samtidigt?

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Fornborgar underskattade?
« Svar #1 skrivet: september 12, 2008, 00:24 »
En nyligen publicerad text om fornborgar finns i Sveriges nationalatlas bandet "Stockholm - Mälarregionen". Klas-Göran Selinge skriver där om fornlämningar (sid 40ff) och specifikt om fornborgar på sidan 42. Tyvärr finns ingen bra karta, bara en utbredningskarta per ekonomiskt kartblad. Selinge skriver att de flesta av de 587 fornborgarna i regionen torde ha uppförts under äldre järnålder. Han fortsätter "Att Södermanland har högst antal hör samman med det överflöd av lämpliga borgberg som sprickdalslandskapet här erbjuder. Att flera av slättbygderna i Uppland nästan helt saknar borgar illustrerar motsatsen. [...] I nordvästra Södermanland och västra Västmanland finns flera exempel på stora, välbyggda ringborgar med dubbla, kallmurade vallar som måste ha krävt ansenliga resurser. Att lokalisering och utformning av borgarna haft försvarssyfte kan det inte råda något tvivel om, även om åtskilliga också har husgrunder och kulturlager efter permanent bosättning." Han fortsätter med att skriva om de presumtiva fienderna och om olika funktioner hos fornborgar.
Annars är Michael Olaussons avhandling från 1995 "Det inneslutna rummet" väl värd att studera för den fornborgsintresserade - och andra på forumet har förstås mer att komma med.
/Jan
(Fornsök anger 1298 fornborgar och "bara" 1000 av dem visas:
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html?category=9&monumentType=11055&tab=2&extent=-487269.4765120682,5795211.688338513,2776628.760982883,7817685.596202603&layers=Sverige;Fornl%C3%A4mningar;Fornl%C3%A4mningar%20markering;&overview=0)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornborgar underskattade?
« Svar #2 skrivet: september 12, 2008, 09:25 »
Att vissa borgar då bara ska ha använts sporadiskt vid orostider eller som sjöledsborgar (?) känns lite tveksamt?

Ja, det kan man ju tycka. Men betänk vad själva oron för en fiende ändå kan uppbåda i form av gemensamma ansträngningar. Hur mycket pengar och arbete lades inte ned av västmakterna (och Sverige) på försvarsanläggningar under kalla krigets dagar, fastän detta krig egentligen aldrig blev av. (Och vi vet ju alla vilken fiende vi oroade oss över i Sverige på 50- och 60-talen.)

Det kan ju också ha varit en härskarelit (och/eller krigarelit) som vann på att underblåsa denna oro, manifesterad genom stora fornborgar. Den ledare som kunde uppbåda folk och lyckats få ihop en ordentlig förvarsanläggning, till skydd för alla i bygden, fick kanske gott stöd och kunde förstärka sin ställning, även om fienden kanske var mer inbillad än verklig.
Mats G. Larsson skriver i sin bok "Svitjod" resp. "Götarnas rike" att det finns mycket som tyder på att folkvandringstid och vendeltid ändå var präglat av många krigs- och plundringsföretag, inte minst från svearnas sida.

Ett mindre antal "fornborgar" anses väl dock vara kultplatser/gravhägnader, men de typiska höjdborgarna i mälarlandskapen, där man så tydligt byggt vallarna mest där det behövs (dvs. inte vid stupen) har väl aldrig fått någon annan förklaring än just försvarssyfte. Tyvärr är de i allmänhet fyndfattiga, och det är ju ett hästjobb att gräva ut en fornborg fullständigt.

/Mats

Utloggad Vandraren

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Fornborgar underskattade?
« Svar #3 skrivet: september 12, 2008, 11:48 »
Jag bor mellan Köping och Västerås vid Mälaren och har över 40 fornborgar inom en radie på bara 25km från mitt hem...tanken svindlar..

Räknar man lite grovt så ligger det ca 6000ton sten i varje borg, med en arbetsinsats på 8h om dagen och ca 100kg sten/h per person (Vilket förmodligen är väldigt högt räknat med tanke på avstånd till hämtningsstället och den ofta svåra terrängen.) så ger det en arbetsinsats på minst 7500 mansdygn per borg  bara för att få upp stenarna på plats, till det kommer själva murandet.

I min trakt innebär det då näst intill 1000 mansår av oavbrutet arbete med att bära sten till dessa borgar. Med tanke på att det dessutom var sjö runt många av borgarna så måste den lokala stenbristen snabbt blivit akut men än länge arbetsmoment per sten?

Var Mälardalen så tätbefolkad att det fanns lokala resurser till detta?

Utloggad Vandraren

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Fornborgar underskattade?
« Svar #4 skrivet: september 12, 2008, 13:25 »
Jan Owe:
Tack för länken!
Mycket intressant tom min tomt med stenhögar är någorlunda utredda och R märkta som fömodad hamn under yngre järnåldern. Så där fick jag bekräftelse på att det finns någon i atmosfären/själva utformningen geografiskt som är mer än vad ögar ser första gången, spännande att bo mitt i det hela!


Utloggad Arminius

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
SV: Fornborgar underskattade?
« Svar #5 skrivet: september 14, 2008, 22:21 »
Fornborgsforskningen (Michael Olausson är sedan ett tiotal år det ledande svenska namnet) har gjort väldigt mycket för att datera anläggningarna, dels för att differentiera dem. Man skiljer numera gärna ut vallanläggningar / gravhägnader från "äkta" fornborgar. De förra dateras mycket grovt till yngre bronsålder medan de senare oftast anlagts under romersk järnålder-folkvandringstid. Undantagsfall finns iofs. Hur lång brukningstiden sedan varit är mycket svårt att veta något om.

Att fornborgar haft militära syften är en gammal idé som återstår att bevisa. Visserligen kan vi vara ganska säkra på att krig och andra våldsamheter präglade forntidens samhälle, men det räcker inte som förklaring till att man staplade upp hundratals ton stenblock på höjder på detta sätt. Det kan finnas bättre förklaringar.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Fornborgar underskattade?
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2013, 16:17 »
Oxford ber om allmogens hjälp för att registrera fornborgar:

http://www.arch.ox.ac.uk/hillforts-atlas-survey.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”